پشتیبانی اتریش از مبارزات زنان ایران در روز 22 خرداد

27 خرداد 1387

اورسولا پلاسنیک، وزیرخارجه اتریش، به مناسبت سالگرد 22 خرداد طی فراخوانی از ایران خواست تا محاکمه فعالان حقوق زنان را که در راه حذف قوانین تبعیض‌آمیز تلاش می کنند، متوقف سازد.

روزنامه استاندارد با انتشار این خبر، به نقل از وزیر امور خارجه اتریش افزوده است :«زنان در ایران کماکان مورد تبعیض قرارگرفته و حقوق‌شان محدود می‌شود. به ویژه فعالان حقوق زنان و پشتیبانان «کمپین یک ملیون امضا» تحت فشارند. وی از دولت ایران خواست که امنیت فعالان حقوق بشر و حقوق زنان را تأمین کند.

وزیرخارجه اتریش تأکید کرد: «فعالیت این زنان با همراهی شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل
درصف نخست مبارزه، حرمت برانگیز و شایسته حمایت پیگیرانه ما است. دولت ایران بهتر است که به جای تحت پیگرد قراردادن سازمان‌های زنان، به تحقق برابری زنان با مردان بپردازد. حتا ایران هم نمی تواند که 50 در صد از توان جامعه را نادیده بگیرد.»

وی درمورد وضع اقلیت‌های مذهبی اظهارداشت که درمجموع وضع حقوق بشر درایران به طور نگران کننده‌ای بدتر شده است. به ویژه صدور احکام اعدام علیه مجرمین نوجوان از سوی دادگاه‌ها به طورفاحشی نشان دهنده این امر است. اقلیت‌های مذهبی هم، مثل بهایی‌ها، تحت پیگردند و نمی‌توانند آزادانه به اجرای مناسک مذهبی خود بپردازند. هم اکنون هفت تن از اعضای بهاییان، بدون امکان تماس با جهان خارج، در زندان به سر می‌برند.

وزیر خارجه اتریش در پایان تأکید کرد: «آزادی ابرازعقیده و مذهب، حقوق زنان و حقوق کودکان حقوقی جهانشمول‌اند. باید حرمت‌شان پذیرفته شود. سنّت نمی‌تواند توجیه گر عدول از این معیارهای بنیادین حقوق بشر باشد.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours