دورکاری توسط زنان کارمند نباید منزل را به دفتر کار تبدیل کند/دورکاری زنان در کاهش آمار طلاق مؤثر است

26 آذر 1389

دورکاری توسط زنان کارمند نباید منزل را به دفتر کار تبدیل کند

خبرگزاری فارس: مخبر فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه باید توجه داشت که در طرح دور کاری، منزل به دفتر کار تبدیل نشود، گفت: خانواده باید در محیط منزل احساس آرامش داشته باشند و تبدیل شدن محیط منزل به دفتر کار می‌تواند موجب اختلاف میان خانواده‌ها شود.

لاله افتخاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در‌ خصوص طرح دورکاری اظهار داشت: دورکاری طرح ارزشمندی است که زنان و مردان به طور مشترک می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و اجرای آن در کاهش هزینه‌ها و ترافیک مؤثر است.

وی با بیان اینکه دورکاری مزایای بیشتری را برای زنان کارمند خواهد داشت، افزود: با اجرای این طرح، زنان کارمند کمتر مجبور می‌شوند فرزندان خود را تنها گذاشته یا به مهد کودک بفرستند همچنین نگرانی‌های آنها از تنها بودن فرزندانشان در منزل کاهش می‌یابد.

مخبر فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه دورکاری موجب می‌شود تا زنان کارمند بیشتر در کنار خانواده خود حضور یابند، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح دورکاری باید زمینه‌ها و ساز و کار‌های لازم فراهم شود؛ به این معنا که به یک سیستم قوی به لحاظ اداری و (IT) احتیاج داریم.

افتخاری تصریح کرد: در طرح دورکاری، باید بازدهی کارمندان بالاتر از زمانی باشد که در محل کار حضور دارند همچنین کارمندان دورکار باید خدمات بیشتری را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که در طرح دورکاری، منزل به محل کار تبدیل نشود، اضافه کرد: خانواده باید در محیط منزل احساس آرامش کنند و با اجرای طرح دورکاری نباید محیط خانه به دفتر کار از سوی مادر خانواده تبدیل شود؛ در غیر این صورت دورکاری موجب ایجاد اختلاف میان خانواده‌ها می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: دورکاری با کاهش ساعات کاری زنان کارمند متفاوت است؛ در طرح دورکاری زنان از محیط خانه به انجام فعالیت‌های خود می‌پردازند در حالی که در کاهش ساعات اداری، حضور زنان کارمند به لحاظ زمانی کاهش می‌یابد همچنین کاهش ساعات اداری برای زنان کارمند دارای فرزند معلول و مشکلات خاص در نظر گرفته می‌شود.

دورکاری زنان در کاهش آمار طلاق مؤثر است

خبرگزاری فارس: مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دورکاری فرصت مناسبی برای حضور زنان در کنار خانواده است، گفت: دورکاری زنان در کاهش آمار طلاق در جامعه مؤثر است.

مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به انجام دورکاری برای نخستین بار در کشور فنلاند، اظهار داشت: کاهش آمار طلاق و استحکام روابط عاطفی و خانوادگی در این کشور کوچک اروپایی به عنوان مزایای این طرح ارزیابی شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه زنان شاغل در کشور ما نقش مهمی به عنوان همسر و مادر را نیز بر عهده دارند، اشتغال ممکن است موجب کمرنگ شدن نقش آنها در خانواده ‌شود.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی با بیان اینکه اجرای طرح دورکاری، مزایای بسیاری برای زنان و جامعه دارد، گفت: فرصت بیشتر زنان برای رسیدگی به همسر و فرزندان خود و کاهش فاصله عاطفی میان مادر و فرزند از ویژگی‌های اجرای این طرح است.

ابهری اضافه کرد: انجام وظایف خانه‌داری در کنار مشاغل مختلف همواره از مشکلات زنان شاغل بوده که با اجرای طرح دورکاری، این قشر می‌توانند علاوه بر انجام وظایف اداری به نقش مهم همسری و مادری خود بپردازند.

وی با اشاره به اینکه دورکاری فرصت مناسبی برای حضور زنان در کنار خانواده است، افزود: بودن در کنار خانواده از افسردگی و اضطراب زنان می‌کاهد و اگر این طرح به طور کامل و موفق انجام شود آمار طلاق کاهش یافته و حتی می‌تواند به یک سوم آمار فعلی برسد و آمار ازدواج نیز افزایش یابد همچنین کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از آثار مستقیم اجرای طرح دورکاری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اجرای موفق این طح نیاز به تقویت مبانی مدیریت اطلاعات (IT) دارد، اظهار داشت: شرط اصلی اجرای موفقیت آمیز دورکاری، وجود محورهای رایانه‌ای است و نیاز به برنامه‌های مشخصی دارد.

ابهری در پایان بیان کرد: در صورت فراهم کردن امکانات فنی و نظارت کارشناسان و صاحب نظران در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای آنها می‌توان گفت کشور ما دومین کشور موفق در دورکاری در سطح جهان و منطقه خواهد شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours