برخوردها و فشارها بر فعالان مدنی در دو هفته اخیر

۰ min read

28 بهمن 1386

• خاموشی صدای زنان

به گزارش خبرگزاری فارس: ماهنامه زنان به مدیر مسئولی شهلا شرکت در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات به دلیل درج مطالب و اخبار به گونه ای که موجب سلب امنیت روانی جامعه می شد، لغو مجوز شد. از دیگر اتهامات وارده به این نشریه «به مخاطره انداختن سلامت روحی، فکری و روانی مخاطب» ذکر شده است.

دکتر نیره توحیدی، رئیس “مطالعات زنان” دانشگاه دولتی کالیفرنیا واقع در “نورث‌ریج”، می‌گوید: مجله ی زنان، به ویژه در هنگام انتخابات صدای اصلاحات بود. او هرگز از نشر یاوه‌های زن‌ستیزانه کاندیداهایی که می‌کوشیدند دوباره انتخاب شوند، ابا نمی‌کرد. وی می‌خواست خوانندگانش بدانند کدام نمایندگان مدافع حقوق زنان و آزادی بیش‌تر هستند، یعنی درست آن کاندیداهایی که محافظه‌کاران نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند. لغو مجوز نشریه زنان که به مدت ۱۶ سال به طور مستمر منتشر می شد، در شرایطی است که فشار بر دیگر فعالان زن همچنان ادامه دارد.

به گزارش سایت مدرسه فمنیستی، طی دو هفته گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات سارا ایمانیان و سمیه فرید از فعالان حقوق زنان برگزار شد. همچنین، ناهید کشاورز و جلوه جواهری، از فعالان کمپین یک میلیون امضاء، روز سه شنبه 23 بهمن، در دادیاری ویژه امنیت دادگاه انقلاب تفهیم اتهام شدند. در پی احضار کتبی جلوه جواهری به دادیاری ویژه امنیت دادگاه انقلاب، اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام» به وی تفهیم شد. تفهیم اتهام ناهید کشاورز در ارتباط با پرونده “سایت زنستان” و “سایت تغییر برای برابری” بود.

در همین رابطه گزارشگران بدون مرز دربیانیه ای احضار و تفهیم اتهام دو وب نگار فمینیست، جلوه جواهری و ناهید کشاورز، و مسدود کردن سایت نوسازی به همراه چهار سایت دیگر اینترنتی، را محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند ” این احضار ها و تفهیم اتهامات غیر قانونی و خودسرانه است. این دو وب نگار جرمی مرتکب نشده اند. آنها فقط وظیفه خود را با نوشتن در باره وضعیت زنان و ابراز نظر آزادنه بر روی اینترنت انجام داده اند. جلوه جواهری دومین بار است که به دادگاه احضار و متهم می شود و ناهید کشاورز پیش از این بارها به دادگاه انقلاب احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است، ما از مقامات مسئول ایران خواهان پایان دادن به تعقیب قضایی وب نگاران معترض هستیم.”

و به تازگی دو تن از اعضای کمپین یک میلیون امضاء در روز 25 بهمن در پارک دانشجو دستگیر شدند. به گزارش سایت تغییر برای برابری، راحله عسگری زاده و نسیم خسروی، که در حال جمع آوری امضاء برای بیانیه کمپین بودند، پس از دستگیری به کلانتری 129 (جامی) و سپس به آگاهی 8 منتقل و از آنجا نیز به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. بر اساس آخرین اخبار بدست آمده، این دو نفر با قرار وثیقه 20 میلیونی به زندان اوین منتقل شده اند.

سنگسار و واکنش ها ی بین المللی

به گزارش سایت میدان، بعد از صدور حکم سنگسار برای دو خواهر به نام های زهره و آذر کبیری نیت و عبدالله فریور مقدم، به اتهام رابطه جنسی خارج از چهارچوب ازدواج، سازمان های بین المللی نسبت به این امر واکنش هایی را نشان دادند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در نامه ای از آیت الله محمود شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواسته است احکام سنگسار سه نفر به جرم زنا را لغو کند. در بیانیه دیده بان حقوق بشر آمده است: “دیده بان حقوق بشر با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است. زیرا این مجازات ماهیتی ظالمانه، غیرانسانی و غیر قابل برگشت دارد.”

رسانه های ایران در چند روز اخیر از صدور حکم سنگسار برای سه نفر در ایران خبر داده اند که این موضوع اعتراض سازمان دیده بان حقوق بشر را برانگیخته است. طبق گزارش ها در یک پرونده، دو خواهر 27 و 29 ساله ساکن کرج به نام های زهره و آذر کبیری با شکایت همسرانشان به سنگسار محکوم شده اند و در پرونده ای دیگر یک مرد 49 ساله در ساری نیز به همین مجازات محکوم شده است.

دفتر سازمان عفو بین‌الملل در برلین هم، روز جمعه یازدهم ژانویه با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری ایران خواست حکم سنگسار به عنوان یکی از بدترین شکل‌های اعدام، را از قوانین قضایی خود حذف کند.

پس از انتشار گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل که در آن از ایران خواسته شده مجازات سنگسار را از قوانین خود حذف کند، وزارت امور خارجه آلمان نیز خواهان توقف این مجازات و همه‌ انواع اعدام در ایران شده است.

بازداشت ها همچنان ادامه دارد …

به گزارش سایت خبری امیرکبیر، طی دو هفته گذشته سلمان یزدان پناه دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران، جمشید بهرامی دانشجوی رشته هنر دانشگاه تبریز و سلام نباتی دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بعلاوه به گزارش سایت آزادی برابری، همچنان تعداد زیادی از دانشجویان با گرایش چپ که در نیمه آذرماه بازداشت شده بودند در زندان اوین و تحت شرایط بدی به سر می برند. اسامی برخی از این دانشجویان عبارت است از: بهروز کریمی زاده، پیمان پیران، صدرا پیر حیاتی، مهدی الله یاری، بهزاد باقری، بیتا صمیمی زاد، بیژن صباغ، آناهیتا حسینی، سروش دشتستانی، مرتضی اصلاحچی، محمد پورعبدالله، امین قضایی، مرتضی خدمتلو و سروش ثابت. و انوشه آزادبر که به تازگی آزاد شده بود، مجدداً به بهانه این که وثیقه پرداختی کافی نبوده است، بازداشت گردید.

به گزارش سایت خبری امیرکبیر، در پی بازداشت لیلا حیدری، سعید و علیرضا متین پور و همچنین بهروز صفری و طولانی شدن بازداشت جلیل غنی لو، سازمان عفو بین الملل در بیانیه های جداگانه ای نسبت به ادامه بازداشت، شنکجه و آزار و اذیت زندانیان ملی گرا و سیاسی آذربایجان هشدار داد و خواستار آزادی آنها شد.

در خبر دیگری آمده است، از سهراب کریمی، محمدصالح ایومن و جواد علیزاده، سه دانشجوی کرد، که در پی مراسم گرامیداشت روز دانشجو دستگیر شدند خبری در دست نیست. همچنین، صباح نصری و هدایت غزالی دو دانشجوی کرد که از ۷ ماه پیش در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند همچنان وضعیت بلاتکلیفی دارند.

دانشجویان همچنان محروم از تحصیل

به گزارش سایت خبری امیرکبیر، ناصر پویافر، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی امیرکبیر، مهدی ابوالحسنی، دبیر شورای صنفی دانشگاه و ابراهیم رحمانی، میلاد عزیزی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، اشکان مدنی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود، هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

به گزارش سایت ادوارنیوز، هفت تن از دانشجویان دانشگاه علامه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. مهدیه گلرو نایب دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشگاه علامه و تعداد دیگری از فعالان دانشجویی این دانشگاه از جمله سعید فیض الله زاده، امیر یعقوبعلی، امیر رییسیان، عسل اخوان و شیما فرزادمنش به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده اند.

مطبوعات و لبه تیغ سانسور

علاوه بر لغو مجوز نشریه “زنان” و روزنامه “آریا”، ماهنامه “عصر پنج‌شنبه” به مدیر‌ مسئولی و صاحب امتیازی محمد اسدی از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شد. چندی پیش نیز ناصر سراج، معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور در مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه از توقیف 42 نشریه در دوسال اخیر خبر داده بود. وی به ایسنا گفته بود در مدت دو سال، ‌۴٢ نشریه توسط هیات نظارت بر مطبوعات و دادگاه توقیف و لغو امتیاز شده که از این تعداد ‌٢۴ مورد لغو امتیاز و ‌١٨ مورد توقیف شده‌اند.

در این میان انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با صدور بیانیه ای به اقدام غیرموجه و غیرقانونی هیات نظارت بر مطبوعات به لغو امتیاز نشریات آریا و زنان اعتراض کرد.

یک سازمان معتبر دیده بان آزادی بیان و مدافع حقوق روزنامه نگاران، در گزارش سالانه خود، ایران را به عنوان «چهارمین زندان روزنامه نگاران در جهان» معرفی کرد. «کمیته حفاظت از روزنامه نگاران» که مقر آن در نیویورک است، در گزارش سالانه خود تاکید کرده که «حکومت های مذهبی» خاورمیانه در سال گذشته، سرکوب های ادواری مطبوعات را با «اصلاحاتی» درآمیختند.

فعالان مدنی درآستانه صدور حکم

به گزارش سایت های خبری، حجت السلام عبدالعزیز عظیمی قدیم، روحانی هویت طلب آذربایجانی از طرف شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت در قم به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم چهاردهم بهمن ماه در پی احضار او به دادگاه ویژه روحانیت به وی ابلاغ شده است. همچنین، شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب، محمد خاکساری، مدیر مسئول نشریه قلم معلم، را به یک سال حبس تعلیقی محکوم نمود.

به گزارش سایت خبری امیرکبیر، در پى شکایت شوراى تامین استان آذربایجان غربى، مسعود کردپور، روزنامه نگار و فعال فرهنگى که بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در مراکز پیش دانشگاهى و دبیرستان هاى شهرستان بوکان را دارد طى حکمى که از طرف هیئتهاى بدوى و تجدید نظر رسیدگى به تخلفات ادارى وزارت آموزش و پرورش صادر شده است به ۲ سال تبعید به شهرستان تکاب محکوم گردیده است.

برای یک فعال مدنی در سیاستان و بلوچستان حکم اعدام صادر شد. به گزارش رسانه ها، یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی، از سوی دادگاهی در استان سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده است. سازمان عفو بین الملل در پی حکم اعدام صادر شده برای یعقوب میرنهاد، روزنامه نگار و فعال مدنی سیستان و بلوچستان، بیانیه ای صادر کرده است.

شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز آقایان خسرو درخشی، یوسف لطف حق، مهدی افسری، محمد علی جوادی، جواد کنعانی، حسن اسدی و طاهر مهدوی از فعالان آذری زبان، را به حکم یک سال حبس محکوم کرد. ۸ ماه از این یک سال برای مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده و ۴ ماه آن تعزیری و قابل اجرا خواهد بود.

کارگران اتوبوسرانی و ادامه فشارها

پس از انجام عمل چشم، منصور اسانلو از بیمارستان به زندان منتقل شد. به گزارش سایت سندیکای کارگران شرکت واحد، منصور اسانلو پس از یک هفته بستری بودن در بیمارستان و انجام عمل شبکیه چشم، به زندان اوین منتقل شد.

مادر اسانلو در نامه ای به وضعیت بد پسرش در زندان اعتراض کرده و گفته است: «سوال من این است که فرزند من باید به چه گناهی در زندان باشد٬ مورد ضرب و شتم و آزارهای جسمی و روحی قرار بگیرد و همراه او ۴۰ – ۵۰ راننده دیگر کارش را از دست بدهد؟». وی در این نامه پیامی نیز برای مادرانِ دانشجویان زندانی داشته است: «از همه مادران دانشجویان در بند می خواهم که برای رسیدن فرزندانشان به آزادی و حق شهروندی مسلم شان آنها را تنها نگذارند».

به گزارش سایت سندیکای کارگران شرکت واحد، عطا باباخانی از دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به دادگاه احضار شد. سندیکای کارگران شرکت واحد دلیل احضار وی را تفهیم اتهام و ارائه دفاعیه در خصوص حضور او در یکی از تجمعات کارگران تعلیقی شرکت واحد اعلام کرده است.

بررسی «مرگ های مشکوک» در کانون مدافعان حقوق بشر

قتل زهرا کاظمی در زندان اوین در سال ۱۳۸۲، درگذشت اکبر محمدی و ولی‌الله فیض مهدوی در زندان اوین و رجایی‌شهر در سال ۱۳۸۵ و اعلام خبر خودکشی زهرا بنی‌یعقوب و ابراهیم لطف‌اللهی در بازداشتگاه منکرات همدان و زندان سنندج در سال ۱۳۸۶ باعث شد تا کانون مدافعان حقوق بشر هجدهمین نشست خود را به این موضوع اختصاص دهد.
به گزارش سایت خبری امیر کبیر، کانون مدافعان حقوق بشر ایران، هجدهمین نشست خود را با عنوان «قربانیان خشونت و بازداشت های خودسرانه» روز سه شنبه برگزار کرد تا وضعیت بازداشتگاه های ایران و موارد مرگ های مشکوکی که در این بازداشتگاه ها رخ داده بررسی شود.

مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی رشته حقوق در زندان سنندج و دکتر زهرا بنی یعقوب در بازداشتگاهی در همدان از جمله مواردی بود که در این نشست به آنها اشاره شد. زهرا بنی یقوب در حالی که با نامزد خود در پارکی در همدان بود، دستگیر و به بازداشتگاهی در این شهر منتقل شد. مقامات قضایی به خانواده این پزشک جوان اعلام کردند که فرزندشان در بازداشتگاه خودکشی کرده است. ابراهیم لطف اللهی، دانشجو نیز در زندان سنندج درگذشت. مقامات قضایی پس از دفن جنازه وی به خانواده اش گفتند که او نیز در زندان خودکشی کرده است.

کودکان در انتظار اعدام

گزارشهای اخیر حاکی از آن است که از بند نوجوانان زندان دستگرد اصفهان، سه نوجوان به مرک محکوم شده اند. نامهای آن ها عبارتند از: احمد مرتضویان، متولد ۱۳۷۰، تاریخ دستگیری ۱۳۸۵؛ رضا حجازی، متولد ۱۳۶۷، تاریخ دستگیری ۱۳۸۲؛ و ایمان هاشمی، متولد ۱۳۶۷، تاریخ دستگیری ۱۳۸۳. حکم اعدام این سه نوجوان اخیرا تایید گردیده و این حکم به اجرای احکام زندان ابلاغ شده و امکان به اجرا گذاشتن حکم آن ها هر لحظه امکان پذیر است.
همچنین، به گزارش سایت خبری امیرکبیر، محمد رضا حدادی و بهنام زارع، دو نوجوان 15 ساله دیگر هستند، که محکوم به اعدام شده اند. و اما یک خبر دیگر حکایت از اعدام 18 کودک می کند که هم اکنون در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) به سر می برند.

قابل ذکر است که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین از مقامات جمهوری اسلامی می ‏خواهند که به قوانین بین المللی حقوق بشر، به ویژه عهدنامه های بین المللی در زمینه مجازات مرگ، احترام گذارند. ‏

زارا امجدیان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours