چگونه می توان «نه» گفت

۱ min read

لورن تیلور/ ترجمه مهسا پناه شاهی-16 آذر 1393

مدرسه فمینیستی: مطلب حاضر[1] نوشته «لورن تیلور»[2] است که توسط مهسا پناه شاهی به فارسی ترجمه شده است. تیلور از سال 1978 در عرصه مبارزه به منظور توقف خشونت علیه زنان کار می کند. او مهارت های دفاعی برای توقف خشونت و تجاوز را به وسیله فنون «دفاع شخصی» به زنان آموزش می دهد:

فقط بگویید: “نه”. گفتن “نه” به مراتب راحت تر از انجام دادنش است. در زندگی واقعی، تقریباً خیلی سخت است که به گفته های خودمان عمل کنیم. بیشتر افراد اصرار دارند که اگر مورد آزار قرار بگیرند حدود خود را محدود می کنند. ولی اغلب هنگام مواجه با موقعیت های دشوار، سکوت می کنیم، تسلیم می شویم و یا بهت زده و منفعل می شویم.

یرای بسیاری از ما خیلی سخت است حدود خودمان را تعیین کنیم و هیچ فرقی نمی کند این حدود در رابطه با فردی باشد که در مترو به طور اتفاقی خیلی نزدیک ما ایستاده، یا همکاری سلطه جو، فامیلی ناخوانده، و یا فردی متجاوز باشد.

چه چیزی سر راه مان قرار می گیرد؟

اساساً، جامعه پذیری. آیا این جملات چیزی به یاد شما می آورند؟

◀️  به آن ها بگویید که از رفتارشان خوشتان نمی آید. به جای این که بگویید” شما احمق و نادان هستید” بگویید “خیلی نزدیک ایستاده اید.” از هر چیزی که ممکن است وضعیت را تشدید کند مثل لعن، توهین، تحقیر، و … دوری کنید.

مانند هر مهارت دیگری، در شروع این کار، نیز دستپاچه خواهید شد. هیچ اشکالی ندارد، هر چه قدر این تمرین را بیشتر انجام دهید، بهتر یاد خواهید گرفت. چنین کاری ارزش دارد. چرا که اگر در زندگی تان یک “نه” با تمام وجودتان نگفته باشید، تمام بله های شما، سازشی خواهند بود.

زیبایی گفتن یک “نه”ی محکم این است که به شما این امکان را می دهد به چیزهایی “بله” بگویید که واقعاً در زندگی تان می خواهید. و آیا این همان زندگی ای نیست که شما می خواهید؟

پانوشت ها:

[1] http://everydayfeminism.com

[2] Lauren R. Taylor

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours