زن و زمین (1): حق مالکیت زنان بر زمین

۱ min read

برگردان: روح انگیز پورناصح-14 دی 1391

مدرسه فمینیستی : زمانی که زنان به زمین و حق مالکیت قطعی آن دست یابند، می­توانند وضعیت زندگی خود و خانواده­شان را بهبود بخشند.

متاسفانه، در بسیاری از کشورهای فقیر زنان یا دسترسی به زمین ندارند و یا فاقد حق مالکیت قطعی بر زمین­های متعلق به خود هستند. این کمبود، زنان را در مقابل فقر آسیب­پذیرتر می­کند. داشتن حق مالکیت بر زمین منافع اقتصادی مستقیمی چون درآمد، منزلت اجتماعی، تغذیه­ی مناسب و امکان وثیقه­ای برای دریافت وام دارد. دستیابی به زمین­های کشاورزی به معنای دسترسی خانواده به مواد غذایی با کیفیت بهتر و مصرف بیش­تر می­باشد. با این حال زنان تا از حق قانونی مالکیت محروم باشند، نمی­توانند از این منافع به عنوان عضوی از خانواده کاملا بهره­مند شوند.

زنان چگونه حق داشتن زمین و مالکیت بر آن را از دست می­دهند؟ زنان را با برنامه­های مشخصی از مزایای حق مالکیت، محروم می­کنند. زمانی که خانواده­ها با مسایلی از قبیل مهاجرت، ابتلا به ایدز، ترک خانواده، طلاق و مرگ مردان از هم فرو می­پاشد، زنان آسیب بیش­تری می­بینند.

برنامه­های RDI برای تقویت حق مالکیت زنان بر زمین

برنامه­ی زمین و زنان RDI، بر منافع و نیازهای مشخص زنان روستایی تمرکز می­کند و از طریق حق مالکیت قطعی، راه­حل­های مناسبی را که همان منافع و نیازها را در مرکز توجهات خود قرار داده، ارائه می­دهد.

رواندا

زنان بیش از نصف جمعیت رواندا را تشکیل می­دهند. بیش از 30% خانواده­ها را زنان اداره می­کنند که یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است. RDI در راستای تحقق قانون جدید حق مالکیت زمین، به دولت رواندا کمک می­کند. این قانون شامل رسیدگی به مسایل جنسیتی و هماهنگی با «گروه ضربت خط­مشی­ها و قوانین زنان» برای اعمال نفوذ در قوانین با دورنمای جنسیتی می­باشد.

بروندی

حق مالکیت زنان، در شرایط بعد از منازعات به دلیل ادعاهای متعدد پناهندگان بازگردانده شده و آوارگان داخلی در مالکیت زمین­هایی که در زمان درگیری رها شده، متزلزل­تر است. RDI هم­زمان با بررسی قوانین وراثت و مالکیت زمین در کشور، با دولت و نهادهای مردمی برای ارتقای حق مالکیت زنان فعالیت می­کند.

آنگولا

RDI در پروسه­ی قانونی کردن حق مالکیت فعالیت می­کند تا از گنجاندن موارد حساس به مسایل جنسیتی اطمینان حاصل کند. به این معنا که زنان در این روند مشارکت کنند و حق مالکیت­شان به رسمیت شناخته شود.

چین

RDI علاوه بر تقویت حق مالکیت زنان، تحت قوانین جدید مالکیت در کشور چین، آموزش وکالت تسخیری وکلا برای حمایت از حق مالکیت زنان روستایی را فراهم می­آورد.

هند

RDI از طریق تحقق مالکیت زمین­های کوچک به نام زنان، به حق مالکیت زنان امنیت می­بخشد و کارگاه­هایی مرتبط با حق مالکیت زنان را در سطح کشور برگزار می­کند.

مسائلی در باره­ی زنان و زمین

زنان بیش از 50% جمعیت جهان و 60 تا 80 درصد کارگران کشاورزی جهان را تشکیل می­دهند، با این وجود بعضی از تحقیقات نشان می­دهد که آن­ها فقط مالکیت کمتر از 5% زمین­های جهان را دارند.
دارایی و درآمد زنان باعث بهتر شدن مصرف و تغذیه­ی خانواده می­شود؛ بهتر از زمانی که این امکانات فقط در دست مردان باشد.

ارتقای حق مالکیت زنان باعث مشارکت بیش­تر آن­ها در تامین غذای خانواده می­شود.

حق مالکیت زنان باعث ارتقای موقعیت و توانایی چالش آن­ها در سطح خانواده و جامعه می­شود.

حق مالکیت قطعی زنان بر زمین موجب می­شود که آن­ها با انگیزه­ی بیش­تری در امور کشاورزی فعالیت کرده، بر روی زمین­هایشان سرمایه­گذاری کنند.

بیش­تر از 80% کشاورزان آفریقا زن هستند، با این وجود در بیش­تر کشورهای آفریقایی، زنان حق قانونی بر زمینی که در آن کار می­کنند، ندارند.

حق مالکیت قطعی زنان در زمینی که کشاورزی می­کنند باعث کاهش تاثیر ایدز در تامین غذا و کاهش رفتارهای پرخطر می­شود.


[1] – از سایت انجمن توسعه روستا (تضمین حق مالکیت برای فقیرترین­ها در سراسر جهان) Rural Development Institute (RDI)

Unlike · · Share
You, Sohrab Rahimi, Nayereh Tohidi, Sahar Mofakham and 12 others like this.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours