نشست اضطراری جمعیت زنان مسلمان نو اندیش درباره لایحه حمایت از خانواده

5 شهریور 1389

نشست اضطراری این جمعیت پیرامون لایحه ی حمایت از خانواده به دعوت فاطمه راکعی، دبیر کلّ جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کلمه در این نشست که با حضور زنان اندیشمند و پژوهشگر از اصناف مختلف زنان دانشگاهی، هنرمند و نویسنده، حقوقدان و روزنامه نگار تشکیل شد، در مورد لایحه ی مربوطه بحث و بررسی لازم به عمل آمد.

راکعی: عده ای می خواهند این لایحه به هر قیمت تصویب شود

در ابتدای جلسه، راکعی با اشاره به اینکه علی رغم تلاشهای احزاب و جمعیتهای مختلف زنان فارغ از گرایشهای سیاسی، در مورد ماده ی ۲۳ لایحه حمایت خانواده، و هشدارهای کارشناسانه ی آنان در خصوص تهدیدات این مادّه برای کیان خانواده، متأسفانه ظاهراً عدّه ای سعی دارند این لایحه به هر صورت که شده به تصویب برسد، از حاضران دعوت کرد انتقادات و پیشنهادات فوری خود را در مورد این ماده، همچنین مواد ۲۲ و ۲۴ لایحه ارائه دهند. وی تأکید کرد که خوشبختانه کلیه ی فعالان در حوزه ی مسائل زنان در این زمینه نظرات انتقادی مشابه دارند و تصویب این ۳ ماده را موجب تزلزل کیان خانواده و خلاف مصالح جامعه می دانند. وی در این ارتباط به نقطه نظرهای مطرح شده در ائتلاف اسلامی زنان متشکل از احزاب و جمعیتهای اصولگرا و اصلاح طلب اشاره کرد.

رهنورد: نگاه استراتژ‍یک به خانواده با توجه به نگرش اسلامی تک همسری است

آنگاه دکتر زهرا رهنورد، سخنانی را به شرح زیر ایراد کرد: نگاه استراتژیک با توجه به نگرش اسلامی و جامعه ی مدرن امروزی، برای چارچوب خانواده، ایجاد خانواده ی تک همسری است و با توجه به این رهیافت، نباید در گیرو دار مواد و بندها درگیر شد؛ چرا که از این استراتژی فاصله گرفته می شود و امکان اشکال دیگر خانواده را به اذهان متبادر می کند. لهذا در درجه ی اول، خروج این لایحه از دستور کار مجلس باید مورد نظر باشد. در غیر این صورت، حذف ماده ۲۳ با توجه به رهیافت استراتژیک خانواده ی تک همسری پیشنهاد می شود و در هر صورت، بند ها باید به صورت سلبی مطرح شود. مثلاً، «مرد، نمی تواند … .

سؤال این است که چرا باید در جمهوری اسلامی، لایحه ای برای حمایت از خانواده تنظیم شود که لایحه ی خانواده ی سال ۱۳۵۳ به مراتب پیشرفته تر از آن است؛ هر چند که همان نیز همواره مورد انتقاد زنان مسلمان نو اندیش بوده است.

این لایحه، به خاطر برخی از مواد آن، اهانت به خانواده و تخریب و انهدام خانواده و تحقّق خانواده های سرشار از بیماریهای روانی و کشمکش های بین پدر، مادران و فرزندان است.

سپس شهین دخت مولاوردی، حقوقدان، در مورد تاریخچه ی این لایحه و ایرادات و مشکلات ۳ ماده ی یاد شده، که از افزوده های دولت به لایحه ی قوه قضائیه بوده است، سخن گفت و به طور مبسوط در این زمینه توضیح داد. دکتر الهه کولایی، نماینده ی سابق مجلس و دکتر زهره ی خسروی استاد دانشگاه و روانشناس، از دیگر سخنرانان این جمع بودند که به نقد موارد فوق و ارائه پیشنهادات در این زمینه پرداختند.

از جمله موارد بحث شده در این نشست گفت و گو پیرامون ماده ی ۲۳ لایحه حمایت از خانواده است.

طبق ماده ی ۲۳ لایحه ی حمایت خانواده، که این روزها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح است، ازدواج مجدّد منع شده، مگر در موارد خاص:

رضایت همسر اوّل

عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی

عدم تمکین زن از شوهر، طبق حکم دادگاه

ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج

محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات حبس بیش از یک سال …

ابتلای زن به هر گونه اعتیاد مضر، که به تشخیص دادگاه، به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند.

سوء رفتار یا سوء معاشرت زن، به حدی که ادامه ی زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند.

ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش ماه

عقیم بودن زن غایب شدن زن به مدت بیش از یکسال

شایان ذکر است که علاوه بر مادّه ی ۲۳ مواد ۲۲ و ۲۴ این لایحه، به ترتیب در مورد ازدواج موقّت و مهریه است، که به دلایل مشابه، زنان مسلمان نو اندیش، خواستار حذف دو ماده مذکور نیز هستند.

یادآوری می شود که در مورد حذف و اصلاح مواد مذکور در لایحه حمایت خانواده، همگرایی و توافق نظر بین کلیه فعالان حوزه ی مسائل زنان، اعم از زنان اصلاح طلب و اصولگرا، و همچنین همگرایی سبز جنبش زنان ایران وجود دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours