تشکیل خانواده های نیمه مستقل؛ گرهگشای مشکل ازدواج جوانان

1 آذر 1389

خبرگزاری مهر :مسئول گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم حدیث گفت: تشکیل خانواده های نیمه مستقل و زندگی دختر و پسر عقد کرده در خانه پدری تا زمان فراهم شدن مقدمات تشکیل زندگی مجزا راه حل مشکل ازدواج جوانان است.
حجت‌الاسلام محمدرضا ضمیری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: زمانی که دختر و پسر با شرایط قانونی عقد کنند یعنی دختر با اجازه پدر و پسر با آگاهی و اراده تصمیم به ازدواج بگیرند از نظر شرعی زن و شوهر هستند و اینکه حتما مراسم عروسی برگزار شود مسائلی تشریفاتی است که مردم به آن اضافه کرده اند.

وی ادامه داد: اینکه دختر و پسر عقد کنند ولی هر کدام در خانه های پدری خود باشند مزایای بسیاری دارد به طوری که احساس می کنند همسر یکدیگر هستند و التزام و تعهدی نسبت به هم پیدا می کنند. از سوی دیگر دغدغه ازدواج ندارند و به دلیل جاری شدن عقد شرعی آرامش خاطری در بین دختر و پسر ایجاد می شود.

این پژوهشگر حوزه جوانان اظهار داشت: زمانی که عقد بین دختر و پسر خوانده شد تعهدی نسبت به زندگی در آنها ایجاد می شود و به فکر این می افتند که هزینه های زندگی خود را تامین و زمینه های تشکیل خانواده را فراهم کنند. در واقع این عقد فرصتی فراهم می کند که همدیگر را بهتر بشناسند.

وی با بیان اینکه البته این روش مشکلاتی هم دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب جوانان دید آرمانی دارند ممکن است بعد از مدتی روابط بین زوجین کمرنگ شود و تا حدودی برای یکدیگر عادی شوند و در این زمان ممکن است پیشنهادات دیگری به این زوج شود که شاید فکر کنند شرایط بهتری است و نسبت به همسر خود کم انگیزه شوند.

ضمیری افزود: این نوع زندگی ها در صورت طولانی شدن خطر جدایی را نیز افزایش می دهد البته مزایای این نوع زندگی بیشتر از نقاط منفی آن است و باید حداکثر بعد از یک سال با حمایت خانواده ها با برگزاری مراسمی ساده زندگی خود را شروع کنند.

وی تاکید کرد: دختر و پسر بعد از عقد و مدتی زندگی در خانه والدینشان می توانند امکانات تشکیل زندگی مجزا را فراهم کنند و در صورتی که تشریفات برگزاری مراسمها برداشته شود به راحتی امکان تشکیل زندگی برایشان فراهم می شود.

مسئول پیشین مرکز مطالعات دینی جوانان با اشاره به اینکه طلاق پدیده پیچیده ای است که نمی توان یک عامل را در افزایش آن موثر دانست گفت: ممکن است ارتباطات در فضای سایبر مشکلاتی را در تحکیم خانواده ها ایجاد کند. اسلام در برخی موارد تاکید بر اختلاط کمتر زن و مرد با همدیگر دارد که به دلیل همین مسائل است.

وی تاکید کرد: شناختی که بین دختر و پسر از طریق اینترنت حاصل می شود شناخت ناقصی است که نمی تواند مبنای تصمیم گیری باشد چرا که در این گونه ارتباطها معمولا دو طرف نقاط مثبت خود را برجسته می کنند و چهره ظاهری فرد مبنای تصمیم گیری قرار می گیرد.

ضمیری با بیان اینکه ممکن است فرد چهره ای که از خود در این ارتباطها نشان می دهد با چهره واقعی اش متفاوت باشد ادامه داد: یکی از عوامل طلاق در جوانان این است که تصویرسازی آنها از فرد مقابلشان درست نیست و معمولا تصاویر آرمانی در ذهن خود ایجاد کرده و مقید به این تصاویر که واقعی نیستند می شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours