شیرین عبادی: نمایندگان! مردم رای شما را به لایحه خانواده فراموش نخواهند کرد

23 مرداد 1387

کانون زنان ایرانی: -فریده غائب: شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل برای بار چندم صریحاً مخالفت خود را با لایحه حمایت از خانواده اعلام می‌کند؛ لایحه‌ای که چند وقتی است در نوبت رسیدگی و تصویب کلیاتش در مجلس هشتم شورای اسلامی به سر می‌‌برد. ماده 23 این لایحه می‌گوید مردان بدون اجازه همسر اول خود به شرط دارابودن تمکن مالی و اجرای عدالت می‌توانند ازدواج مجدد داشته باشند یا مواد دیگری که به اعتقاد کارشناسان نه تنها از کیان خانواده محافظت نمی‌کند بلکه موجب فروپاشی این نهاد است. شیرین عبادی با اعلام مخالفت خود باز هم می‌گوید اگر این لایحه به تصویب برسد خود و همفکرانش برای اعتراض مقابل مجلس تجمع می‌کنند.

بارها در مصاحبه‌های‌تان گفته بودید اگر لایحه حمایت از خانواده تصویب شود مقابل مجلس تجمع می‌کنید. گفته می‌شود این لایحه هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. آیا شما همچنان بر موضع خود هستید؟

الان هم همین اعتقاد را دارم. هنگامی که این لایحه برای تصویب و رای‌گیری درباره تک‌تک مواد آن به صحن علنی مجلس بیاید به اتفاق سایر همفکران خود مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد تا توجه نمایندگان را به این نکته جلب کنیم که زنان ایرانی با لایحه حمایت از خانواده که در واقع ضدخانواده است، مخالف هستند. باید در برابر لایحه‌ای که باعث تزلزل بنیاد خانواده می‌شود موضع‌گیری کرد.

تصویب کلیات لایحه حمایت از خانواده به هفته بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است. به نظر شما چقدر احتمال تصویب این لایحه وجود دارد؟

در فرآیند تصویب هر قانونی که به مجلس ارائه می‌شود یک بار در ابتدا این طرح یا لایحه قانونی به مجلس می‌آید که به آن شور اول گفته می‌شود. در شور اول بدون آنکه تک‌تک مواد خوانده شود و مورد رای‌گیری قرار بگیرد نسبت به کلیاتش رای‌گیری می‌شود. نتایج حاصله ممکن است به تصویب کلی لایحه منجر شود که در این صورت پرونده در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد تا در شور دوم نسبت به تک‌تک مواد اظهارنظر شود. گاهی ممکن است در شور دوم لایحه مورد تصویب قرار نگیرد و بازگردانده شود. حالت دیگر آن است که برای انجام پژوهش بیشتر نسبت به این لایحه به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شود. پس از اتمام شور اول است که مشخص می‌شود آیا نمایندگان این لایحه را به هیات دولت برمی‌گردانند تا نواقص آن را برطرف کنند یا آنکه اجمالاً با آن موافقند.

یعنی شما پس از شور اول قرار است مقابل مجلس تجمع و نسبت به تصویب لایحه حمایت از خانواده اعتراض کنید؟

در صورتی که در شور اول لایحه مورد تصویب قرار گیرد هنگامی که نوبت شور دوم فرا رسد و نمایندگان بخواهند تک‌تک مواد را بررسی و تصویب کنند برای ابراز مخالفت به اتفاق سایر همفکران خود در مقابل مجلس تجمع می‌کنیم.

شیوه تجمع‌تان چگونه خواهد بود و چه کسانی حضور خواهند داشت؟

به موقع و پس از همفکری و همدلی با سایر فعالان حقوق زنان شیوه تجمع اعلام خواهد شد و تا فرارسیدن آن روز از زنان ایرانی که مخالف لایحه حمایت از خانواده هستند می‌خواهم که با امضای فراخوان ائتلاف گروه‌ها و فعالان جنبش زنان علیه این لایحه، مخالفت خود را اعلام کنند.

زنان و مردان مخالف این لایحه چگونه می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند؟

وب‌سایتی برای اعلام مخالفت و اعتراض نسبت به این لایحه با آدرسwww.layehe.blogfa.com ایجاد شده است. علاوه بر این هر صنف نیز در برابر این لایحه بیانیه‌ای منتشر خواهد کرد تا بدین وسیله مخالفت زنان در سطوح مختلف اجتماع ثابت شود.

برخی نمایندگان مجلس از تغییر دوماده 23 (چندهمسری) و ماده 25 (مالیات بر مهریه) خبر داده‌اند وگرنه با کلیات لایحه‌ موافقند. می‌خواهم بدانم موضع شما در برابر کل لایحه چیست؟ آیا غیر از این دو ماده، مواد دیگری علیه زن و خانواده نوشته شده یا خیر؟

لایحه پیشنهادی علاوه بر دو ماده 23 و 25 اشکالات دیگری نیز دارد. از جمله آنکه در این لایحه قید شده که ازدواج موقت تا هر تعداد می‌تواند ادامه داشته باشد و هیچ‌گونه محدودیت و شرایطی ندارد. به عبارتی دیگر مرد می‌تواند حتی تا هزار زن صیغه‌ای داشته باشد و این امر محتاج ثبت ازدواج موقت نیست. به این ترتیب هم اخلاقیات جامعه متزلزل می‌شود و هم مردان هوسران با سوءاستفاده از قانون بر هوس‌های خود لباسی قانونی می‌پوشانند. همچنین این لایحه سرنوشت کودکان ناشی از ازدواج موقت را دچار دگرگونی‌‌های نامطلوبی می‌کند زیرا اگر ازدواج موقت ثبت نشود چگونه می‌توان اثبات نسب کرد.

از زمان مطرح‌شدن لایحه حمایت از خانواده، انتقادهای کارشناسان، حقوقدانان و فعالان حوزه زنان مبنی بر فروپاشی خانواده در ایران آغاز شد. با این همه انتقاد بر این لایحه، اصرار بر تصویب‌اش چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

این سوالی است که از طراحان و مسوولان این لایحه باید پرسید و نه از من.

آینده لایحه حمایت از خانواده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

امیدوارم نمایندگان مجلس به خواست مردم توجه کنند و به این لایحه رای مخالف دهند. آنها مطمئن باشند هنگام انتخابات آینده تصمیم آنان برای این لایحه فراموش نخواهد شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours