زنان سرپرست خانوار و دارای فرزند دراولویت دورکاری قرار گیرند/اشتغال زنان در برنامه پنجم توسعه مورد بی مهری قرار گرفت

14 آذر 1389

اشتغال زنان در برنامه پنجم توسعه مورد بی مهری قرار گرفت

ایسنا : قائم مقام مرکز امور زنان و خانواده‌ ریاست جمهوری از ارائه طرحی به هیات دولت به منظور در اولویت قرار گرفتن زنان، به ویژه زنان سرپرست خانوار و زنان دارای فرزند شاغل در دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از آیین‌نامه دور کاری خبر داد.

پروین هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه این طرح در جلسه یکشنبه هفته گذشته به هیات دولت ارائه شد، عنوان کرد: رییس جمهور دستور بررسی بیشتر این طرح را داده‌اند و منتظر اعلام نتیجه نهایی هستیم.

وی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه دورکاری به دستگاه‌های اجرایی، یادآور شد: این آیین‌نامه مشمول کادر اجرایی دستگاه‌ها می‌شود و نیروهای ستادی شاغل در دستگاه‌های اجرایی مشمول آیین‌نامه دورکاری نیستند.

هدایتی با اشاره به اینکه در متن آیین‌نامه به میزان سهمیه هر دستگاه برای دورکاری اشاره نشده است، در عین حال اضافه کرد: احتمالا حداقل 20 تا 30 درصد کادر اجرایی هر دستگاه می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه برخوردار شوند.

معاون طرح و برنامه مرکز امور زنان و خانواده در ادامه تصریح کرد: زنان شاغل در مشاغل تایپی، تحقیقاتی و دیگر مشاغلی که الزامی برای حضور فیزیکی در حوزه کاری خود ندارند، می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.

وی نحوه استفاده از آیین‌نامه دور کاری را این طور تشریح کرد: همراه با این آیین‌نامه، جداولی نیز در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است که توسط افراد متقاضی تکمیل خواهد شد و پس از بررسی کمیته ویژه‌ این موضوع، در صورت لزوم مجوز دورکاری به فرد متقاضی اعطا خواهد شد.

هدایتی ادامه داد: با صدور مجوز دور کاری، کارفرما باید وظایف کارمند را در قالب بسته ارائه خدمت تعریف و به کارمند تحویل دهد و فرد کارمند نیز موظف است طی مدت زمان معینی کار خود را انجام دهد و برای حوزه کاری خود ارسال کند.

وی همچنین بر ضرورت فراهم شدن بستر نرم افزاری و سخت افزاری اجرای این آیین‌نامه تاکید و خاطر نشان کرد: برای اجرای این آیین‌نامه باید امنیت لازم در فرایند الکترونیکی ارسال مراسلات نیز فراهم شود.

قائم مقام مرکز امور زنان و خانواده‌ در خاتمه، پیش‌بینی‌ کرد که این آیین‌نامه با استقبال زنان شاغل مواجه شود.

اشتغال زنان در برنامه پنجم توسعه مورد بی مهری قرار گرفت

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه در حوزه اشتغال بسیار ضعیف عمل کرد، گفت: اشتغال زنان و جوانان در برنامه پنجم توسعه مورد بی‌مهری و غفلت قرار گرفت به گونه‌ای که اشتغال دختران و پسران جوان به صورت جدی مورد توجه برنامه‌ریزان قرار نگرفته است.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه در حوزه اشتغال بسیار ضعیف عمل کرد و یکی از انتقادات بنده در‌خصوص آن عدم تدوین برنامه‌ای مدون در‌خصوص اشتغال است؛ در برنامه پنجم توسعه در خصوص اشتغال که مهمترین معضل کشور است، برنامه‌های عملیاتی مفیدی وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: اشتغال جوانان در برنامه پنجم توسعه مورد بی‌مهری و غفلت قرار گرفت به گونه‌ای که اشتغال دختران و پسران جوان به صورت جدی مورد توجه برنامه‌ریزان قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمسیون تلفیق مجلس هم به طور شایسته به مبحث اشتغال در برنامه پنجم توسعه نپرداخته است، عنوان کرد: پیشنهادات نمایندگان در‌ خصوص اشتغال نیز در صحن علنی مجلس چندان مورد توجه قرار نگرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در‌خصوص اشتغال زنان و ارزشگذاری کار خانگی زنان خانه‌دار تصریح کرد: ارزشگذاری کار خانگی یعنی خانه‌داری زنان را به عنوان یک شغل قلمداد کرد و به لحاظ اقتصادی برای آن ارزشی را در نظر گرفت ولی این روش در مجموع راهکار مناسبی برای پرداختن به اشتغال زنان نیست.

قنبری ادامه داد: زنان خانه‌دار افراد غیر فعال هر جامعه محسوب می‌شوند و در آمارهای بیکاری نیز محسوب نمی‌شوند؛ برای به دست آوردن نرخ بیکاری در جامعه معمولاً جمعیت فعال مد نظر قرار می‌گیرند که زنان خانه دار جزء جمعیت فعال محسوب نمی‌شوند آنچه که در بحث اشتغال مدنظر است اشتغال آن دسته از افرادی است که تخصص و توان بالایی داشته و متناسب با آن شغلی را پیدا نمی‌کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت فعال در اشتغال مد نظر قرار می‌گیرند، افزود: زنان خانه دار جزء جمعیت غیر فعال هستند و نمی‌توان کار آنها را ارزشگذاری و در تولید ناخالص ملی محاسبه کرد، در تمام کشورهای جهان نیز سابقه‌ای از ارزشگذاری اقتصادی خانه‌داری زنان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حضور زنان تحصیلکرده در بخش صنعت کشور کمرنگ است، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در ‌خصوص اشتغال زنان وجود دارد زنانی که دارای تحصیلات در رشته‌های فنی و مهندسی هستند نمی‌توانند در بخش صنعت وارد شده و از تخصص آنها در این بخش استفاده نمی‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours