70 درصد زنان بعد از تولد اولین فرزند دچار تغییرات رفتاری می شوند

7 آبان 1389

خبرگزاری مهر: یک آسیب شناس مسائل رفتاری گفت: نتایج یک پژوهش میدانی نشان داد 70 درصد بانوان پس از تولد اولین فرزند رفتارشان نسبت به همسران خود تغییر کرده و دیگر حوصله لازم را ندارند.
دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ازدواج به عنوان یک پیوند عاطفی در شرایط طبیعی و منطقی است و از سوی یک زن و مرد و به عنوان پیمان ابدی تلقی می شود. همچنین در بسیاری از اوقات اگر تلخکامی در زندگی زناشویی در سالهای اول وجود داشته باشد، گفتگوهای ناشی از تضادهای رفتاری است که با نگاه منطقی زوجین و یا مشاوره بزرگترها و مشاورین به صلح و عاطفه منجر می شود.

وی تاکید کرد: در این مواقع بزرگترها به نصیحت زوجین پرداخته و آنها را دعوت به تولد اولین فرزند کرده و ثبات رفتاری را موکول به ورود این ثمره شیرین می کنند.

دکتر ابهری با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از اوقات بانوان بر اثر ذوق و شوق ناشی از تولد اولین فرزند دچارتغییرات رفتاری شده و از همسر خود غافل می شوند، تاکید کرد: زنان بعد از تولد اولین فرزند به علت جوشش عاطفه مادری و ذوق و شوق تولد اولین فرزند دقت و حوصله زیادی را برای نگهداری او صرف می کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: خستگی و بی خوابی شبانه حوصله کافی را برای او باقی نمی گذارد تا خدمات اولیه را برای همسر خود انجام دهد و در این گونه موارد اگر تعاون و همدلی زوجین برای پرورش اولین فرزند شکل نگیرد با توجه به کمبود تجربه و ضعف مهارت مادر، وی دچار حساسیتهای رفتاری شده که این فرایند در او تبدیل به نوعی وسواس رفتاری می شود.

دکتر ابهری اضافه کرد: در پاره ای از اوقات پدران با عنوان اینکه صبح باید بیدار شده و به کار روزانه خود مشغول شوند حتی بستر خود را نیز جدا می کنند که این حرکت باعث یک ضربه عاطفی به همسر و بروز سرد مزاجی در او شده و بعید نیست جدایی بستر سالها طول بکشد.

وی تاکید کرد: بر اساس یک پژوهش در میان هشت هزار و 600 مرد مورد پرسش 90 درصد از آنها از این تغییر رفتار اظهار شکایت کرده و آن را سرآغازی برای ادامه ضعف عاطفی در زندگی قلمداد می کنند.

این آسیب شناس حوزه رفتار در ادامه اظهار داشت: در میان 6 هزار و 200 زن مورد پژوهش حدود 85 درصد آنها نیز تغییرات رفتاری شوهر را به دلیل تولد اولین فرزند اعلام کرده و پذیرفتند که در رفتار آنها نسبت به شوهرانشان کاستی به وجود آمده و باعث بروز انحرافات اخلاقی و ناهنجاریهای رفتاری از قبیل برخی از روابط غیر منطقی و نامعقول شده است.

دکتر ابهری با اشاره به نتایج بدست آمده از این پژوهش تاکید کرد: نتیجه این پژوهش نشان داد زن و شوهر هر دو باید در نگهداری فرزند سهم داشته باشند و بدون جدا کردن بستر در طول شب مواظبت از فرزند را برعهده بگیرند.

وی افزود: شوهرنیز باید در امور خانه به بانوان کمک کنند و با این همدلی او را در ارائه خدمات بهتر و بیشتر به فرزند یاری کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مجموعه زنان و مردان مورد پژوهش اظهار کردند که این تغییر و تحولات زندگی از نظر عاطفی و رفتاری باعث شده آنها به فکر فرزندان دو و سوم نباشند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours