گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری روزنامه نگار زندانی محبوبه کرمی شد و شیرین عبادی دستگیری کرمی را مخالف آیین دادرسی دانست

3 مرداد 1387

گزارشگران بدون مرز از مقامات مسوول ایران خواهان آزادی فوری محبوبه کرمی روزنامه نگار و همکار خبرگزاری ایسنا است. این روزنامه نگار از تاریخ ٢۴ خرداد ماه در پی اعتراض به رفتار خشونت آمیز ماموران پلیس به شکل خودسرانه بازداشت و از حق ملاقات با وکیل خود محروم است. از سوی دیگر دو هفته‌نامه در بروجرد و ایلام از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف موقت شده اند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند ” ادامه بازداشت محبوبه کرمی ناعادلانه است. واکنش مقامات مسئول ایران در برابر مطبوعات و روزنامه نگاران نامتناسب و کاملا اغراق آمیز است و هدف آن ایجاد رعب و وحشت برای عدم انتقاد از قدرت حاکم است. به بازداشت ها و توقیف های خودسرانه باید پایان داده شود. در طی شش ماه گذشت بیش از ١۵ نشریه در ایران توقیف شده است.”

محبوبه کرمی در تاریخ ٢۴ خرداد ماه به هنگامی که با اتوبوس عازم منزل بود از سوی ماموران نیروی انتظامی که در تعقیب شرکت‌کنندگان در تجمعی اعتراضی، اتوبوس را متوقف کرده بودند، بازداشت شد. این روزنامه نگار قصد شرکت در این تجمع را نداشته است. اما در پی اعتراض به توقف اتوبوس و رفتار نامناسب و خشن ماموران گارد ویژه ضد شورش با مسافران با ضرب و شتم دستگیر و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال می یابد. بنا بر اطلاعاتی که در اختیار گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است محبوبه کرمی بارها در باره‌ی فعالیت ها مطبوعاتی و همکاریش با کارزار ” یک میلبون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان” مورد بازجویی قرار گرفته است. وی در پی یک هفته اعتصاب غذا به بند عمومی زنان در زندان اوین منتقل گردید، اما همچنان از ملاقات با وکیل خود محروم است. برای این روزنامه نگار که به ” اقدام علیه امنــیت ملی” متهم شده است وثیقه ای صد میلیون تومانی صادر شده که خانواده امکان پرداخت چنین وثیقه ای سنگینی را ندارند.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در این باره به گزارشگران بدون مرز گفته است ” دستگیری خانم محبوبه کرمی بر طبق آئین نامه دادرسی نیست ” وی صدور وثیقه سنگین صد میلیون تومانی را برای روزنامه نگاری که امکان پرداخت آن را ندارد ” نامتناسب ” دانست.

از سوی دیگر، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان هفته نامه‌ی بهار بروجرد را به ” به اتهام نشر اکاذیب” تا اطلاع ثانوی توقیف کرد. مصطفی رهبر مدیر مسوول این هفته نامه نیز با شکایت هادی مقدسی نماینده مجلس به دادگاه احضار شده است. این روزنامه نگار در مرداد ماه سال گذشته نیز برای انتشار خبری در باره ” برخورد دانشگاه آزاد با دانشجویان دختر بدحجاب ” به دادگاه احضار و به مدت ٢۴ ساعت بازداشت شده بود. پیش از این در ٣١ فروردین ماه سال جاری هفته نامه پیغام بروجرد نیز با حکم دادسرای عمومی و انقلاب بروجرد و با شکایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار مطلبی ” تحریک آمیز و تفرقه افکنانه و اهانت به مردم ” توقیف شده بود.

در استان ایلام نیز هفته‌نامه‌ی محلی بوتک در پی انتشار مقاله ای انتقادی نسبت به استاندار این استان با حکم معاون دادستان ایلام تا اطلاع ثانوی توقیف شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours