بیانیه کارزار دانشجویی اعتراض به سهمیه بندی جنسیتی در آموزش عالی

شاخه دانشجویی گروه میدان زنان-23 اردیبهشت 1387

آن هنگام که افراد بی تدبیر زمام امور را در دست می گیرند، انحطاط ملت ها آغاز می شود و نتیجه این می شود که به جای حل مسائل اساسی کشور نظیر معضل بیکاری صورت مساله را پاک می کنند و انتقام نبود یک سیاست اقتصادی درست را از زنان می گیرند ؛ و برای فرار از انجام وظایف خود در ایجاد فرصت های برابر شغلی برای همگان به خانه نشین کردن و به حاشیه راندن زنان می پردازند . اینان گمان می کنند با دادن اقتدار به مرد در خانه ، مشکلات اقتصادی خانواده حل می شود .

در هفته گذشته رییس سازمان سنجش بار دیگر با صراحت اعمال سهمیه بندی جنسیتی در کنکور را تایید کرد . به فاصله سه هفته پیش از آن نیز وزیر علوم از آمادگی این وزارت خانه برای اعمال سهمیه بندی جنسیتی و نیز گزینش اخلاقی در دانشگاه ها سخن گفته بود . این آقایان چگونه این چنین عریان از تضییع حقوق طبیعی نیمی از افراد جامعه سخن می گویند؟ آیا این تصمیم گیری یک جانبه و قیم مابانه ، توهین به شعور جمعی نیست ؟

حاکمیت ایران به واسطه داشتن نگاه تک بعدی و جنسیت محور ، هر روز با تصویب قوانین تازه ای شرایط را برای حضور زنان در جامعه سخت تر می کند . اظهارات وزیر علوم و رییس سازمان سنجش و عملکرد دستگاه های متبوعشان ، تنها نشان دهنده آن است که ایشان علاوه بر آن که درک درستی از زن و جامعه امروز ندارند ، به برابری انسان ها و حقوق دموکراتیک افراد در جامعه نیز اعتقاد ندارند .

طرح سهمیه بندی جنسیتی و گزینش اخلاقی برای ما تهدیدی از جنس انقلاب فرهنگی دوم در دانشگاه ها و نیز بستر سازی برای سهمیه بندی در دیگر بخش ها است . از آن جا که حق برابر تحصیل جزء حقوق مدنی پذیرفته شده توسط ایران در مجامع حقوق بشری است ، محدود ساختن ورود زنان به دانشگاه ها و عرصه های آموزشی ، در حقیقت فسخ برابری اجتماعی و مصداق بارز تبعیض جنسیتی است .

جنبش زنان قطعا در برابر این محدودیت و فشار تازه سر خم نخواهد کرد ، چرا که به آن میزان از توانمندی و مقبولیت دست یافته است که بتواند با این شیوه جدید خشونت و تبعیض مقابله کند . بدنه پر تعداد جنبش دانشجویی نیز در برابر فرمایشاتی از این دست ساکت نخواهد ماند و موضع گیری های لازم را اتخاذ خواهد کرد .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours