دو سوم طلاق‌ها در کشور توافقی است

2 تیر 1387

در سایت ببینید: خبرگزاری فارس

اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: این مسئله از جمله مشکلاتی است که برای بررسی وضعیت طلاق در کشور با آن مواجهیم. دقیق نمی‌دانیم چه تعداد طلاق توافقی در کشور به ثبت رسیده است، یا این‌که تقاضای طلاق از سوی کدام یک مطرح شده است؟

وی ادامه داد: معمولاً آمارها به صورت ناقص ارائه می‌شود، لازم است این اطلاعات از سوی مبدأ درج شود، تا علت‌های وقوع طلاق و مشکلاتی که باعث جدایی زوجین مِی‌شود، به ثبت برسد.

به گفته اسحاقی جمع‌آوری این اطلاعات برای کارشناسان، مسئولان‌، جامعه‌شناسان و حقوقدان‌ها بسیار مؤثر است.
معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان گفت: باید در دستگاه قضائی برای بررسی عوامل وقوع طلاق اطلاعات مناسبی جمع‌آوری و به ثبت برسد.

معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان در رابطه با این‌که کدام دستگاه و یا سازمان مسئول هستند؟ گفت‌: در حال حاضر طلاق‌ها در کشور قضائی هستند و از طرف دادگاه انجام می‌شوند، باید درخواست طلاق به دادگاه ارائه شود، بعد از آن‌که رئیس دادگاه دستور به طلاق داد باید در دفاتر ازدواج و طلاق به ثبت برسد. همچنین اگر مرد اقدام به ثبت طلاق نکند، مجازات می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ثبت طلاق در دفاتر ثبت که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود، گفت: لازم است که اطلاعات درخواست طلاق و نوع طلاق به صورت رایانه‌ای صورت پذیرد.

معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان افزود‌: سازمان ملی جوانان به سازمان ثبت احوال کشور پیشنهاد داد تا فرم کاملی از وضعیت فرهنگی ـ اجتماعی زوجین تهیه و نسبت به جمع‌آوری اطلاعات در زمینه علل طلاق اقدام شود. ضمن این‌که جمع‌آوری اطلاعات طی یک فرآیند مشخص در آینده انجام شود.

وی ادامه داد: در حال تکمیل این فرم هستیم تا در اختیار دستگا‌ه قضائی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهیم.
معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان تصریح کرد: طبق آماری که از سوی دستگاه قضائی منتشر شده طلاق توافقی روند رو به رشدی داشته ولی آماری که مبتنی بر جزئیات باشد در این زمینه وجود ندارد. شناخت عوامل طلاق برای اتخاذ راه حل های مناسب بسیار مؤثر است و بدون این‌گونه اطلاعات ارائه هرگونه راه حل نه تنها علمی نیست بلکه نتیجه‌بخش هم نخواهد بود.

اسحاقی بیان کرد: شناخت عوامل طلاق با توجه به شرایط جغرافیایی هر منطقه متفاوت است و به این طریق می‌توان راه حل‌های متناسب با هر منطقه برای جلوگیری از بروز طلاق توسط مسئولان فرهنگی اتخاذ شود.

وی توضیح داد: طلاق گاهی از سوی زن، گاهی از سوی مرد ،بعضی اوقات نیز از سوی دو طرف مطرح می‌شود و زوجین تصمیم به جدایی می‌گیرند. آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که ادامه زندگی برای آن‌ها وجود ندارد و بعد از طی مراحل قانونی مانعی برای جدایی بر اساس توافق وجود ندارد.

اسحاقی ادامه داد: معمولاً زوجین برای این‌که بتوانند هر چه زودتر از یکدیگر جدا شوند‌ به صورت توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند، ضمن این‌که شرایط و نکات دیگری که در قانون وجود دارد کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان تصریح کرد:‌ مسئولانی که در دادگاه‌ها و مجتمع‌های خانواده‌ وجود دارند با این مسئله خیلی راحت و‌ آسان برخورد می‌کنند‌ و این نوع طلاق، کم‌تر مورد کنکاش و بررسی قرار داده ‌می‌شود.

وی در رابطه با علت وجود شرایط سهل و آسان طلاق توافقی‌ بیان کرد‌: ‌هر دو طرف نسبت به این موضوع رضایت دارند و با یکدیگر به توافق می‌رسند برهمین اساس مسئولان نیز نمی‌توانند ایرادی به این موضوع داشته باشند.

معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان با بیان این‌که طلاق امر پسندیده‌ای نیست، اظهار داشت‌: با وجود درخواست طلاق توافقی از سوی زوجین به نظر می‌رسد باید به زوجین فرصت تفکر مجدد به ادامه زندگی را داد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours