76 درصد از مبتلایان به ایدز در کشور زنان هستند

21 آبان 1389

خبرگزاری هرانا : مهرناز رسولی‌نژاد در دومین روز از چهارمین کنگره میکروب شناسی بالینی ایران در اصفهان اظهار داشت: طی دو سال گذشته در ایران بیش از 90 درصد از موارد جدید ایدز ثبت شده به علت روابط جنسی محافظت نشده بوده است در حالی که بیش از 80 درصد مبتلایان به ایدز در دنیا به دلیل روابط جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری زنان، وی افزود: تماس جنسی با غیر همجنس در ایران حدود 70 درصد است که تنها یک تا دو درصد از این موارد سبب انتقال بیماری ایدز می‌شود در حالی که حدود 10 درصد از این موضوع را روابط با همجنس‌بازان شامل می‌شود که نزدیک به سه درصد از انتقال ویروس ایدز به این روش صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از 5 درصد از مبتلایان ایدز در کل کشور از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتلا شده‌اند، بیان داشت: 12 درصد از کل جمعیت جهان را معتادین تشکیل داده‌اند که در 40 کشور دنیا متمرکز هستند و نزدیک به شش درصد از ایدز به وسیله این گروه منتقل می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز کشور با اشاره به اینکه حدود سه درصد از مبتلایان به ایدز به وسیله فراورده‌های خونی به این بیماری مبتلا شده‌اند که این رقم رو به کاهش است، خاطرنشان کرد: راه انتقال ایدز از مادر به جنین حدود 20 تا 40 درصد است که پنج درصد از کل جمعیت جهان به این روش با بیماری ایدز درگیر شدند که رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه تعداد زنان مبتلا به ایدز‌ 50 درصد افزایش یافته است، افزود: به علت نقش محوری که زنان در خانه دارند و جزو انتقال دهندگان اصلی ایدز به جنین هستند به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی برای این گروه از بیماران اهمیت خاصی قائل است.

رسولی‌نژاد از اهمیت نقش پیشگیری در کنترل بیماری ایدز خبر داد و از رسانه‌های مختلف خواست که با توجه به فرارسیدن روز جهانی ایدز در 11 آذر ماه، به این بحث رنگ کلیدی بدهند و تصریح کرد: 76 درصد از مبتلایان به ایدز در کشور زنان هستند و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در حدود 10 سال پیش، بیش از 90 درصد از مبتلایان را معتادین تشکیل می‌دادند که در حال حاضر این رقم به 67 درصد رسیده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours