خانم های نماینده! این همه اتهام، برای انتقاد از لایحه ای که به همه ما مربوط است؟

۱ min read

گلبو آشتیانی نسب-6 شهریور 1389

مدرسه فمینیستی: لایحه حمایت از خانواده بدون حضور نمایندگان گروه ها و اقشار مختلف زنان نوشته شده و از هفته گذشته در صحن علنی مجلس در حال بررسی است. مسلم است که گروه ها و اقشار گوناگون زنان در مورد آن اظهار نظر می کنند، به این دلیل ساده که این قانون در آینده زندگی خانوادگی و اجتماعی شان و در زندگی زنان دور و اطراف شان و همه زنان کشورشان تاثیر می گذارد. اما متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس و کسانی که دست اندرکار این لایحه بوده اند، طوری برخورد می کنند که گویا هیچ زنی حق ندارد در مورد «لایحه ای» که می خواهند به قانون تبدیل اش کنند نظر بدهند.

چقدر خوب و منصفانه است که: به یاد بیاورید که همه ما در این مملکت زندگی می کنیم و ایران عزیز، خانه مشترک همه ما است بنابراین، هر لایحه ای که تصویب بشود مستقیما روی زندگی ما تاثیر می گذارد، بنابراین چرا انتظار دارید همه سکوت کنند تا شما هر چه فکر می کنید درست است انجام بدهید؟

در همه جوامع چه سنتی و چه غیرسنتی، رسم بوده و هست که همه باید در مورد قانونی که به زندگی شان ارتباط دارد نظر بدهند تا بهترین قانون ممکن از آن بیرون بیاید تا منافع اقشار بیشتری از مردم را تامین کند. حالا شما با وارد کردن اتهاماتی همچون «سیاه نمایی»، «ضدیت با نظام»، و ده ها اتهام دیگر، می خواهید جلوی گفتگوی عمومی در مورد مسئله ای عمومی را بگیرید؟ ناسلامتی این همه زنانی که هر کدام سال ها در میان گروه های مختلف زنان با انواع و اقسام آسیب پذیری ها سرو کار داشته اند، دل شان می خواهد حالا که پس از 30 سال قرار است قانون خانواده ای تدوین شود، لااقل مشکلات زنان در خانواده را کاهش دهد و نه آن که آنها را افزایش دهد. شما هم نعوذ وبالله خدا نیستید که از همه چیز باخبر باشید، بنابراین می توانید از تکبرتان بکاهید و کمی گوش شنواتری به حرف های منتقدین داشته باشید و به جای آن که فکر کنید همه می خواهند شما را «خراب و سیاه» کنند، فکر کنید شاید آن ها واقعا حرفی حساب دارند و بخشی از واقعیت را می بینند که شما نمی بینید. از قدیم گفته اند که: همه چیز را همگان دانند.

نماینده مردم بودن و جامعه را اداره کردن، از طریق «شنیدن» حرف ها و انتقادهای مردم میسر می شود و نه با سرکوب و اتهام زنی به هر کسی که انتقادی می کند. شاید بخشی از زنان مخالف این لایحه با شما متفاوت باشند، اما همین زن ها با تفاوت هایشان در این مملکت زندگی می کنند پس به اندازه شما حق دارند که حداقل در مورد قانونی که زندگی خانوادگی شان را متاثر می سازد اظهار نظر کنند.

در زیر تعدادی از اتهامات و برخوردهای غیر عادی و واکنشی شما را می آوریم تا لااقل خودتان متوجه بشوید که این نوع برخوردها، «غیرعادی» و «واکنشی» است و برای نمایندگان مجلس یک مملکت که می خواهند برای «کل جامعه زنان» قانون وضع کند، این رفتارها درست و معقول و خداپسندانه نیست. گفتگو و بحث و نقد در عرصه عمومی برای هر یک از قوانین که قرار است به تصویب مجلس برسد لازم است و به شما هم کمک می کند تا بتوانید همه جانبه تر، جامعه ای را که در آن قانون وضع می کنید ببینید.

سایت جهان نیوز نوشته است: «فارغ از توضیحات مکرر مطرح کنندگان لایحه و کارشناسان حوزه زنان برخی فمنیست ها و همچنین برخی زنان فعال گروههای سیاسی با همراهی روزنامه های اصلاح طلب به سیاه نمایی و غوغا سالاری علیه این لایحه پرداختند.» یا… «غرض ورزی این فعالان به جایی رسیده که حتی افرادی را که با کلیت لایحه موافق اند و فقط بر برخی از بند های لایحه نقد دارند در صف مخالفان قرار داده و با تیترهای مغرضانه و منفی سعی در تشویش اذهان عمومی را دارند.»

◀️  آخه خواهر من، حالا فرض کن 3 سال کسی نیامد که به شما پیشنهاد بدهد، حالا دیگر حق ندارد هیچی بگوید؟ والله ما که فکر کردیم این همه در مطبوعات در مورد آن می نویسیم لابد شما می بینید، مگر حتما باید «خدمت برسیم» تا شما حرف ما را گوش کنید. هر چند ما به خاطر سرنوشت زنان کشورمان حاضریم «خدمت هم برسیم». در هر صورت خواهر من، آن شرط های مربوط به ازدواج مجدد مرد، حتا از شروط سال 1353 هم بیشتر دست مردان را باز می گذارد والله راست می گویم، همین الان شوهر بنده با یکی از این شروط می تواند تجدید فراش کند

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours