کمپین آشپزی مانکن ها برای مبارزه با آنورکسیا

شهرزاد نیوز-23 بهمن 1386

شهرزاد نیوز: پنج تن از مانکن های ایتالیائی برای جلب افکار عمومی و به ویژه جلب توجه دختران نوجوان نسبت به خطرات جانی بیماری آنورکسیا (لاغری مفرط ناشی از بی اشتهایی عصبی) دست به برپائی یک کمپین تبلیغی در ایتالیا زدند. آنها در شهر میلان و در جریان یک برنامه ی تلویزیونی، در مسابقه ی آشپزی شرکت کردند و به پخت و پز غذا پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایتالیا، این کمپین که به ابتکار صنعت مد به راه افتاده است در آستانه ی هفته “مد” که طراحان صاحب نام، مد را به بازار دیکته می کنند، برگزار شده است.

در نوامبر 2006 (آذرماه 85) یک مانکن برزیلی در اثر آنورکسیا درگذشت. این واقعه موجب شده است که نهادها و مراکز بهداشت و تندرستی در کشورهای اروپائی مدخیز، بر سلامت مانکن ها و قوانین و مقرراتی که صاحبان صنایع برای مانکن ها تعیین می کنند، کنترل و نظارت بیشتری را اعمال نمایند.

“جیونا ملاندری”، وزیر جوانان ایتالیا در جریان برگزاری مراسم آشپزی مانکن ها طی مصاحبه ای با خبرگزاری ها، ابراز امیدواری کرده است که صاحبان صنایع مد در شوها و نمایش های مد خود با استفاده از اندام ها و سایزهای مختلف، تصویر واقعی تری را به نمایش بگذارند.

آنورکسیا یکی از معضلات موجود در میان دختران نوجوان در ایتالیاست. در این کشور که مرکز طراحی و مد لباس جهان است، مانکن شدن آرزوی هزاران نوجوانی است که برای دست یافتن به اندام “متناسب” از خوردن غذا پرهیز می کنند و با قبول رنج و مشقت و تحمل گرسنگی، گاه تا سرحد مرگ پیش می روند. طبق آمار منتشره از سوی خبرگزاری ایتالیا، 5 درصد از کل جمعیت ایتالیا مبتلا به آنورکسیا هستند. همین منبع می افزاید که بین 8 تا 10 درصد دختران نوجوان ایتالیائی به این بیماری مبتلا شده اند. این رقم در میان پسران نوجوان 1 درصد است.

علاوه بر ایتالیا، در اسپانیا نیز آنورکسیا به معضلی در میان نوجوانان تبدیل شده است. در اسپانیا از جمله قانونی تصویب شده که بر طبق آن استخدام مانکن های بسیار لاغر ممنوع گشته است. طبق این قانون کلیه ی صاحبان حرفه هایی که به شکلی با مد سرو کار دارند – از جمله آرایشگران، فیلمبرداران، عکاسان و.. – موظف شده اند در صورت مشاهده ی موارد تخطی از این امر مراتب را به مقامات اطلاع دهند.
شهرزادنیوز

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours