ملزم کردن زوجین برای تعیین مهریه بر اساس الگوی مشخص غیرقابل اجراست

28 شهریور 1389

خبرگزاری فارس: یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: مهریه با توجه به موافقت زوجین به طور نسبی تعیین می‌شود و ملزم کردن افراد جامعه برای پیروی از یک الگوی مشخص شده، امری غیرقابل اجرا به نظر می‌رسد.

زهرا بهادری فرخ در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص تعیین مهریه متعارف در ماده 24 لایحه حمایت از خانواده اظهار داشت: مهریه با توجه به موافقت زوجین به طور نسبی تعیین می‌شود و ملزم کردن افراد جامعه برای پیروی از یک الگوی مشخص شده، امری غیرقابل اجرا به نظر می‌رسد.

به گزارش توانا، در ماده 24 لایحه حمایت از خانواده است: دولت باید از طریق دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های عمومی در جهت ترویج فرهنگ ازدواج و رعایت برقراری مهریه‌های متعارف اقدامات لازم را به عمل آورد.

تبصره 1ـ میزان مهریه متعارف با توجه به وضع عمومی اقتصادی کشور هر سه سال یک بار از طرف رئیس قوه قضائیه اعلام می‌شود.

تبصره 2ـ هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد به میزان متعارف باشد و زوج در صورت حال شدن مهریه از پرداخت آن امتناع کند، مشمول مقررات ماده (2) قانون نحوه اجراء محکومیت‌های مالی است.

تبصره 3ـ چنانچه مهریه مقرر از میزان مهریه متعارف در سال وقوع عقد بیشتر باشد، در خصوص مازاد صرفا ملائت زوج ملاک پرداخت است.

تبصره 4ـ مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز لازم‌الرعایه است.

* با آموزش تعریف درستی از فلسفه ازدواج به افراد جامعه الگو سازی شود

وی اظهار داشت: یکی از راهکارها برای ترغیب جوانان به ازدواج، فراهم کردن شرایط و تسهیلات ازدواج از جمله کار مناسب برای جوانان است؛ همچنین آموزش تعریف درستی از فلسفه ازدواج به افراد جامعه در مراحل اول کارساز خواهد بود.

بهادری ادامه داد: الگو سازی مناسب، ظریف و موشکافانه زیرنظر کارشناسان دلسوز، باتجربه و آگاه به نیازهای جوانان در امر ازدواج در طول زمان نتیجه بخش خواهد بود.

بهادری فرخ مراجعه جوانان به مشاوران تأیید شده را توصیه کرد تا با مهارت‌های زندگی آشنا شوند و گفت: در این حالت جوانان به درک صحیحی از فلسفه زندگی مشترک می‌‌رسند و پس از بلوغ فکری و روانی برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک اقدام می‌کنند؛ در نهایت به تبع این امر آمار طلاق و سن ازدواج کاهش می‌یابد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours