نامه رفعت بیات به رئیس مجلس: چرا با چنین بی‌انصافی و تعجیل شرایطی برای تعدد زوجات تنظیم شده است؟

7 شهریور 1389

ایلنا: امروز رفعت بیات، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در نامه ای به ریاست مجلس شورای اسلامی انتقادات خود را نسبت به مواد 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده مطرح کرد.

این نماینده مجلس دوره هفتم در این نامه راجع به ماده 22 لایحه حمایت از خانواده گفته است:‌ اگر نکاح موقت ثبت نشود فضای اجتماعی را هم برای روابط جنسی و زیاده خواهی کسانی که مقید به شرایط اخلاقی قرآن کریم و شاید اساساً عامل به اصول اسلامی و شرعی نیستند فراهم می‌کند و هم برای مردانی که متاهل هستند و بطور کلی شرایط نکاح موقت را ندارند.
او رئیس مجلس راخطاب قرار داده و گفته است :آقای دکتر لاریجانی چرا با چنین بی انصافی و تعجیل شرایطی برای تعدد زوجات تنظیم شده است که یقیناً راه را برای بیعدالتی و انحراف از شرایط سالم خانواده برای کسب کمال الهی، و تحقق زمینه «فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی» هموار نماید.

بیات در انتقاد از ماده 24 لایحه حمایت از خانواده که به موضوع مهریه می پردازد ‏‌در این نامه آورده است: از آنجا که موضوع مهریه به دلایلی از جمله مشکلات اجتماعی، اقتصادی و شرایط عدم رسیدگی غالب دادگاهها به مشکلات خانوادگی مخصوصاً بن‌بست‌هایی که زنان در دعاوی و طلاق با آن روبرو هستند از شرایط قرآنی و اسلامی خود منحرف شده و ، آقایان که در ابتدا با هوی و هوس و عشق ها و دوستی‌های زودگذر مهریه سنگین را قبول کرده و سپس توان بازپرداخت آن را نداشته‌اند و در زندان به‌سر می برند، شکی نیست تدوین این چهار تبصره به دلیل زندانی شدن همسر به تبع عدم توان بازپرداخت مهریه بوده و به نفع آقایان تدوین شده است.

متن کامل نامه این نماینده مجلس هفتم خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

◀️  غایب شود به مدت بیش از یکسال.

زن می تواند دادخواست خود را به طرفیت شوهر با ذکر علل و دلایل تقدیم کند که دادگاه فوراً با اعاده حقوق و شرایط مالی یعنی دریافت مهریه و نفقه و اجرت المثل و حضانت فرزندان حکم طلاق را صادر کند؟

همه می دانیم که خیر، چنین شرایطی برای زن حاصل نیست و حتی شاید بیش از 98 درصد زنان برای عقیم‌بودن مرد، بیماری وی، مجازات و حبس اصلاً سراغ جدایی نمی روند زیرا معتقدند گناه دارد و انصاف نیست که همسر خود را در این شرایط رها کنند چرا که پدر فرزندانش هست و ..

آقای دکتر لاریجانی چرا با چنین بی انصافی و تعجیل شرایطی برای تعدد زوجات تنظیم شده است که یقیناً راه را برای بیعدالتی و انحراف از شرایط سالم خانواده برای کسب کمال الهی، و تحقق زمینه «فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی» هموار نماید.

هر چند دو ماده 22 و 23 به هیچ وجه قابل اغماض نیست اما بحث مهریه تبصره های 1 و 2 و 3 و 4 تاسف بارتر است.

از آنجا که موضوع مهریه به دلایلی از جمله مشکلات اجتماعی، اقتصادی و شرایط عدم رسیدگی غالب دادگاهها به مشکلات خانوادگی مخصوصاً بن بست هایی که زنان در دعاوی و طلاق با آن روبرو هستند از شرایط قرآنی و اسلامی خود منحرف شده و ، آقایان که در ابتدا با هوی و هوس و عشق ها و دوستی های زودگذر مهریه سنگین را قبول کرده و سپس توان بازپرداخت آن را نداشته اند و در زندان بسر می برند، شکی نیست تدوین این چهار تبصره به دلیل زندانی شدن همسر به تبع عدم توان بازپرداخت مهریه بوده و به نفع آقایان تدوین شده است. در صورتی که موضوع باید از همان راهی که مقدمه ماده 24 و کار فرهنگی است اصلاح گردد. اگر این چهار تبصره تصویب شود، خانواده ها در محضر مهریه قانونی را ثبت می‌کنند و سپس در توافقات فی مابین با چک و سفته عمل می نمایند که باز تبعات مهریه سنگین و زندان رفتن مرد را به دنبال خواهد داشت. چرا که خیلی از خانواده ها و خانم ها معتقدند تعدد زوجات و مشکلات اقتصادی و حقوقی آتیه و خوشبختی آنها را تضمین نمی کند. به همین دلیل مهریه سنگین را هر چند باوری غلط است به عنوان ضمانت آتیه خود حداقل برای مقابله با مرد ناسازگار قرار می‌دهند.

لذا مقدمه ماده 24 و اصلاح ماده 22 و 23 شرایط تقلیل مهریه را به دنبال خواهد داشت.
امیدوارم مجلس محترم برای بررسی کامل این لایحه عجله ای نداشته و با کارشناسی دقیق تر منافع جامعه و شرایط تحکیم خانواده را عمیق تر و بیشتر فراهم نماید.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours