گزارشی از نشست منشور حقوق شهروندی از منظر حقوق زنان و دین

۰ min read

12 اردیبهشت 1393

مدرسه فمینیستی: همایشی با موضوع «تحلیلی بر منشور حقوق شهروندیِ دولت: از منظر حقوق زنان و دین» صبح روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت 1393 در آمفی‌تئاترِ دانشکده‌ی فنیِ تهران‌جنوب توسط انجمن اسلامیِ دانشجویانِ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب برگزار شد. در این نشست به دعوت کمیته سیاسی انجمن، دکتر ناهید توسلی و دکتر ناصر مهدوی به سخن‌رانی پرداختند، و پیرامونِ پیش‌نویسِ منشور حقوق شهروندیِ دولت، و هم‌چنین ذاتِ حقوق شهروندی، از منظر زنان و دین تحلیل خود را ارائه کردند.


لزومِ داشتنِ نگاه برابر به زنان و مردان در بندها و ماده‌های منشورِ حقوق شهروندی، و هم‌چنین لزومِ تبیین و تشریحِ منافات‌ نداشتنِ مفهومِ حقوق شهروندی و حقوق بشر با آموزه‌های دینِ اسلام، به ترتیب از مباحثِ اصلیِ ناهید توسلی و ناصر مهدوی بودند. در این نشست، دکتر توسلی تاکید کردند که زن و مرد، نه تنها در حقوق شهروندی، بلکه در همۀ حقوق انسانی، مشترک و با هم برابر هستند. وی با اشاره به قصه/ داستان/ افسانه/ اسطورۀ آفرینش «آدم» در اساطیر و ادیان، به ویژه ادیان توحیدی آریایی و سامی، یعنی: زرتشتی، یهودیت، مسیحیت و اسلام، در ادامه افزودند: این «آدم» است که آفریده می شود، از دو جنس: زن و مرد… [اناخلقناکم من ذکرو و انثی…] بقیه، ساخته فرهنگ ها و نظام مرد/پدرسالارانۀ تاریخی است و بس. در ادامه، ایشان افزودند: بنابراین حقوق شهروندی زنان و مردان، به عنوان «انسان» برابر است… و اگر «مواردی» یافت شود، به واسطۀ ویژگی تفاوت «جنسِ» آنان است که این «تفاوت» را هم هرگز نمی توان و نمی بایست «ارزش گذاری» کرد. گرچه اما این «زن/مادر» است که توانایی بارداری و زایش و پرورش فرزند را دارد.


دکتر ناصر مهدوی، یکی دیگر از سخنرانان این نشست نیز گفت: انسان اساسا موجودی آزاد است و خداوند انسان را موجودی دارای قدرت اختیار آفریده است، به این معنا که کاری را که دوست دارد را به تشخیص خود فارغ از اینکه توانایی انجام آن را دارد یا ندارد می تواند انجام دهد یا ندهد. وی در ادامه عمل سنگسار را مبتنی بر آموزه های دینی ندانسته و اشاره کردند که خداوند در قران، از رسول خود، نفی جباریت و تحقق مدارا را توقع دارد. حتی در آموزه های ائمه اطهار از جمله در نهج البلاغه حضرت علی (ع) نیز به حقوق انسان ها پرداخته شده است. در انتها ناصر مهدوی با تقدیر از تدوین منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: همین که دولت به حقوق شهروندی پرداخته است را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود.


گزارش و عکس ها: انجمن اسلامیِ دانشجویانِ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours