هشدار شیرین عبادی در مورد جنگ و دومین نامه مادران صلح به مسئولین نظام

13 تیر 1387

رادیو زمانه: شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل روز پنج‌شنبه به غرب در مورد حمله نظامی به ایران یا تحریم اقتصادی ایران هشدار داد.
وی در یک سخنرانی در تهران گفت: «ما نه تنها با عملیات نظامی علیه ایران مخالفیم بلکه با تحریم‌های اقتصادی نیز مخالفت می‌کنیم.»

عبادی به غرب در مورد تبعات حمله به ایران هشدار داد/AP
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیرین عبادی، وکیل دادگستری، و یکی از مؤسسان شورای ملی صلح، در جلسه روز پنج‌شنبه این شورا افزود: «این اقدامات تنها باعث فقر و بدبختی در ایران خواهند شد و ما نهایت کوشش خود را برای جلوگیری از رخ دادن چنین فاجعه‌ای انجام می‌دهیم.»
وی افزود: «ما باید جامعه‌ای با یک صلح پایدار داشته‌باشیم. ما باید از وضعیت نه جنگ و نه صلح به‌در آییم.»
شیرین عبادی به همراه ۷۰ تن از مدافعان صلح در ایران شورایی به نام شورای ملی صلح تشکیل داده‌اند. هدف این شورا کوشش در جهت جلوگیری از حمله به ایران به خاطر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

شیرین عبادی در نخستین نشست شورای ملی صلح/AP
سخنرانی خانم عبادی روز پنج‌شنبه در جلسه اعلام تشکیل کمیته دائمی صلح این شورا انجام شد.
در میان مؤسسان این شورا نام افرادی چون ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، هاشم آغاجری، منتقد جمهوری اسلامی که قبلاً ‌به اعدام محکوم شده‌بود، و فیلمسازانی چون جعفر پناهی، و رخشان بنی‌اعتماد به چشم می‌خورد.

همچنین گروهی از مادران ایرانی با نام مادران صلح ایران خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی دومین نامه خود را با عنوان ما جنگ نمی خواهیم به طور سرگشاده منتشر کردند. این مادران در آذر ماه سال گذشته نیز در نامه ای با بیش از ۶۰۰ امضا خطاب به مسئولین نظام از آنان خواسته بودند صلح را در دستور کار خود قرار دهند. حدود ۵۰۰ نفر دیگر نیز از این نامه حمایت کرده بودند.

مدیران و مسئولان محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

۱۹ سال است که از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق می‌گذرد. هنوز داغ مرگ جوانان وطن قلب‌ها را به درد می‌‌آورد. هنوز درد و رنج هزاران مجروح شیمیایی، به‌ویژه در مناطق مرزی میهنمان سینه‌ها را آکنده از اندوه می‌کند. هنوز تکه‌های پیکر جوانان رشیدمان را روزانه در پارک‌ها و صحن دانشگاه‌ها به‌خاک می‌‌سپاریم و هنوز از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی تحریم‌های جهانی بر ضد ایران، مانند کمبود کالاهای اساسی، میزان بالای تورم، فقر ، بیکاری و فساد ناشی از آن نیاسوده‌ایم که آوای شوم جنگ خانمانسوزی دیگری به گوش می‌رسد ومسئولان کشورمان نیز، با طرح پاسخ‌های تند، گویی به استقبال آن می‌روند!

امروز که مشارکت مردم در یکی از مهم ترین تصمیم‌های ملّی شان تا به این حد ضروری است ، عدم حضور نهادهای مدنی همچون گروه‌ها، احزاب اصناف، سندیکاها ، دانشجویان و دیگر اقشار مردم حاصلی جز جدایی مردم از حاکمیّت و حاکمیت از جامعه بین‌الملل نخواهد داشت.

ما مادران صلح ایران با جنگ مخالفیم و پیشنهاد می‌کنیم که محتوای بسته تعیین شده از سوی کشورهای ۱+۵ در رسانه‌های رسمی کشور علنی گردد. ما باور داریم که اگر دولت ایران تعلیق موقت غنی‌سازی را بپذیرد و به مذاکره مستقیم برای اصلاح شرایط آن تن دهد، افکار عمومی جهان به نفع ملّت ایران تغییر خواهدکرد و اجماع جهانی برضد کشورمان درهم خواهد شکست.

بی‌تردید ادامه تحریم‌ها و آغاز حمله نظامی بیش‌ از همه ویرانی و کشتار و آثار اسف‌بار خود را بردوش مردم خواهد نهاد. بنابر این، مردم باید در این تصمیم سرنوشت‌ساز مشارکت داشته‌ باشند.

هنوز گروه بزرگی از مردم بر این باورند که اگر پس از فتح افتخارآمیز خرمشهر، که عراق و حامیانش در موضع ضعیف‌‌تری قرار داشتند، پای مذاکره می‌نشستیم، احتمال پیشگیری از کشتارها، موشکبارانها وبمباران‌های وحشتناک شیمیایی وجود داشت و سرنشینان هواپیمای ارباسی که بر فراز خلیج پرواز می‌کرد جان خود را از دست نمی‌دادند.
انتظار مادران دلسوخته و داغدیده این سرزمین آن است که تا دیر نشده با گفتگو و حل صلحجویانه مسائل اختلافات را حل کنیم و، با طرح شعارهای تند، آتش بیار معرکه‌‌ای که ابرقدرت‌های جنگ افروز به پا کرده‌اند نشویم.

مادران صلح ایران

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours