پایگاههای امداد و نجات زنان در تمامی وزارتخانه ها ایجاد می شود

30 مهر 1389

خبرگزاری مهر : مشاور رئیس جمعیت هلال احمر در امور زنان و خانواده از اجرای طرح ایجاد پایگاههای امداد و نجات در تمامی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی خبر داد و افزود: با حمایت مرکز امور زنان و خانواده و شخص رئیس جمهور این طرح اجرایی می شود.

فرحناز رافع در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای طرحی خبر داد که در صورت تامین بودجه تمامی وزارتخانه ها، استانداریها و سازمانهای دولتی سراسر کشور دارای پایگاه امداد و نجات ویژه زنان می شوند.

وی افزود: این طرح که “توانا” نامگذاری شده است چهار گروه زنان شاغل در جمعیت هلال احمر، زنان عضو سازمان داوطلبان و جوانان، زنان شاغل در سازمانهای دولتی و زنان محلات و شهرها و روستاها را تحت پوشش آموزشی قرار می دهد و پس از پایان دورههای مقدماتی امداد و نجات داوطلبان می توانند در صورت قبولی در آزمون، دوره های تخصصی و ویژه امداد و نجات را بگذرانند.

رافع با بیان اینکه “نسوان توانا” در حوزه‌های امداد و نجات، اسکان اضطراری، حمایتهای روانی، مرکز فوریتهای پزشکی، پشتیبانی اداری، تدارکات و توزیع اقلام امدادی آموزشهای تخصصی می بینند اظهار داشت: هم اکنون در چند استان این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است که در آن گروههای تخصصی غیر از آموزشهای عمومی با اصول و آموزشهای نجات غریق، کوهستان، راپل، رها سازی در جاده و … آشنا شده و در مانورهای امداد و نجات شرکت می کنند.

مشاور امور بانوان هلال احمر در مورد ضرورت یادگیری اصول و آموزشهای امداد و نجات توسط بانوان گفت: نیمی از جامعه ایرانی و جمعیت هلال احمر را زنان تشکیل می دهند و در هنگام بروز حادثه زنان هم مانند مردان در یک شرایط یکسان قرار دارند و هر زنی در بروز حادثه انتظار دارد یک زن امدادگر دستانش را بگیرد و یا اینکه خودش بتواند خانواده حادثه دیده اش را نجات دهد.

رافع با بیان اینکه امور زنان هلال احمر در نظر دارد در هر وزاتخانه و سازمانی یک تیم امداد و نجات زنان تشکیل دهد اظهار داشت: در این طرح وزارتخانه ها با همکاری هلال احمر نسبت به تشکیل تیمهای امداد و نجات زنان در ادارات خود در مراکز استانها اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه مرکز امور زنان ریاست جمهوری با کلیات این طرح موافقت کرده گفت: در صورت نهایی شدن این طرح و تامین اعتبار مالی آن توسط مرکز امور زنان ریاست جمهوری این طرح به صورت عملیاتی در سراسر کشور اجرا می شود.

رافع در پاسخ به این پرسش که این طرح چه میزان هزینه در بر دارد گفت: بر اساس آمار و بررسیها اجرای این طرح در تهران، کرمان و گلستان بالغ بر 100 میلیون تومان هزینه در بر دارد که صرف خرید تجهیزات و آموزش و اجرای مانور می شود.

مشاور امور بانوان هلال احمر کشور اظهار داشت: در صورت تائید مرکز امور زنان و خانواده طرح “توانا” در سه وزارتخانه نفت، صنایع و وزارت کشور آغاز می شود

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours