پزشکی قانونی شکنجه شدن سه کودک تحت سرپرستی سازمان بهزیستی را تایید کرد

3 مرداد 1387

مدرسه فمینیستی: در پی تایید مقامات سازمان بهزیستی کشور مبنی بر شکنجه شدن سه کودک تحت نگهداری بهزیستی زنجان هر سه کودک آزار دیده جهت انجام تحقیقات به پزشکی قانونی اعزام شدند.

دو روز پیش تصاویری از آثار داغ دیدگی بر روی سر و گردن و پای سه کودک به نام های مریم؛ زهرا و امیر نشان از شکنجه شدن آنان می داد که خبر در ابتدا مورد تکذیب مسئولان قرار گرفت اما بعد از مدت کوتاهی تایید شد.

معاون اجتماعی بهزیستی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: سه کودک امروز چهارشنبه به پزشکی قانونی منتقل شدند که بر اساس اعلام نظر پزشکی قانونی، یکی از فرزندان به نام مریم، هیچگونه آثاری از ضرب و جرح نداشته است. مریم سه ماه پیش به دلیل مقتول شدن یکی از والدین و زندانی بودن والد دیگر و عدم صلاحیت بستگان در نگهداری و نیز خشونت و آزار به بهزیستی واگذار شده بود.

مسئولان بهزیستی معتقدند از آنجاییکه مریم توسط والدین خود مورد ازار و شکنجه بدنی قرار گرفته بوده است و به همین دلیل به بهزیستی منتقل شده و اثار به جا مانده در بدن او ناشی از شکنجه خانواده او می باشد.

بر اساس نظر پزشکی قانونی 2 کودک دیگر دارای سوختگی نوع دوم به میزان یک درصد بوده‌اند که در مورد یکی از فرزندان به احتمالی قوی سوختگی توسط غیر صورت گرفته است.

معاون اجتماعی بهزیستی گفت: به دلیل سهل‌انگاری صورت گرفته فردی که مسئول مراقبت از این کودکان بوده است به همراه مربی و مدیر مرکز تا اعلام نظر نهایی مرجع قضایی از کار برکنار و تعلیق شد و پرونده‌ای نیز در هیئت رسیدگی به تخلفات در سازمان بهریستی کشور برای بررسی ابعاد موضوع تشکیل شد.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی : تکرار چنین حوادثی را غیر طبیعی ندانست و مقصر اصلی را مسئولان وزارت رفاه دانست

مصطفی اقلیما گفت‌ متأسفانه هر گاه که چنین حوادثی در کشور اتفاق می‌افتد، بلافاصله ذهن‌ها به دنبال معلول‌ها می‌رود و به علت‌ها و ریشه‌های وقوع چنین حوادثی توجه نمی‌شود، تصور می‌کنیم اگر کارمند، مربی یا مثلاً رئیس بهزیستی استان را جریمه کنیم با برکنار شوند، مشکل حل می‌شود.

وی گفت: البته افراد خاطی باید مجازات شوند ولی این راه حل ریشه‌ای نیست، علت اصلی وقوع حادثه داغ کردن کودکان بی‌سرپرست در بهزیستی این است که این سازمان نیروی کافی برای نگهداری افراد تحت پوشش خود در مراکز شبانه‌روزی ندارد، مسئولان وزارت رفاه که با وجود درخواست‌های مکرر بهزیستی برای جذب نیرو، مخالفت می‌کنند‌، مقصر اصلی هستند و تکرار چنین حوادثی در این مراکز امری غیر طبیعی نیست.

اقلیما گفت: کارکنان مراکز نگهداری بهزیستی در شرایط فعلی با حقوق کم، از جانشان مایه می‌گذارند و بیش از توانشان کار می‌کنند و این بی‌انصافی است که همه تقصیر را به گردن آن‌ها بیندازیم ‌البته افراد خاطی باید مجازات شوند.

محمد زاهدی اصل رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز در همین رابطه اشاره کرد: در صورتی که چنین اتفاقی افتاده باشد که ظاهراً افتاده است و مسئولان بهزیستی هم آن را تائید کرده‌اند، نشانه ضعف در گزینش و نظارت بهزیستی بر این مراکز است، گزینش افرادی که نگهداری کودکان را به عهده دارند باید هم در مرحله اولیه و هم در مراحل بعد به صورت دائمی انجام شود.

وی افزود: این یک مسئولیت خطیر است که کسی تربیت و پرورش کودکان بی‌سرپرست را به عهده بگیرد و نباید این موضوع مورد غفلت قرار گیرد، سازمان بهزیستی متولی این مسئولیت است و باید هوشیار باشد

معاون اجتماعی بهزیستی تصاویر منتشر شده از شکنجه این سه کودک را تایید کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours