مردان ۹۰درصد مبتلایان به ایدز

14 دی 1389

شبستان : رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران از ابتلا حدود یکصد هزار ایرانی به بیماری ایدز خبر داد وگفت: مردان ۹۰درصد این جامعه آمار ی را تشکیل می دهند.

مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران و نایب رییس انجمن حمایت از بیماران عفونی درخصوص روند افزایش آمار HIV در ایران به خبرنگار شبستان گفت: روند تخمینی افزایش آمار ارایه شده به مرکز وزارت بهداشت و درمان پزشکی کشور حاکی از آن است که حدود یکصد هزار نفر ایرانی به این بیماری مبتلا هستند که نود درصد این آمار را مردان تشکیل می دهند.

نایب رییس انجمن حمایت از بیماران عفونی با بیان این مطلب که اهدا خون آلوده به افراد جامعه از عوامل رشد این بیماری در کشورهای جهان است، گفت: میزان آلودگی خون های اهدایی به ویروس HIV در کشور یک در یکصد هزار واحد خون است و این میزان در مقایسه با آلودگی یک نفر در هفت هزار نفر جمعیت شاخص برای ارزیابی کیفی عملکرد سازمان انتقال خون ایران مطلوب به حساب می آید.

وی یادآور شد: به کارگیری دستورالعمل های سخت گیرانه در انتخاب اهداکننده و انجام آزمایش های غربالگری موجب شده تا این آمار در ایران به یک درصد برسد.

محرز با ابراز نگرانی از روند رو به رشد بیماری ایدز در کشور افزود: متاسفانه رفتار پرخطر جنسی در حال اتفاق افتادن است و این امر موجب افزایش بیماری ایدز در کشور می شود. البته ناگفته نماند زمانی آمار شیوع ایدز از طریق جنسی چهاردرصد بود و در حال حاضر به ۵/۷ درصد رسیده است.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران تاکید کرد: پیشگیری از انتقال جنسی ایدز یکی از مهمترین پیشگیری ها در نظام مراقبت اپیدنیولوژیک است و باید تجربه های موفق توزیع سرنگ و سوزن استریل در طرح پیشگیری از اشاعه ایدز در بین معتادان به شکلی مشابه در جریان اشاعه ایدز از راه انتقال جنسی به کار گرفته شود و می طلبد تا در این راه بخش های دولتی و غیردولتی تمام توان خود را به کار گیرند.

محرز عدم اطلاع رسانی صحیح و ناآگاهی افراد جامعه را از دلایل رشد بیماری ایدز در ایران برشمرد و اظهار کرد: بیشترین آمار حاصله از مرکز مطالعات و تحقیقات و آمار ایران را افراد پرخطر اجتماعی تشکیل می دهند که خوشبختانه با اطلاع رسانی صحیح و هدفمند از سوی رسانه های جمعی این روند درخصوص معتادان رو به کاهش است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours