یک مرجع تقلید: اعزام زنان ورزشکار به خارج از کشور مایه شرمساری است

10 آذر 1389

رادیو فردا: آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید قم، در واکنشی تند به اعزام ورزشکاران زن به خارج از کشور گفت که اعزام ورزشکاران زن مایه شرمساری است و باید از آن جلوگیری کرد.

این مرجع تقلید محافظه کار که روز سه شنبه در دیدار با جمعی از اعضای جامعه روحانیت مبارز شیراز سخن می گفت، خواستار اجرای «اصل امر به معروف و نهی از منکر» با به گفته وی «زبان و شیوه مناسب» شد.

به گزاری خبرگزاری دانشجویان ایران، این روحانی گفته که «انجام معاصی و گناهان و بدحجابی ها در بروز مسئله خشکسالی تاثیر زیادی دارد» و در ادامه افزوده است: «باید به سوی خدا برویم و از ارتکاب گناهان و تظاهر به معاصی که متاسفانه روز به روز در جامعه بیشتر می سود، به شدت دوری کنیم.»

آیت الله صافی گلپایگانی ۹۱ ساله از چهره های مذهبی سنت گرا است و در دهه ۱۳۶۰ به مدت هشت سال دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت.

وی پیشتر نیز از آنچه که «بی توجهی» به وضعیت حجاب در ادارات خوانده بود انتقاد کرد و گفته بود: «وظیفه شرعی همه این است که با حجاب کامل در محل کار خود حاضر شوند و اگر حجاب را رعایت نکنند، عذر آنها را بخواهند و سازمان صدا و سیما در این کار مهم بسیار مسئول است و اینجانب این سازمان را مقصر می‌دانم.»

بحث بر سر اعزام زنان ورزشکار ایرانی به خارج از کشور در سال های اخیر از انتقادهای اصلی برخی از محافل تندروی جمهوری اسلامی به سازمان تربیت بدنی بوده و با مخالفت های آنها روبرو شده است.

اواخر آبان ماه، یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعزام ورزشکاران زن به بازی های آسیایی گوانجو در چین را به باد انتقاد گرفت و گفت: «به صورت جدی از مسئولان ورزشی خواسته می شود که در مورد حضور بانوان در مسابقات جهانی تجدیدنظر کنند.»

سید محمد غروی افزوده بود: « مسابقات جهانی آمیخته با یکسری لوازم و ملزومات است که با ارزش‌های اسلامی ما سازگار نیست.»

آیت الله عباس کعبی، دیگر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز از پخش رقابت های زنان در بازی های آسیایی انتقاد کرد و آن را «تاسف برانگیز، عجیب و مایه تاثر و تکدر» خواند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران همزمان با بازی های آسیایی چین تصاویر مربوط به مسابقات زنان ورزشکار را پخش کرد که اوج آن مربوط به مسابقه های خدیجه آزادپور، ووشوکار ایرانی بود که برای نخستین بار طلای زنان را برای ایران به ارمغان آورد.

پیشتر نیز در جریان المپیک سال ۲۰۰۸ پکن، حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه، در واکنش به اعزام چند دختر ورزشکار به المپیک پکن و پرچمداری هما حسینی در مراسم افتتاحیه گفته بود: «این موضوع جنگ با ارزش ها و آماده سازی مردم برای فرج امام زمان است، آیا می فهمید چه می کنید؟»

در رقابت های سال جاری بازی های آسیایی چین، ۸۸ زن در کاروان ورزش ایران حاضر بودند که یک رکورد در تاریخ ورزش این کشور بعد از انقلاب بهمن ۵۷ محسوب می شود.

تیم اعزامی ایران به بازی های آسیایی توانست بیش از ۲۰ نشان طلا را کسب کند و برای نخستین بار پس از انقلاب رکورد کسب مدال طلا از سوی ایران شکسته شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours