افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها: سازمان سنجش قبولی‌های کنکور را نمی‌پذیرد

8 مهر 1387

مردمک: رییس سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به طرح دو فوریتی مجلس برای افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها واکنش تندی نشان داد.

عبدالرسول پورعباس مجلس را به موضع‌گیری وزرای علوم و بهداشت نسبت به این طرح تهدید کرده است.

روز گذشته اکثریت نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و ممتاز و درجه یک در سال 1387 موافقت کردند.

نابسامانی در پذیرش دانشجویان از طریق آزمون سراسری سال 87 موجب شده است تا برای جلوگیری از ضایع شدن حق داوطلبان، این طرح به مجلس ارائه شود.

رییس سازمان سنجش با زیر سوال بردن این طرح، خیال همه را آسوده کرده و گفته است ظرفیت دانشگاه‌ها تکمیل شده و آنها دیگر نمی‌توانند بیش از این دانشجو بپذیرند.

طرح افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در شرایطی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است که دارندگان رتبه‌های یک و دو رقمی آزمون سراسری امسال بارها در مقابل مجلس تجمع کرده و نسبت به پذیرفته نشدن خود در دانشگاه‌ها اعتراض کرده‌اند.

اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد «بومی‌سازی» پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها موجب شد که تعداد زیادی از کنکوری‌های امسال که اطلاعی از شرایط بومی‌سازی نداشتند، در دانشگاه‌ها پذیرفته نشوند.

امید دانشجویان به طرح نمایندگان مجلس

نمایندگان فعلا با دو فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها موافقت کرده‌اند، اما در صورت تصویب نهایی این طرح، ظرفیت پذیرش تمام رشته‌هایی که امسال نسبت به سال سال گذشته کاهش یافته است، به میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در سال گذشته افزایش می‌یابد.

در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس، 10 درصد علاوه بر آن چه در دفترچه پذیرش دانشجو اعلام شده است به ظرفیت پذیرش دانشجو در سال 87 در تمامی رشته‌ها اضافه می‌شود.

در صورت قانونی شدن این طرح، افزایش ظرفیت ایجاد شده بر اساس رتبه کشوری داوطلبان آزمون سراسری 87 و بدون در نظر گرفتن شرایط بومی و سهمیه‌ای صورت می‌گیرد.

دولت باید از طریق جابه‌جایی در اعتبارات جاری و تملک دارایی، اختلاف مالی ناشی از افزایش ظرفیت را به دانشگاه‌ها پرداخت کند.

عدالت در پذیرش دانشجو

هر چند نمایندگان مجلس در حال پیگیری طرح «الزام دانشگاه‌ها به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت» هستند و آن را به دنبال طرح بومی‌سازی مطرح کرده‌اند، اما در حمایت از کنکوری‌های امسال خواستار تصویب طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها شده‌اند.

در حالی که برخی نمایندگان معتقدند که پذیرش دختران در محل سکونت (پذیرش بومی) نوعی عدالت آموزشی است، برخی کارشناسان با وجود توسعه نیافتگی برخی شهرها و انحصار جنسیتی با این طرح مخالفت کرده‌اند.

اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است که همه قوانین درباره پذیرش دانشجو اعم از بومی‌سازی و سهمیه‌بندی باید قانونی و بر اساس عدالت باشد و هر داوطلبی که دارای ضریب هوش بالاتری باشد در دانشگاه بهتری پذیرفته شود.

کمیسیون آموزش و تحقیقات معتقد است که قوانین و لوایح پذیرش دانشجو باید بر اساس آمارهایی که سازمان سنجش ارائه می‌کند، بررسی شود.

این کمیسیون مشخص نکرده است که با وجود اقدام سازمان سنجش در مورد عدم پذیرش رتبه‌های برتر کنکور امسال که بسیاری آن را غیرقانونی می‌خوانند، چگونه آمارهای سازمان سنجش می‌تواند معیار درستی به شمار رود.

در حالی که بومی گزینی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بر جامع بودن طرح پذیرش دانشجویان و رعایت عدالت آموزشی، بدون در نظر گرفتن جنسیت و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرده است.

تبعیض یا عدم اطلاع‌رسانی

ستار هدایتخواه، نماینده مجلس بر این باور است که در نتایج آزمون سراسری امسال تبعیض صورت گرفته و نمایندگان مجلس موظف به حل این مشکل هستند.

اما علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که اشتباهی در روند پذیرش دانشجو رخ نداده اما اطلاع‌رسانی از سوی سازمان سنجش به درستی انجام نشده است.

عباسپور با سخنی دو پهلو خواسته است که راه حل افزایش 10 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجویان در مجلس بررسی شود.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم نیز این طرح را دارای ابهامات زیاد دانسته و گفته است که معلوم نیست چه تعداد از نخبگان رتبه تک‌رقمی و دو رقمی باید جذب دانشگاه‌ها شوند.

وی از مسئولان خواسته است که درباره مشکل ایجاد شده پاسخ‌های دقیق روشنی ارائه دهند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours