حذف ماده 24 لایحه حمایت از خانواده و اصلاح ماده 23 در جلسه کمیته حقوق خصوصی

28 مهر 1389

خبرگزاری فارس: دبیر کمیته حقوق خصوصی کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه در جلسه کمیته حقوق خصوصی که هفته آینده تشکیل خواهد شد به بررسی مواد 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده خواهیم پرداخت، گفت: ماده 24 حذف و ماده 23 در جلسه کمیته حقوق خصوصی اصلاح می‌شود.

غلامرضا دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: بعد از بازگشت نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابی خود و پایان تعطیلات مجلس، جلسه کمیته حقوق خصوصی هفته آینده برای بررسی لایحه حمایت از خانواده تشکیل می‌شود.

وی در ادامه افزود: ماده 24 لایحه حمایت از خانواده قطعاً حذف شده و در ماده 23 اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت به گونه‌ای که بند هفت ماده 23 لایحه حمایت از خانواده که به سوء رفتار زن اشاره می‌کند، حذف یا اصلاح خواهد شد.

دبیر کمیته حقوق خصوصی خاطر نشان کرد: من با حذف بند هفت ماده 23 موافق هستم چون اثبات سوء رفتار زن به عنوان یک شرط برای ازدواج مجدد مرد امری دشوار است همچنین تغییرات در ماده 23 به صورت در نظر گرفتن حقوق زنان علاوه بر حقوق مردان خواهد بود.

وی ادامه داد: مدت زمان خاصی از سوی کمیسیون قضایی برای بررسی لایحه حمایت از خانواده توسط کمیته حقوق خصوصی تعیین نشده است و این کمیته برای بررسی مواد 22، 23 و 24 با محدودیت زمانی مواجه نیست.

به گزارش توانا، در ماده 22 لایحه حمایت از خانواده آمده است: ثبت نکاح موقت با انقضای مدت یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه الزامی است و انقضای مدت یا بذل آن مانع ثبت واقعه نکاح منقضی شده نیست. در سایر موارد، ثبت نکاح موقت با توافق زوجین انجام می‌گیرد.
در صورت توافق زوجین برای ثبت ازدواج موقت مراتب در اسناد سجلی آنان درج نمی‌شود مگر اینکه طرفین نسبت به ثبت آن در اسناد مذکور نیز توافق کنند.

تبصره ـ ثبت وقایع موضوع این ماده و ماده قبل در دفاتر رسمی ازدواج یا ازدواج و طلاق مطابق آیین‌نامه‌ای به عمل می‌آید که ظرف یک سال با پیشنهاد وزیر دادگستری و تایید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیات وزیران می‌رسد. تا تصویب‌‌ آئین‌نامه مذکور، نظام‌نامه‌های موضوع ماده (1) اصلاحی قانون راجع به ازدواج مصوب 1316 هجری شمسی کماکان به قوت خود باقی هستند.

در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده آمده است: دادگاه در موارد زیر به تقاضای زوج اجازه ازدواج مجدد دائم برای زوج صادر می‌کند:

1- رضایت همسر اول 2- عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی 3- عدم تمکین زن از شوهر پس از صدور حکم الزام تمکین وی 4- ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج 5- محکومیت قطعی زن در جرائم عمدی به مجازات حبس بیش از یک سال یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت به بازداشت بیش از یک سال تبدیل می‎شود 6- ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند، 7 – سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای فرد غیرقابل تحمل می‌کند 8- ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت بیش از شش‌ماه؛ 9- عقیم بودن زن 10- غایب شدن زن به مدت بیش از یک‌سال.

تبصره‌ ـ متقاضی باید دادخواست خود را به طرفیت همسر اول با ذکر علل و دلائل تقدیم آن، تهیه و به دادگاه تسلیم کند.
در ماده 24 لایحه حمایت از خانواده است: دولت باید از طریق دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های عمومی در جهت ترویج فرهنگ ازدواج و رعایت برقراری مهریه‌های متعارف اقدامات لازم را به عمل آورد.

تبصره 1ـ میزان مهریه متعارف با توجه به وضع عمومی اقتصادی کشور هر سه سال یک بار از طرف رئیس قوه قضائیه اعلام می‌شود.

تبصره 2ـ هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد به میزان متعارف باشد و زوج در صورت حال شدن مهریه از پرداخت آن امتناع کند، مشمول مقررات ماده (2) قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است.

تبصره 3ـ چنانچه مهریه مقرر از میزان مهریه متعارف در سال وقوع عقد بیشتر باشد، در خصوص مازاد صرفا ملائت زوج ملاک پرداخت است.

تبصره 4ـ مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز لازم‌الرعایه است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours