ثبت ازدواج موقت‎؛ چالش نمایندگان موافق و مخالف در مجلس

3 شهریور 1389

ایلنا: در جلسه علنی امروز مواد 21 و 22 لایحه حمایت از خانواده که مربوط به ثبت نکاح دائم و موقت و مواردی در ارتباط با باردار شدن زوجه در ازدواج موقت بود ،تذکرات و اخطارهای زیادی را میان نمایندگان برانگیخت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان بررسی جزییات لایحه حمایت از خانواده، نمایندگان تذکراتی پی در پی‌ای را نسبت به حذف بخشی از این لایحه که مربوط به ازدواج موقت است را مطرح کردند.

حسن ونایی نماینده ملایر، طی اختیاری با استناد به اصل 10 قانون اساسی تاکید کرد که نباید با تصویب این لایحه ضربه فنی شویم!

جمشید انصاری نماینده زنجان، نیز با استناد به ماده 17 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: کلیات لایحه حمایت از خانواده در 19 شهریور سال 87 با حذف مواد 23 و 24 و بند 4 ماده 53 تصویب شد.

به گفته وی، پس از این مباحثی مطرح شد دال بر اینکه بسیاری از بانوان متدین و علما در این رابطه نظر مخالف دادند و حتی رئیس مجلس به کمیسیون قضایی توصیه کرد که این مورد با دقت بیشتری بررسی کند که منجر به حذف مواد 23 و 25 در کلیات لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تصمیم مجلس در 19 شهریور دو سال قبل برای تصویب کلیات این لایحه، با فرض حذف مواد 23 و 25 بود. اما اینکه این مواد حذف شده از سوی کمیسیون، به صورت دیگری در این لایحه بار دیگر گنجانده شود، به نوعی گندم نمایی و جو فروشی است! و اصل رای کلیات با این کار مخدوش می‌شود.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: ما نمی‌توانیم به مجلس در این مورد ایراد بگیریم. چرا که آنچه در ماده 23 آمده عین مطلبی که در لایحه دولت آمده بود نیست. من به درست یا نادرست بودن آن کاری ندارم، اما موضوعیت این ماده متفاوت است.

سید مهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه نیز طی اخطاری به استناد به اصول 19 و 20 قانون اساسی یادآور شد که در کجای موازین اسلامی عدم قدرت همسر اول در ایفای وظایف، عدم تمکین زن از سوء رفتار و سوء معاشرت وی، به‌عنوان شروطی برای ازدواج مجدد عنوان شده است.

به گفته وی در حال حاضر این روزها این لایحه مورد توجه و اعتراض محافل مختلف قرار گرفته است.
فاطمه رهبر نماینده تهران نیز با استناد به اصل 21 قانون اساسی طی اخطاری از این موضوع که ثبت نکاح موقت و انقضای مدت آن در صورت باردار شدن زوجه الزامی است، انتقادکرد و گفت: دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات تدوین کند و درست نیست که ثبت ازدواج موقت فقط در دوران بارداری صورت گیرد. لازم است این کار قبل از باردار شدن زوجه صورت گیرد.

سید شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس نیز طی تذکر دیگری خطاب به فاطمه رهبر یادآور شد که در حال حاضر تشخیص رابطه نسبی جنین با مادر با روش DNA حتی قبل از تولد جنین نیز صورت می‌گیرد.

در این لحظه لاریجانی با خنده گفت: پس با این کار مشکل خانم رهبر حل شد.

مصطفی کواکبیان نیز طی اخطاری با بیان اشعاری اظهار داشت: ما طرفدار اجرای احکام شرعی هستیم، اما اگر بتوانیم اجرای صحیحی از ازدواج موقت در جامعه داشته باشیم، بسیار بهتر از بی‌بندوباری و زنا است.

وی با بیان اینکه اصلا جو زده نشده‌ایم و کاری به فمنیست‌ها و سکولارهای آن طرف آب نداریم، خاطرنشان کرد: نماینده دولت رسما پشت تریبون اعلام کرد که برای ثبت ازدواج موقت هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی در صورت باردار شدن زوجه می‌توان برای طفل شناسنامه صادرکرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری معتقد است که ازدواج موقت از سوی مردان بولهوس و پولدار صورت می‌گیرد و جوانانی که به دنبال نیازهای طبیعی خود هستند به دنبال ازدواج موقت نمی‌روند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours