وضعیت دختران دانشجو در طرح بومی‌سازی دانشگاه و اعتراضات دختران دانشجو

31 شهریور 1387

مدرسه فمینیستی: سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به به اعلام نتیجه نهایی آزمون سراسری سال 87 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت: در آزمون امسال 437هزار و 69 داوطلب پذیرفته شدند که 64 درصد آنها را دختران تشکیل داده‌اند.

این درحالی است که بیش از 50 درصد برترین‌های کنکور امسال، دختر بودند از جمله نفر اول علوم انسانی، هنر و تجربی دختر هستند.

موفقیت های دختران در کنکور، اما سویه مثبت ماجراست. اما اقدامات مجلس برای کنار گذاشتن دختران از صحنه عمومی همچنان ادامه دارد. بنابه گزارش مردمک مجلس شورای اسلامی قصد دارد طرحی را پیگیری و تصویب کند که بر اساس آن، دانشجویان دختر در دانشگاه‌های محل سکونت خود پذیرش شوند.

علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این طرح را در راستای «عدالت آموزشی» دانسته است.

گفته می‌شود اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات از امضاکنندگان این طرح هستند.

این طرح که قرار است در صورت تصویب از سال تحصیلی 88 اجرا شود، قصد دارد از تبعات فرهنگی و فشارهای اقتصادی که خانواده‌ها به خاطر جابه‌جایی فرزندان از استان محل سکونت به استان‌های دیگر متحمل می‌شوند، بکاهد.

کریمی فیروزجایی گفته است که دانشجویان اعم از دختر و پسر با مراجعه به مجلس، تسهیل در امور نقل و انتقال محل تحصیل را خواستار شده‌اند.

اما وی نگفته است که چرا در طرح «الزام دانشگاه‌ها به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت» به پسران و مشکلات احتمالی آن‌ها برای تحصیل در شهری به غیر از محل سکونت اشاره‌ای نشده است.

وزارت آموزش عالی با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کنکور سال 87 بر اساس مناطق بومی دانشجویان را پذیرش کرد.
بر اساس این مصوبه، تعداد زیادی از رتبه‌های دو و سه رقمی در هیچ یک از دانشگاه‌ها قبول نشدند.

این دانشجویان چندین بار جلوی سازمان سنجش و مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و نسبت به این مساله اعتراض کردند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس بارها از وزارت علوم خواسته بودند طرح بومی‌سازی را به مجلس ارائه دهد، اما این وزارت خانه در این مورد سهل‌انگاری و کوتاهی کرده بود.

به دنبال تجمع دانشجویان، رییس و نمایندگان مجلس در خصوص رسیدگی وزارت علوم به اعتراض‌ها تاکید کردند و حتی وزیر علوم را به کمیسیون آموزش و تحقیقات کشاندند.

وزارت علوم تصمیم گرفت برای جبران کوتاهی خود در اطلاع‌رسانی به دانشجویان، به میزان 10 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های تهران را افزایش دهد.

رد دادخواست تنها دختری که به سهمیه بندی جنسیتی اعتراض کرده بود

به گزارش کانون زنان ایرانی دادخواست تنها دختر دانشجویی که در مورد سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بود رد شد.

سوم بهمن ماه سال گذشته دادخواستی به طرفیت وزارت علوم و سازمان سنجش که دو متولی اصلی برگزاری کنکور سراسری در ایران هستند توسط دو تن از وکلا(مریم قنبری و مینا جعفری) در خصوص تبعیض جنسیتی اعمال شده در گزینش دانشجو در مورد موکل خانم “م.خ” تقدیم دیوان عدالت اداری شد و در پی آن نیز وزارت بهداشت به دادرسی جلب شد؛ چرا که سازمان سنجش در جوابیه خود به وکلا اظهار داشته بود که این سازمان صرفا مجری طرح سهمیه بندی جنسیتی بوده و درواقع گزینش دانشجو به پیشنهاد وزارت بهداشت برای رفع کمبودها و نارسایی های موجود در تامین نیروی متخصص و مورد نیاز کشور به روش “تناسب سازی ” صورت می گیرد.

در نهایت دیوان عدالت اداری نیز با بیان اینکه باتوجه به این موضوع که سازمان سنجش ، صرفا مجری و برگزار کننده آزمون براساس اعلام ظرفیت دانشجو در رشته های پزشکی از سوی وزارت بهداشت بوده و همچنین وزارت علوم نیز در پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی دخالتی ندارد رای بر حقی موکل نسبت به این دو سازمان صادر کرد.

همچنین در خصوص وزارت بهداشت نیز دیوان معتقد است که “با عنایت به اینکه به موجب ماده 7 قانون تشکیل وزارت بهداشت ، سیاست گذاری ، تعیین خط مشی و برنامه ریزی آموزش پزشکی بر عهده وزارت بهداشت بوده و نبز طبق بندهای 1، 4 و 16 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت ، اجرای برنامه های آموزشی بر اساس استانداردهای مربوطه از وظایف وزارت بهداشت اعلام شده و مطابق بند 5 آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی پزشکی ، تعیین جنسیت قابل پذیرش از اختیارات شورای مزبور است و تعیین جنسیت پذیرش نیز بر اساس نیاز جامعه صورت می گیرد و در گزینش دانشجویان نیز جنس زن یا داوطلبان زن و جنس مرد با داوطلبان مرد مورد مقایسه قرار می گیرد “. از همین رو دیوان دلیلی بر تخلف وزارت بهداشت و اعمال تبعیض ناروا در حق موکل ندیده و در این بخش نیز رای بر بی حقی موکل صادر کرده است.

این در حالی است که موکل درزیرگروه علوم تجربی آزمون سراسری سال 86 ، رتبه 1576 را کسب کرده و قادر به قبولی در رشته دامپزشکی استان تهران شده است درحالی که پسری در همان شرایط و بدون بهره گیری از سمهیه های خاص، با کسب رتبه 3259 قادر به قبولی در رشته پزشکی استان همدان گردیده بود.

مشکل خوابگاه دانشجویان دختر

همه این اعمال محدودیت ها درحالی است که دختران دانشجو هنوز از مشکلاتی که پیش از چنین طرح هایی با آن دست به گریبان بوده اند حل نشده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در آستانه آغاز سال تحصیلی و در زمانی که هنوز تمام دانشجویان به دانشگاه بازنگشته اند، بیش از یکصد تن از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه گلستان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای اعتراض آمیز خواستار رسیدگی و حل مشکلات خوابگاه خود شدند.

گفتنی است که در آغاز سال تحصیلی تعداد افراد ساکن در هر اتاق این خوابگاه به چهار نفر افزایش یافته است، که این موضوع اعتراض شدید دانشجویان را در پی داشت.

همزمان با تحویل این نامه اعتراض آمیز، بیش از چهل نفر از این دانشجویان در دفتر معاونت دانشجویی دانشگاه حاضر شده و به بی توجهی مسئولین دانشگاه، نسبت به نظرات و مشکلات دانشجویان اعتراض کردند. عدم پاسخ گویی دکتر بلند پرواز نسبت به خواسته های دانشجویان موجب شدت گرفتن اعتراضات دانشجویان حاضر گردید، که در این هنگام وی با لحنی تهدید آمیز خطاب به آنها گفت: :فراموش نکنید که من رئیس کمیته انضباطی هستم.”

چندی پیش نیز دانشجویان ساکن خوابگاه دستغیب (پسران) و خوابگاه ارم (یکی دیگر از خوابگاه های دختران) نیز، نسبت به مشکلات صنفی و برخوردهای توهین آمیز حراست و احضارهای مکرر کمیته انضباطی، تجمعات اعتراض آمیز داشته اند.

گفتنی است از آغاز ریاست دکتر محمد هادی ایمانیه، احضار دانشجویان به کمیته انضباطی به شدت روند صعودی داشته است و تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه با احکام این کمیته مواجه شده اند. چنان که اخیرا چند تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیز به کمته انضباطی احضار شده اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours