احکام تازه زندان برای فعالان کمپین یک میلیون امضاء

شیرین فامیلی-7 خرداد 1387

در ادامه روند صدور احکام زندان برای فعالان کمپین یک میلیون امضاء و مدافعان حقوق زنان، شعبه سیزده دادگاه انقلاب روز پنجم خرداد امیر یعقوبعلی رابه یکسال حبس تعزیری محکوم کرد. نسرین ستوده وکیل او به خبرگزاری ها گفته است که اتهام آقای یعقوبعلی اقدام علیه امنیت ملی از طر یق فعالیت تبلیغی علیه نظام است. همزمان دادگاه انقلاب پروین اردلان روزنامه نگار و فعال جنبش زنان را به دلیل فعالیت در سایت های تغییر برای برابری و زنستان به دادگاه احضار کرده و باید در تاریخ ۱۲ مرداد در جلسه دادگاه حضور یابد.

برخورد با فعالان کمپین یک میلیون امضاء

امیر یعقوبعلی، عضو کمیته مردان کمپین یک میلیون امضاء و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی است. او در تاریخ ۲۰ تیر ماه، هنگام جمع آوری امضاء در پارک اندیشه تهران بازداشت و پس از تحمل حدود یک ماه زندان، با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.

صدور حکم یک سال زندان برای امیر یعقوبعلی، از مردان مدافع حقوق زنان، و آزار و اذیت او در زندان، آن گونه که عفو بین الملل در بیانیه ای در همان تاریخ ۲۰ مرداد ماه سال گذشته اعلام کرد، به گفته پروین اردلان، روزنامه نگار و فعال جنبش زنان، نشانگر حساسیت بیشتر مسئولان قضایی و امنیتی به حضور مؤثر و فعالیت روزافزون مردان در کمپین یک میلیون امضاست.

وی می گوید: «در یک جامعه مرد سالار، اگر زنی برای حقوق خودش بجنگد ممکن است مورد خشم و غضب واقع شود و این مسئله غیر طبیعی نیست. ولی وقتی یک مرد از برابری طرفداری می کند، فشاری که از طرف جامعه و مردم به او وارد می شود، بیشتر است.» خانم پروین اردلان می افزاید: «مرد باشی و فعال جنبش زنان و برابر خواه هم باشی و سپس به یک سال زندان محکوم شوی آن هم به دلیل جمع آوری امضاء، یعنی پای خود را از خط مردانه ات بیرون گذاشته ای.»

شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب همچنین، پروین اردلان فعال جنبش زنان و برنده جایزه اولاف پالمه را نیز به همین اتهام، یعنی تبلیغ علیه نظام به دادگاه احضار کرده است. پروین اردلان از فعالان کمپین یک میلیون امضا و روزنامه نگار است. او ۱۳ اسفند ماه گذشته، در حالی که برای دریافت جایزه اولاف پالمه عازم سوئد بود، هنگامی که سوار هواپیما شد به او اعلام کردند که ممنوع الخروج شده است.

خانم اردلان به رادیو فردا می گوید: ممنوع الخروج شدن او به دلیل فعالیت هایش در کمپین و سایت های زنان بوده است. وی می افزاید: «قبل از این که به دادگاه احضار و (سپس) ممنوع الخروج شوم اصلاً احضاریه ای نداشتم، ولی همزمان با جایزه اولاف پالمه برایم احضاریه آمد. با آن که به دادگاه مراجعه کردم و بازپرس حاضر نبود، وقتی می خواستم بروم به خاطر پرونده ای که در دادگاه داشتم جلویم را گرفتند.»

این فعال حقوق زنان اظهار داشت: «در دادگاه به من گفتند مشکلی وجود ندارد، فقط شما دعوت نامه خود را نشان دهید. ما مشکلی ایجاد نمی کنیم و اجازه می دهیم بروید. من گفتم ضرورتی ندارد دعوت نامه را به شما نشان دهم و تقاضای رفع ممنوع الخروجی را کردم. آنها گفتند چون خواسته شان انجام نشده، کیفر خواست را صادر کرده اند و اعلام کردند پرونده به شعبه ۱۳ منتقل شده است. در شعبه ۱۳ معلوم شد، ممنوع الخروجی من مربوط به همین پرونده است.»

در حالی که دادگاه انقلاب پیگیرانه فعالان کمپین یک میلیون امضاء و به طور کلی فعالان جنبش زنان را به دادگاه احضار و برای آنها احکام زندان و شلاق صادر می کند، اما با گذشت ماه ها از ضرب و شتم ناهید جعفری، فعال جنبش زنان، توسط پلیس، نیروی انتظامی روز چهارم خرداد ماه، اعلام کرد هنوز پلیس ضارب خانم جعفری شناسایی نشده است.

ناهید جعفری روز ۱۳ اسفند ماه گذشته، هنگام تجمع زنان در مقابل دادگاه انقلاب، توسط یکی از افراد پلیس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. اما به رغم آن که وکیل او نسرین ستوده، نام و مشخصات ضارب را در اختیار نیروی انتظامی گذاشته است، اما برخورد با وی تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.

ناهید جعفری در همین رابطه به رادیو فردا می گوید: «ضربه بدی به من زدند و لثه هایم خونریزی کرد و حتی تا مدتی از نظر شنوایی نیز مشکل داشتم. چون صدمه بدی دیده بودم شکایت کردم، ولی تا کنون جوابی به من نداده اند و می گویند ضارب شناسایی نشده است.» محدودیت برای فعالان مدافع حقوق زنان و به طور کلی فعالان حقوق مدنی و افزایش فشار بر آنها، گرچه به گفته فعالان جنبش زنان مشکلاتی را برای فعالیت های مدنی در جامعه فراهم می کند، اما چشم انداز آن مثبت است .

پروین اردلان، روزنامه نگار و فعال جنبش زنان معتقد است: «راهی که در پیش گرفته ایم و مبارزه مسالمت جویانه ای که برای تغییر قوانین در حوزه های مختلف جنبش زنان داریم، از جمله خواست برابری حقوقی در کمپین یک میلیون امضاء، مخالفت با سنگسار و مخالفت با اعدام کودکان زیر ۱۸ سال، خواسته های به حقی است که اگر در معرض افکار عمومی جامعه قرار گیرد، هیچ کدام مغایرتی با حقوق انسانی و شهروندی ما ندارد.»

وی می گوید: «با اعمال این فشارها سعی می کنند ما را رادیکالیزه کنند. علی رغم این مشکلات، با این قدم های کوچک و دشواری که بر می داریم، دمکراسی را در جامعه زنده می کنیم. بنابر این اگر آنها ما را رادیکالیزه می کنند، ما نیز آنها را دموکراتیزه می کنیم.»

اخیراً شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در یک سخنرانی در دانشگاه مریلند آمریکا برخورد قوه قضاییه با فعالان مدنی و مدافعان برابری حقوقی را نادرست خواند و اعلام کرد که حدود ۵۰ نفر از داوطلبان جمع آوری امضاء برای کمپین با پرونده های کیفری مواجه شده اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours