نسرین ستوده:حکم حبس برای فعالین حقوق زنان خلاف اصل آزادی عقیده و بیان است

24 شهریور 1387

شهرگان: صدور حکم حبس تعزیری برای چهار تن از فعالین جنبش زنان بار دیگر توجه رسانه‌ها را به سوی فعالین کمپین و اعضای جنبش زنان ایران جلب کرد. صدور حکم این افراد در حالی صورت گرفت که به گفته «نسرین ستوده» وکیل این افراد، آنها تنها در سایت‌های برابری‌طلب زنان فعالیت کرده و یا با نگارش مقالات و تلاش در جهت جمع‌آوری امضا برعلیه قوانین تبعیض‌آمیز اقدام کرده بودند. اعتراض به این حکم در حالی صورت می‌گیرد که در هفته گذشته شاهد حضور برخی از فعالان حقوق زنان در مجلس و گفتگو با نمایندگان جهت جلوگیری از تصویب لایحه حمایت از خانواده بودیم.

با خبر تلخ حکم حبس برای این زنان شاید در برابر این پرسش قرار می‌گیریم که آیا سرانجام این مبارزات به بار خواهد نشست؟ اکنون کار مهار لایحه جدید دولت هم به وظایف سنگین فعالان زنان افزوده شده و به نظر می‌رسد کار سختی را در پیش رو دارند.
آنچه در پی می‌آید گفتگوی کوتاه ما با نسرین ستوده، وکیل پروین اردلان، مریم حسین‌خواه، ناهید کشاورز و جلوه جواهری است:

خانم ستوده آخرین وضعیت موکلان شما چیست و آیا این حکم را قانونی می دانید؟

موکلان من خانم‌ها پروین اردلان، مریم حسین‌خواه، ناهید کشاورز و جلوه جواهری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت در سایت‌های زنستان و تغییر برای برابری، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. این در حالی است که اساساْ قانونی در خصوص سایت‌های اینترنتی در قانون ایران وجود ندارد و از سوی دیگر موکلان من از طریق سایت‌های اینترنتی عقاید خود را بیان می‌کردند. باید گفت صدور چنین حکمی خلاف اصل آزادی عقیده و بیان است. در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و در میثاق حقوق مدنی- سیاسی، که ایران نیز به این دو سند بین‌المللی پیوسته، آزادی بیان و عقیده درج و جمهوری اسلامی نیز متعهد به رعایت مفاد این دو عهدنامه شده است.
من به همراه دیگر وکیلان این پرونده، قطعا در مهلت قانونی اعتراض خود را نسبت به این حکم به دادگاه ارائه خواهیم داد و امیدوارم دادگاه تجدید نظر به دلایل قانونی ما توجه و حکم برائت برای موکلان من صادر کند.


ما تاکنون شاهد بازداشت متعدد این افراد هنگام جمع‌آوری امضا برای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، بوده‌ایم. به نظر شما آیا این بازداشت‌ها مصداق قانونی دارد؟

تا کنون بسیاری از اعضای کمپین مانند امیر یعقوب‌علی در حال جمع‌آوری امضا برای کمپین بازداشت شده‌اند در حالی که جمع‌آوری امضا برای تغییر قوانین، یک اقدام کاملا مسالمت‌آمیز و قانونی است. من این اقدام را با جمع‌آوری امضای اهالی یک محل برای اصلاح آسفالت خیابان یا اصلاح معابر، شبیه می‌دانم. جمع‌آوری امضا در ماهیت هیچ فرقی نمی‌کند. به همین دلیل جمع‌آوری امضا به هیچ وجه اقدام غیرقانونی نیست و امیدوارم سیستم قضایی ایران به این موضوع توجه داشته باشد و از صدور چنین احکامی جلوگیری به عمل آورد.
من به احکامی که اخیرا برای خانم‌ها نسیم خسروی و راهله عسگری‌زاده صادر شده، اشاره می‌کنم. این دو فعال جنبش زنان در حال جمع‌آوری امضا در پارک دستگیر شده‌اند و حدود 20 روز در بازداشت به سر می‌بردند، اما دادگاه شعبه 13 انقلاب اسلامی، با رعایت بی‌طرفی برای آنان حکم برائت صادر کرد. حال جای سوال است چه کسی مسئول مدتی که آنان در بازداشت به سر بردند، است؟ وقتی با جمع‌آوری امضا برخورد این چنینی می‌شود، بازداشت کنندگان باید پاسخگوی جامعه باشند.

خانم ستوده چقدر به تجدیدنظر امیدوارید؟

من به رای دادگاه تجدیدنظر خیلی امیدوارم. به این دلیل ساده که اگر ما به نتیجه کار امیدوار نباشیم، نمی‌توانیم کار خود را پیش ببریم و علاوه بر این من به قانونی بودن کلیه فعالیت موکلانم ایمان دارم. آنان قبل از هر اقدامی سعی می‌کردند فعالیت‌های خود را با موازین قانونی تطبیق دهند و نسبت به فعالیت‌های غیرقانونی حساسیت داشتند. بنابراین امیدوارم دادگاه تجدید نظر به این موازین قانونی توجه کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours