ارسال پرونده نازنین خسروانی به دادگاه انقلاب /تقلیل محکومیت محمد غزنویان/حکم نهایی دادگاه برای شیوا نظرآهاری

17 دی 1389

پرونده نازنین خسروانی به دادگاه انقلاب ارسال شد

کلمه:بیش از دو ماه از بازداشت نازنین خسروانی، روزنامه نگار زندانی می گذرد .اما خانواده او در این مدت تنها یک بار موفق به ملاقات با وی شده اند .او در دیدار هفته گذشته با خانواده اش تاکید کرده بود که بازجویی هایش به پایان رسیده و هفته هاست مسوولان زندان او را در سلولی رها کرده اند . خبرنگار کلمه، درباره آخرین وضعیت نازنین با مادرش اعظم افشاریان گفتگویی انجام داده است. گفتگویی که او در آن آخرین وضعیت دخترش را تشریح کرده است . نازنین خسروانی از روزنامه نگاران اصلاح طلب محسوب می شود که با تعدادی از روزنامه هایی که همگی بعد از مدت زمان کوتاهی از انتشار، توقیف شدند همکاری داشته است :

خانم افشاریان روز پنج شنبه(دیروز) توانستید با نازنین ملاقات کنید ؟

متاسفانه روز پنج شنبه ملاقاتی نداشتیم چرا که روزهای ملاقات بند ۲۰۹ یک هفته در میان است بنابراین باید هفته آینده برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کنیم . با اینکه با نازنین ملاقات نداشتیم اما بازجو یا مسوولان زندان اجازه تماس تلفنی هم به او ندادند و ما از هفته گذشته تاکنون از دخترم کاملا بی خبریم .

وضعیت روحی و جسمی نازنین در ملاقات هفته گذشته تان چطور بود ؟

در ملاقات هفته پیش دخترم وضعیت روحی خیلی خوبی داشت. اما از نظر جسمی شکایت از این داشت که داروهای قلبش را به موقع به او نداده اند و به همین دلیل دو بار به بهداری منتقل شده است و به او قرص زیر زبانی داده اند. نازنین هفته گذشته به ما گفت که بازجویی هایش تمام شده و همراه خانم دیگری در یک سلول به سر می برد البته چون از هفته قبل خبری از اونداریم نمی دانم آیا در وضعیت قیل است یا نه اما به هر حال تاکید کرد که بازجویی ندارد .

خانم افشاریان !همه حقوقدانان و وکلا بر این نکته تاکید دارند که وقتی بازجویی یک زندانی تمام می شود باید با قید وثیقه از زندان آزاد شود ؟ اما نازنین هنوز آزاد نشده است آیا در این باره پی گیری کرده اید؟ می خواهم بدانم مسوولان در این باره چه پاسخی به شما داده اند ؟

بله بازجویی هایش تمام شده و به گفته نازنین در تاریخ ۲۸ آذر یعنی درست ۱۹ روز پیش آخرین تفهیم اتهام او صورت گرفته است اما هنوز در این مورد هم کسی پاسخگوی ما نیست.

آیا پرونده نازنین به دادگاه ارسال شده است ؟چه زمان برای پی گیری آخرین وضعیت پرونده دخترتان به دادگاه مراجعه کرده اید ؟

ما روزسه شنبه چهاردهم دی ماه به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم که گفتند پرونده هنوز اینجا نیامده و ما بی اطلاعیم اما چهارشنبه که دوباره به دادسرای اوین رفتیم مسئول مربوطه به ما گفت پرونده اش امروز صبح با پیک ویژه به دادگاه انقلاب ارسال شده است . نمی دانم این به معنای در جریان قرار گرفتن پرونده است یا خیر به هر حال امیدوارم زودتر با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه نازنین آزادشود.

در خبرها آمده بود که نازنین در ملاقات هفته گذشته با شما یاد آور شده که سلولش به شدت سرد است و لباس گرمی هم که شما برایش برده اید به دستش نرسیده آیا در این باره پی گیری انجام دادید ؟

بله متاسفانه نازنین در ملاقاتی که هفته پیش داشتیم از سرمای هوا به شدت راحت بود و گفت لباس گرم ندارد و حتی لباس گرمی را که ما برای نازنین برده بودیم ، از ما تحویل گرفته بودند اما به او نداده بودند در این باره هم دوباره پی گیری کردیم و به دادستانی مراجعه کردیم. امیدوارم لباسهای گرمش را به او رسانده باشند .

قدم بعدی تان برای پیگیری پرونده نازنین چیست؟ وکیل نازنین در این باره چه عقیده ای دارد و آیا احتمال تبدیل قرار بازداشت و پایان بلاتکلیفی او را می دهد ؟

در شرایط فعلی و با توجه به تمام شدن بازجویی های نازنین باید قرار بازداشت لغو می شد.این انتظاری است که ما داریم. یعنی از زمان اتمام بازجویی های نازنین، عملا نگهداری او در زندان و بی دلیل معنایی ندارد و در این مرحله باید امکان آزادی او مهیا باشد . ما واقعا نمی فهمیم دلیل نگهداری او به این شکل در زندان برای چیست. او بلاتکلیف در سلولش رها شده و مسوولان حاضر نیستند تکلیفش را مشخص کنند و متاسفانه تا امروز وکیل نازنین هم به پرونده دسترسی نداشته است.

بعد از دو ماه بازداشت دختر تان چه تقاضایی از مسوولان قضایی دارید ؟

از روز اول دستگیری نازنین، من گفتم که بازداشت دخترم بی دلیل بوده و فقط می تواند ناشی از یک سوءتفاهم باشد. از ابتدای دستگیری دخترم تنها درخواستی که داشتم و هنوز بر آن پافشاری می کنم این است که او را آزاد کنند و اجازه ندهند ظلمی که بر خانواده ما طی این مدت رفته، بیش از این تداوم پیدا کند. تنها تقاضایی که می توانم از مسئولان داشته باشم آزادی دخترم و رفع این سوء تفاهم است

محکومیت محمد غزنویان، فعال حقوق کودکان تقلیل یافت

خبرگزاری هرانا : محکومیت محمد غزنویان فعال حقوق زنان و کودکان و دانش آموخته رشته علوم سیاسی از سوی دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال حقوق کودک پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

محمد غزنویان دانش آموخته ی علوم سیاسی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس است که تاکنون مقالات بسیاری از وی در حوزه ی فرهنگ و اجتماع در رسانه های مختلف به چاپ رسیده است.

وی در 19 بهمن ماه سال گذشته در قزوین بازداشت و در نهایت با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی در فروردین سالجاری از زندان چوبین قزوین آزاد شد.

حکم نهایی دادگاه برای شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر: ۴ سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهر کرج و۷۴ ضربه شلاق

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و وب نگار، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظرتهران، به تحمل ۴ سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهر کرج و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش کلمه، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، امروز طی حکمی، با تبرئه‌ی شیوا نظرآهاری از اتهام ” اجتماع و تبانی علیه نظام” ، حکم وی را به ۴ سال حبس تعزیری کاهش داد و محل تبعید او را از زندان شهرستان ایذه به یکی از زندان‌های شهر کرج تغییر داد.

نظرآهاری، پیش‌تر در شهریورماه، با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهرستان ایذه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. این حکم با اعتراض وی و وکلای پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.

شیوا نظرآهاری پس از برگزاری انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری در سال ۸۸ به بازداشت نهادهای امنیتی درآمد و پس از تحمل ۱۰۰ روز بازداشت در اول مهرماه سال ۸۸ ، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
وی سپس در ۲۹ آذرماه ۸۸ در هنگام رفتن به شهر قم جهت حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری، از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت، و پس از ۹ ماه، روز ۲۱ شهریورماه با موافقت قاضی پرونده، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

نظرآهاری که پس از برگزاری انتخابات، بیش از یکسال در زندان بوده است، بیش از ۳ ماه در سلول انفرادی به سر برده است.

گفتنی است، در طول دوران بازداشت وی، رسانه‌های حامی دولت مطالب خلاف واقع بسیاری را علیه این فعال حقوق بشر در رسانه‌های خود منتشر کردند. در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز، تصاویر وی به عنوان رابط گروه‌های مخالف نظام در محل نمایشگاه نصب شده بود. همچنین در مراسم ۱۳ آبان ماه تصاویری از وی و خانواده‌اش بر دیوارهای سفارت سابق آمریکا در تهران نصب شده بود.

شیوا نظرآهاری، از جمله دانشجویان ستاره‌داری است که پس از بازداشت با اتهام سنگین “محاربه” مواجه شد. وی که در طول دوران بازداشت خود، هرگونه وابستگی به گروه‌های سیاسی مخالف را تکذیب کرده بود در دادگاه نیز به اتهام محاربه مورد محاکمه قرار گرفت. پیش از این ضیاءالدین نبوی و مجید دری نیز در دادگاه با اتهاماتی مشابه به احکام سنگین حبس و تبعید محکوم شده بودند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours