ماجرای ایده های نو برای فراگیر شدن حجاب

11 مهر 1387

آفتاب: اظهارنظر یکی از طراحان لباس مبنی بر اینکه استفاده از رنگ مشکی در چادر باعث دلزدگی می شود با واکنش مشاور امور زنان استاندار تهران روبه رو شد.

فتانه جنابی طراح لباسی که می کوشد با ارائه انواع مختلف چادر خود را به عنوان پای ثابت نمایش های زنده لباس مطرح کند هفته گذشته در گفت وگو با دبیرخانه «جشنواره عفاف و حجاب نور»گفته بود چادرهای متنوعی با رنگ های شاد طراحی کرده است چون رنگ مشکی مردم به خصوص جوانان را دلزده می کند. به گفته او «چادر ایرانی در رنگ های متنوعی طراحی شده است و در آن رنگ سیاه به دلیل کراهت آن و نیز بدبینی مردم کشورهای دیگر به این رنگ جایگاهی ندارد.» این گفته او بلافاصله با واکنش های مختلفی مواجه شد.

نخست روزنامه ی متعلق به دولت بدون نام بردن از کسی از مخالفت علما با این موضوع خبر داد و نوشت که روحانیون قم خواستار رسیدگی به این مساله شده اند. پس از آن هم فرحناز قندفروش مشاور استاندار تهران در گفت وگو با خبرگزاری زنان ایران گفت؛ رنگ مشکی و سنتی چادر در ایران به عنوان نماد لباس ملی زنان ما محسوب می شود و مطرح کردن رنگ های جدید برای چادر ناشی از عدم اطلاع از فرهنگ زنان و پوشش های زنانه در ایران است.

قندفروش تصریح کرد؛ این نوع اظهارنظر در خصوص تغییر رنگ چادر زنان ایران، بازتاب ها و واکنش هایی از سوی برخی مجامع مذهبی، مراکز اسلامی و سایت های خبری داشته است. وی با اظهار تاسف از این سخنان گفت؛ احساس می کنم دبیر جشنواره عفاف و حجاب از روی بی تجربگی و عدم اطلاع از فرهنگ و پوشش زنان ایران این حرف ها را زده است.

قندفروش با وجود مخالفت ها و سنگ اندازی های بسیار زیاد سابقه برگزاری سه دوره جشنواره زنان سرزمین من و اجرای نمایش زنده لباس را در کارنامه خود دارد و اتفاقاً در آخرین جشنواره اش در سال جاری کتابچه یی محتوی طرح های متنوع در رنگ های مختلف چادر اثر فتانه جنابی توزیع شد. در این کتابچه برای همه سنین و در همه موقعیت ها حتی برای دختران خردسال چادرهایی طراحی شده است که رنگ مشکی کمتر در آنها دیده می شود و حتی چادرهایی برای میهمانی های دختران جوان و نوجوان با رنگ های شاد صورتی و زرد به چشم می خورد.

با این وصف قندفروش در گفت وگو با خبرگزاری زنان ایران ادامه داده است؛ طی سه دوره برگزاری جشنواره زنان سرزمین من هیچ گاه مطرح نشد که رنگ چادر از مشکی باید تغییر کند بلکه اعلام کردیم پوشش زن ایرانی باید با طرح ها و رنگ های متنوع ارائه شود تا پاسخگوی سلایق مختلف زنان باشد. وی تاکید کرده است؛ اصلی ترین پوشش زنان ایرانی همین چادر مشکی و سنتی است و هرگز رنگ آن تغییر نخواهد کرد بنابراین باید از ذکر چنین نکاتی که غیرمسوولانه است پرهیز شود.

بعد از سخنان قندفروش نوبت محمدصادق افراسیابی دبیر نخستین جشنواره عفاف و حجاب نور رسید که در پاسخ به خبرگزاری فارس بگوید؛ برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است اجازه دهیم نظرات ایده پردازان، نخبگان و کارشناسان مختلف مطرح شود تا در نهایت افکار عمومی جامعه بتواند به یک قضاوت صحیح در خصوص سبک زندگی زنانه، نحوه پوشش بانوان و انتخاب یک پوشش واحد به عنوان پوشش ملی دست یابد.

اخیراً خبری در گفت و گو با طراح چادر ایرانی منتشر شد که متاسفانه خانم قند فروش مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران اظهارات ایشان را به اشتباه به دبیر جشنواره عفاف و حجاب نور نسبت دادند و علاوه بر این تلاش کردند اظهارات یک ایده پرداز را که معتقد است می توان در پوشش از رنگی به جز رنگ سیاه نیز بهره گرفت، محکوم کنند. افراسیابی ادامه داد؛ در خصوص موضوع رنگ و شکل چادر ، نظرات متفاوتی وجود دارد که دوستان ما در ستاد اطلاع رسانی نخستین جشنواره و همایش عفاف و حجاب نور درصدد هستند، همه این نظرات را برای مردم بیان کرده، و تا جایی که من در جریان هستم هیچ گاه قصد حمایت یا رد نظر خاصی را نداشته و نخواهند داشت. بنابراین به مسوولان توصیه می کنم با این سیاست صحیح ، همراهی کرده و حق اظهار نظر را از ایده پردازان و نخبگان جامعه نگیرند، بلکه بر اساس وظایف ذاتی خویش و رهنمودهای مقام رهبری به فکر طرح ایده های نو برای فراگیر شدن حجاب در جامعه باشند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours