پیشنهاد رفع محرومیت زنان سرپرست خانوار در برنامه پنجم

8 آذر 1389

فارس: عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه در‌خصوص پوشش‌های حمایتی از زنان پیشنهادات خوبی ارائه شده است، گفت: مسائل مختلف گریبانگیر زنان سرپرست خانوار از جمله محرومیت‌ها و اشتغال آنها در این برنامه بررسی شده و در‌خصوص آن پیشنهادات خوبی ارائه شده است.

زهره الهیان اظهار داشت: پیشنهادات مختلفی در حوزه زنان برای برنامه پنجم توسعه ارائه کرده‌ایم که محورهای مختلفی از جمله سلامت زنان، اشتغال آنها و به ویژه مسائل مختلف درباره زنان سرپرست خانوار از جمله محرومیت‌ها و اشتغال آنها را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: در برنامه پنجم توسعه در محورهای مختلف از جمله آموزش، اختصاص اعتبار و بهداشت پیشنهادات مختلفی در حوزه زنان ارائه شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بندهای حمایتی خاصی در‌ خصوص زنان سرپرست خانوار در برنامه پنجم توسعه پیشنهاد شده است، عنوان کرد: اختصاص 10 درصد از صندوق مهر رضا برای ارائه تسهیلات حمایت از فرصت‌های شغلی زنان سرپرست خانوار در این برنامه پیشنهاد شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس خاطر نشان کرد: برخی از پیشنهادات و موضوعات مختلف در حوزه زنان در کمیسیون‌های مختلف مجلس رأی نیاورد.

الهیان با اشاره به اینکه برخی از پیشنهادات الحاقی نیز در زمینه زنان در برنامه پنجم توسعه ارائه شده است، گفت: این پیشنهادات در پایان برنامه پنجم توسعه تحت عنوان پیشنهادات الحاقی در‌خصوص تحکیم بنیان خانواده مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: حمایت از بسیج خواهران به عنوان یک سازمان توانمند به منظور رشد حجاب و عفاف در جامعه و تحکیم بنیان خانواده در روزهای آتی در مجلس بررسی و به رأی گذاشته می‌شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه پیچیدگی خاص خود را دارد و پیشنهادات مختلف باید از چند مرحله عبور کند تا به تصویب برسد، اظهار داشت: برخی از پیشنهادات در حوزه زنان مانند سلامت زنان و بیماری‌های شایع در کمیسیون بهداشت و درمان تصویب شد.

الهیان با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه در‌ خصوص پوشش‌های حمایتی از زنان پیشنهادات خوبی ارائه شده است، عنوان کرد: با توجه به این موضوع پیشنهاداتی برای تکمیل برنامه تنظیم و در کمیسیون‌های مختلف مطرح شد که برخی از این پیشنهادات به تصویب رسید و برخی که به تصویب نرسیده را باید در کمیسیون تلفیق در شرایطی که موارد الحاقی بررسی می شود پیگیری کنیم و پیشنهادات تصویب شده در کمیسیون‌ها در صحن علنی مجلس بررسی می‌شوند.

وی با اشاره به ماده 44 در حوزه بیمه و تأمین اجتماعی در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: در این ماده آمده است ” به منظور توانمندسازی افراد و گروه‌های نیازمند به ویژه زنان سرپرست خانوار و معلولان نیازمند با تأکید بر برنامه‌های اجتماع محور و خانواده محور، اقدام‌های مختلفی توسط دولت انجام شود”.

عضو فراکسیون زنان مجلس در ‌خصوص این اقدامات گفت: اجرای برنامه‌های توانمند‌سازی به گونه‌ای که حداقل سالانه 10درصد خانوارهای تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی به استثنای سالمندان و معلولان ذهنی، توانمند شده و از پوشش حمایت‌های مستقیم خارج شوند و تأمین حق سرانه بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیازمند، افراد بی سرپرست و معلولان نیازمند در طول سال‌های اجرای برنامه از جمله اقداماتی است که توسط دولت باید انجام شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours