بیش از ۳۰درصد از قتل‌های کشور خانوادگی‌اند

26 مهر 1389

رهانا : معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد: حدود ۳۰ درصد از قتل‌های کشور مربوط به مواردی است که بین متهم و قربانی نسبت نزدیکی فامیلی وجود دارد که این درصد در مقاطع زمانی مختلف و متناسب با شرایط نوسان مختصری داشته است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مصطفایی: در شش ماهه اول امسال حدود ۶۵ درصد از قتل‌های خانوادگی بدون برنامه‌ریزی‌ قبلی به وقوع پیوسته است که بر اساس آن متهم قصد کشتن مقتول را نداشته و در یک نزاع با توسل به خشونت مرتکب قتل شده است.

به گفته وی سهم وقوع قتل‌ها خانوادگی به وسیله سلاح سرد در شش‌ماهه امسال حدود ۴۷ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه بیشترین قتل‌های خانوادگی به وقوع پیوسته در شش‌ماهه امسال مربوط به قتل زن توسط شوهر است، افزود: در این مدت حدود ۱۸ درصد از قتل‌های خانواگی مربوط به قتل زن توسط شوهر بوده است.
مصطفایی اضافه کرد: علل حدود ۳۶ درصد از قتل‌های خانوادگی ناشی از اختلاف‌های خانوادگی و حدود ۲۱ درصد دیگر ناشی از مسایل اخلاقی است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه نرخ سالیانه قتل‌های خانوادگی در هر یکصد هزار نفر کمتر از یک نفر است، افزود: سهم قتل‌های خانوادگی در استانهای مختلف متفاوت است، به طوری که در برخی از استان‌ها گاهی بیش از نیمی از قتلهای به وقوع پیوسته توسط بستگان رخ می‌دهد که این موضوع متاثر از شرایط اجتماعی و فرهنگی استان مورد نظر است.

مصطفایی با اظهار امیدواری از اینکه با تدابیر مناسب میزان قتلهای خانوادگی در کشور کاهش یابد، افزود: با توجه به اینکه بیشتر قتلهای خانوادگی بدون برنامه‌ریزیهای قبلی رخ می‌دهد و متهم تعمدی برای قتل ندارد، در این نوع قتل‌ها مسایل پیش پا افتاده و جزئی منجر به این گونه حوادث تلخ می‌شود.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: اعتیاد، روابط غیرمتعارف، برخوردهای غیرمنطقی، خشن و تحقیرآمیزو گمان و ظن بیجا، سعی در حل مشکلات و اختلافات از طریق خشونت از جمله مواردی است که آثار و تبعات منفی به دنبال داشته و در برخی موارد منجر به وقوع جرایمی همچون قتل می‌شود.

به گفته وی در کانون خانواده‌ از هر گونه رفتار، ارتباط ، گفتار و درخواستی که آرامش خانواده‌ را برهم زند، باید پرهیز کرد که این موضوع تنها با رعایت اصول اخلاقی و انسانی میسر است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours