10 مهرماه: سالروز تولد مهاتما گاندی: روز جهانی عدم خشونت

11 مهر 1387

مدرسه فمینیستی: مجمع عمومی سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد “مشتاق است برای پاسداشت فرهنگ صلح، تساهل، تفاهیم و عدم خشونت” همه اعضا و سازمان‌های غیر دولتی منطقه‌ای و شخصیت‌ها این روز را گرامی دارند.


لازم به یادآوری است که پیشنهاد “روزجهانی عدم خشونت” از سوی هند مطرح شد و به تصویب 192 عضو این سازمان رسید. و البته این پیشنهاد اولین بار توسط شیرین عبادی در پارلمان هند مطرح شد و از سوی اعضای پارلمان هند مورد استقبال قرار گرفت و زمینه ای برای پیشنهاد آنان به سازمان ملل برای بنیاد گذاشتن چنین روزی شد.


روز بین المللی عدم خشونت، 2 اکتبر 2007 برابر با 10 مهر ماه 1386، مصادف با روز تولد مهاتما گاندی فقید، رهبر استقلال هندوستان و مبتکر فلسفه و استراتژی عدم خشونت، امسال برای نخستین بار در جهان گرامی داشته می شود.

بر اساس قطعنامه مجمع عمومی پانزدهم ژوئن 2007 سازمان ملل، این روز فرصتی برای اشاعه پیام عدم خشونت از راه آموزش وافزایش آگاهی های عمومی است. این قطعنامه برارتباط جهانی اصول عدم خشونت و میل برای تضمین فرهنگ صلح، بردباری، تفاهم و عدم خشونت تاکید دارد.

به همین مناسبت، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی گفت این روز،پیام عدم خشونت مهاتما گاندی را به مخاطبان بیشتری می رساند و به رسیدن به زمانی که هر روز، روز عدم خشونت باشد شتاب می بخشد.

در پیام بان کی مون آمده است سازمان ملل بوجود آمد با امید اینکه بشریت بتواند نه تنها به جنگ خاتمه دهد بلکه آن را غیر ضروری سازد. ایشان می افزاید بانیان این سازمان امید داشتند ملل متحد بتواند جلوی خشونت را گرفته و سطح فرهنگ صلح را بالاببرد، برد باری را ترویج و منزلت انسانی را ارتقا دهد.

دبیر کل گفت تمامی این ایده آل ها در میراث مهاتما گاندی به جای مانده است که ما امروز تولد اورا جشن می گیریم.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours