نبود مرکز ترک اعتیاد برای زنان معتاد در جنوب کشور

5 آبان 1389

ایسنا :مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه طلوع پاک زندگی گفت: 97 درصد از بیماری اعتیاد، روحی و روانی است و تنها 3 درصد از اعتیاد به جسم فرد مربوط است.

لیلا مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار داشت: جسم فرد معتاد پس از سم‌زدایی آزاد و سالم است ولی فکر و روح او مشکل دارد و برای مصرف دوباره مواد مخدر تحریک می‌شود که برای اینکه مقاومت فرد در برابر این حس برگشت، کمک خانواده و اجتماع الزامی است.

وی ادامه داد: برای درمان و ترک اعتیاد بانوان معتاد و سم‌زدایی آنان در جنوب کشور هیچ مرکزی وجود ندارد.

مختاری بیان کرد: در حال حاضر تنها مرکزی هستیم که مجوز فعالیت در زمینه ترک اعتیاد زنان را دریافت کرده‌ایم ولی هیچ‌کدام از ارگان‌های خوزستان از جمله فرمانداری، استانداری، شهرداری و شورای شهر هیچ کمکی به ما نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همه روزه شاهد تماس‌های بسیاری از خانواده‌های اقشار مختلف جامعه هستیم که نیازمند کمک برای ترک اعتیاد دخترانشان هستند و از آن‌جا که خانواده‌ها راضی به فرستادن دختران خود به خارج از استان برای ترک اعتیاد نمی‌شوند لازم است مرکزی ویژه ترک اعتیاد دختران و زنان در منطقه دایر شود.

این فعال حوزه اعتیاد افزود: اعتیاد سن و سال خاصی را هدف نمی‌گیرد و همه رده‌های سنی را درگیر می‌کند و از دختران 16 ساله تا زنان متاهل برای ترک اعتیاد تماس‌هایی داشته‌ایم و همه آنان نیازمند ایجاد کمپ ترک اعتیاد زنان در خوزستان هستند.

وی گفت: برای معتاد شدن، همیشه چند عامل دست به دست هم می‌دهند و یک دلیل خاص و جداگانه وجود ندارد.

مختاری افزود: داشتن رابطه نامشروع با جنس مخالف از جمله عوامل افتادن در دام اعتیاد است. بعضی از زنان و دختران نیز با حضور در پارتی‌ها و مصرف مشروب‌های الکلی، قدم اول اعتیاد خود را بر می‌دارند و در قدم‌های بعدی به سیگار و دیگر مواد مخدر روی می‌آورند.

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان نیز با تصور تاثیر مواد مخدر بر یادگیری دروس، مصرف مواد مخدر را آغاز می‌کنند و برخی خانم‌ها نیز برای حفظ زیبایی و لاغری، ناآگاهانه به سراغ مصرف مواد مخدر می‌روند.

مدیرعامل موسسه طلوع زندگی پاک گفت: عوارض جسمی اعتیاد شامل علایمی مانند دردهای عضلانی، پرش عضلات، آب‌ریزش بینی، عطسه، اسهال، استفراغ و اختلالات خواب است. این علایم به میزان مصرف بیمار معتاد وابسته است و پس از گذشت 7 تا 21 روز با توجه به نوع ماده مصرفی از بین می‌رود.

مختاری یادآور شد: اعتیاد روانی همان تمایل بیمار به استفاده مجدد از مواد مخدر است که در دوره سم زدایی و گاهی تا مدت‌های طولانی پس از ترک نیز طول می‌کشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours