شیرین عبادی: زنان هوشیار اجازه تصویب لایحه خانواده را نمی دهند

29 تیر 1387

در سایت ببینید: کانون زنان ایرانی

طرح قانون حمایت از خانواده که در حقیقت نه تنها از خانواده حمایت نمی کند بلکه باعث تزلزل ارکان خانواده نیز می شود متاسفانه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

یکی از نکات منفی این طرح این است که برای ازدواج دوم و سوم مرد، رضایت همسر اول شرط نیست و باید دادگاه پس از احراز تمکن مالی زوج و اجرای عدالت، اجازه ازدواج دوم یا سوم را بدهد.

نکته دیگر آنکه مردی که هنوز همسر دومی ندارد و برای اختیار آن به دادگاه می رود، چگونه می تواند شرط اجرای عدالت را برای دادگاه ثابت کند. طرفه آنکه روی کاغذ می آید و عملی نمی شود. شرط دیگر تمکن مالی است و البته قابل احراز است، در نتیجه مردانی که از تمکن مالی بهره مندند، اجازه هوسرانی قانونی پیدا می کنند. آیا از این طریق می خواهند خانواده را تمکین بخشیده و از آن حمایت کنند؟ این گونه تصمیم گیری ها جز متزلزل کردن بنیان خانواده معنای دیگری ندارد و فقط به نوکیسگان و تازه به دوران رسیده ها اجازه می دهد به هوس های خود جنبه قانونی ببخشند.

این قانون معایب دیگری هم دارد که امیدوار بودیم در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به آن توجه شود. متاسفانه این طرح که ضمناً امضای چند نماینده زن را نیز دارد در کمیسیون قضایی تصویب شد و اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته است تا نوبت طرح آن فرا برسد. زنان هوشیار و آگاه ایرانی که علاقه مند به حفظ کیان خانواده هستند، اجازه نخواهند داد این طرح به تصویب برسد.

از سویی دیگر از نماینده های مجلس خصوصاً زنان سوال می کنم که علت انتخاب آنها چه بوده است. آیا وکیل نباید صرفه و صلاح موکل را رعایت کند. کدام مصلحت اقتضا می کند که مردان ثروتمند اجازه هوسرانی قانونی داشته باشند. امیدوارم هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی این طرح را از دستور جلسه خارج کنند. پیشتر گفته بودم و اکنون نیز تکرار می کنم روزی که این طرح در مجلس مطرح شود همه زنان معترض خواهند شد و امیدوارم در شرایط حساس فعلی اجازه ندهند جو اجتماعی بیش از این به خاطر هوسرانی چند مرد مغشوش شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours