دستگیری؛ احضار و بازجویی زنان در تابستانی که گذشت

۱ min read

معصومه لقمانی-14 مهر 1387

مدرسه فمینیستی: گزارش زیر نگاهی است به روند دستگیری ها ؛ بازداشت ها و احکام صادر شده در بین فعالان جنبش زنان و دختران دانشجو در تابستان 1387

هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر بازداشت شد

31 شهریور 1387

ادوارنیوز:هستی خضروی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه بازداشت شد.

خانم خضروی که بنا بر احضاریه کتبی برای ادای”پاره ای از توضیحات” به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود،بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

شهناز غلامی، روزنامه نگار آذربایجانی به ۶ ماه زندان محکوم شد

30 شهریور 1387

خبرنامه گویا: شهناز غلامی، روزنامه نگار و از فعالان حقوق زنان در آذربایجان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق نوشتن مقالات و گزارشات از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی تبریز به ۶ ماه زندان محکوم شده است. شهناز غلامی مدیر وبلاگ آذر زن و عضو انجمن خبرنگاران زن (رزا) از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۳ به مدت ۵ سال به دلیل فعالیت های سیاسی در زندان تبریز محبوس بوده و نیز در مرداد سال ۱۳۸۶ به مدت تقریباً یک ماه به دلیل شرکت در مراسم یک خرداد دستگیر و زندانی شده بود.

١٣۴٠تن از فعالان مدنی و سیاسی در محکومیت فضا سازی‌های رسانه‌ای محافل تمامیت‌خواه علیه شیرین عبادی بیانیه صادر کردند

24 شهریور 1387

ادوارنیوز: در بخشی از این بیانیه آمده شده ما امضا کنندگان به ‌طور قاطع خواهان عملکرد نهادهای دولتی بر اساس وظایف قانونی یاد شده در پایان بخشیدن به تهدیدات، جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها علیه تمامی فعالان مدنی و سیاسی و به‌ویژه سرکار خانم شیرین عبادی، در رسانه‌های عمومی هستیم.

سولماز ایگدر آزاد شد

سه شنبه 19 شهریور 1387

کانون زنان ایرانی :سولماز ایگدر ،خبرنگار کانون زنان ایرانی با تامین وثیقه یکصد میلیون تومانی پس از تحمل 12 روز زندان انفرادی آزاد شد.

او با سازمان های غیر دولتی کودکان کار ، زنان سرپرست خانوار و خانه کار بچه های شوش همکاری دارد و هم در دانشگاه آزاد در رشته کامپیوتر و در دانشگاه پیام نور در رشته علوم اجتماعی تحصیل می کند.

بازجویی ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار در دادیاری امنیت

16 شهریور 1387

مدرسه فمنیستی: ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار امروز در شعبه یکم دادیاری امنیت دادسرای انقلاب تهران تحت بازجویی قرار گرفت. اتهام هایی که به او تفهیم شد اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر فرمان پلیس بود.

اطلاعیه گزارشگران بدون مرز:در ایران سرکوب وب‌نگاران فمینیست ادامه دارد

15 شهریور 1387

گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه ای محکومیت به زندان برای چهار وب‌نگار فمینیست را محکوم کرد. در این اطلاعیه آمده است:. پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین‌خواه و ناهید کشاورز با استناد به ماده ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی، برای نوشتن در سایت های تغییر برای برابری و زنستان که از حقوق زنان دفاع می کنند، هر کدام به شش ماه زندان تعزیری محکوم شده اند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : تنها جرم این چهار وب‌نگار انتشار مقالات و نظرات خود بر روی اینترنت است، نشریات آنها نیز پیش از این توقیف شده بود. وب‌نگاران فمینیست با احضارها و بازجویی‌های مکرر قربانی سخت‌گیری‌های ناموجه مقامات قضایی هستند. ما خواهان توقف صدور احکام زندان و احضار و آزار وب‌نگاران و روزنامه نگاران هستیم.”

صدور حکم 6 ماه حبس برای ناهید کشاورز؛ جلوه جواهری؛ پروین اردلان و مریم حسین خواه از اعضای کمپین

12 شهریور 1387

مدرسه فمینیستی: نسرین ستوده وکیل 4 فعال کمپین یک میلیون امضاء پروین اردلان، جلوه جواهری، ناهید کشاورز و مریم حسین خواه از محکومیت هر 4 موکلش به 6 ماه حبس تعزیری خبر داد.

ستوده گفت: «این 4 فعال جنبش زنان به دلیل فعالیت در سایت های زنستان و تغییر برای برابری متهم به تبلیغ علیه نظام شده اند و برای هر یک از آن ها 6 ماه حبس تعزیری صادر شده است.»

دادگاه تجدید نظر حکم امیر یعقوبعلی را به چهار سال حبس با نظارت تغییر داد

11 شهریور 1387

تغییر برای برابری : امیر یعقوبعلی از اعضای کمیته پسران کمپین یک میلیون امضا در ۲۰ تیر ماه ۱۳۸۶ هنگام جمع اوری امضا در پارک اندیشه تهران بازداشت شد و ۲۹ روز در زندان اوین بود. او طبق حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد. در پی اعتراض او و وکلایش پرونده او در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر بررسی شد. نسرین ستوده از وکلای امیر درباره نتیجه دادگاه تجدید نظر می گوید: « شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ضمن تایید مجدد حکم آقای امیر یعقوبعلی آن را به مدت ۴ سال معلق کرده است. و در عین حال ایشان را مکلف کرده که هر ۴ ماه یک بار خود را به اداره اطلاعات محل زندگی خود معرفی کند .»

بازداشت فاطمه گفتاری، دبیر کمیته مادران صلح و آشتی

8 شهریور 1387

مجموعه فعالان حقوق بشر: فاطمه گفتاری، مادر دانشجوی زندانی یاسر گلی، دبیر کمیته مادران صلح و آشتی کردستان و همچنین عضوانجمن زنان آذرمهرکردستان برای اجرای حکم قطعی سه ماه زندان خود بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید.

محبوبه کرمی بعد از گذشت بیش از هفتاد روز در زندان اوین، آزاد شد

4 شهریور 1387

مدرسه فمینیستی: محبوبه کرمی فعال کمپین یک میلیون امضا عصر روز دوشنبه چهارم شهریور بعد از گذشت بیش از هفتاد روز بازداشت در زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد.

کرمی 24 خرداد در حالی که سوار بر اتوبوسی در خیابان ولی عصر تهران در حال عبور از مقابل تجمع اعتراضی برخی از مردم در پارک ملت بود با برخورد خشن ماموران امنیتی به همراه دیگر مسافران اتوبوس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

تائید حکم زینب بایزیدی در دادگاه تجدید نظر

2 شهریور 1387

گویا نیوز : دکتر مهدی حجتی وکیل مدافع خانم زینب بایزیدی فعال حقوق زنان ، خبر از تائید حکم ۴ سال زندان توام با تبعید خانم بایزیدی در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی داد.

سه تن از بازداشت شدگان بیست و سه خرداد تفهیم اتهام شدند

28 مرداد 1387

مدرسه فمینیستی: جلسه رسیدگی به پرونده برخی از بازداشت شدگان مراسم بزرگداشت 22 خرداد، روز همبستگی زنان؛ در شعبه یک دادیاری وی‍ژه امنیت دادگاه انقلاب برگزار شد.

در این جلسه به پرونده فریده غایب؛ نفیسه آزاد و سارا لقمانی رسیدگی شد که اتهام اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور پلیس از سوی بازپرس به آنان تفهیم و قرار کفالت 50 میلیون تومانی برای هر کدام از آنان صادر شد.

خدیجه مقدم و همسرش به دادگاه احضار شدند

28 مرداد 1387

مدرسه فمنیستی: دادگاه خدیجه مقدم فعال جنبش زنان و از اعضای کمیته مادران کمپین یک میلیون امضا ومادران صلح، 30 مرداد 1387 درشعبه 15 دادگاه انقلاب برگزارمی شود.

بهاره هدایت آزاد شد

27 مرداد 1387

ادوارنیوز: محمد هاشمی و بهاره هدایت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بعد از ۳۳ روز بازداشت آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار ادوارنیوز علیرغم اینکه دو هفته قبل برای این دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت قرار کفالت صادر شده بود اما مقامات قضایی از آزادی هدایت و هاشمی خودداری می کردند.

ناهید جعفری عضومرکز فرهنگی زنان وکمپین یک میلیون امضا تبرئه شد

26 مرداد 1387

تغییر برای برابری- طی حکم شعبه 17 دادگاه تجدید نظر ناهید جعفری فعال جنبش زنان، عضو مرکز فرهنگی زنان و کمپین یک میلیون امضا تبرئه شد.

پیشتر طی حکم شعبه 13 دادگاه انقلاب، ناهید جعفری از متهمان پرونده 13 اسفند و جزو 33 فعال حقوق زنان که در برابر دادگاه انقلاب دستگیر شده بودند، را به 6 ماه حبس تعلیقی و 10 ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر شکسته شد.

تبرئه محبوبه حسین زاده از اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارجاع پرونده وی به دادگاه عمومی

12 مرداد 1387

تغییر برای برابری: حکم تبرئه محبوبه حسین زاده از اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی برقصد برهم زدن امنیت کشور در رابطه با دستگیری وی به همراه 32نفر دیگر از فعالان جنبش زنان در روز سیزدهم اسفندماه سال 1385 صادر شد.

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی فوری روزنامه نگار زندانی محبوبه کرمی شد و شیرین عبادی دستگیری کرمی را مخالف آیین دادرسی دانست

3 مرداد 1387

گزارشگران بدون مرز از مقامات مسوول ایران خواهان آزادی فوری محبوبه کرمی روزنامه نگار و همکار خبرگزاری ایسنا است. این روزنامه نگار از تاریخ ٢۴ خرداد ماه در پی اعتراض به رفتار خشونت آمیز ماموران پلیس به شکل خودسرانه بازداشت و از حق ملاقات با وکیل خود محروم است.

تشکیل دادگاه دو تن از فعالان کمپین یک میلیون امضا

31 تیر 1387
تغییر برای برابری: صبح روز 30 تیرماه جلسه دادگاه نسیم خسروی و راحله عسگری زاده دو تن از اعضای کمپین یک میلیون امضا در شعبه 13 دادگاه انقلاب برگزارشد. وکالت آنها را شیرین عبادی، نسرین ستوده و لیلا علی کرمی برعهده داشتند.

راحله و نسیم 25 بهمن 1386 گذشته هنگام جمع آوری امضا در پارک دانشجو بازداشت و 13 روز را در زندان اوین گذراندند وبه قید کفالت 100میلیون ریالی آزاد شدند.

بیانیه کمیسیون زنان دفتر تحکیم، در اعتراض به بازداشت بهاره هدایت

29 تیر 1387

در بخشی از این بیانیه آمده است: کمیسیون زنان دفتر تحکیم تاکید می کند که از هیچ تلاشی برای آزادی دبیر دربندش دریغ نخواهد کرد ـ چنانکه بهاره هدایت خود هیچ گاه از یاری آزادی خواهان باز نایستاد ـ و تا آزادی همه دانشجویان و فعالین زنان سرزمین مان از پای نخواهد نشست. چرا که ما نیز همچون بهاره در آرزوی خشکاندن ریشه های درخت کهن استبدادیم.

بهاره هدایت و محمد هاشمی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شدند

23 تیر 1387

ادوارنیوز: نیروهای امنیتی در ساعت 7 صبح در دو تیم جداگانه با ورود به منزل پدری این دو فعال دانشجویی ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی، محمد هاشمی و بهاره هدایت را بازداشت نموده و به زندان اوین منتقل کردند.

نسرین ستوده و منصوره شجاعی به دادگاه انقلاب احضار شدند

23 تیر 1387

مدرسه فمینیستی: نسرین ستوده، و منصوره شجاعی با احضاریه کتبی به دادیاری امنیت دادگاه انقلاب احضار شدند. نسرین ستوده که خود یکی از وکلای به نام دادگستری است و تاکنون پرونده های بسیاری از فعالان جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء را داوطلبانه و به طور رایکان برعهده گرفته بود طبق احضاریه ای که روز شنبه 22 تیرماه به وی ابلاغ شد به دادگاه احضار شد. منصوره شجاعی، موکل نسرین ستوده که عضو کمپین یک میلیون امضا، عضو مرکزفرهنگی زنان و نیز از اعضای تحریریه سایت مدرسه فمینیستی است، احضاریه ای مشابه را دریافت کرد.

بازداشت زینب بایزیدی فعال حقوق زنان درمهاباد

19 تیر1387

به گزارشسازمان دفاع از حقوق بشر کردستان زینب بایزیدی عضو سازمان حقوق بشر کردستان و ازفعالان کمپین یک .میلیون امضا در شهر مهاباد، 9 صبح روز چهارشنبه 19 تیرماه توسط نیروهای اطلاعاتی مهاباد بازداشت شد.

شهناز غلامی از فعالان زن آذربایجان به دادگاه انقلاب احضار شد

18 تیر 1387

مدرسه فمینیستی: شهناز غلامی، روزنامه نگار و از فعالان مسائل زنان در آذربایجان طی ابلاغیه ای به شعبه اول دادگاه انقلاب شهر تبریز احضار شد. اتهام وی، در برگ احضاریه، «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

اعتراض حدود هزار تن از فعالان جنبش زنان و مدافعان حقوق برابر: حکم هانا عبدی غیر منصفانه است و با معیارهای قانونی و قضایی منطبق نیست

11 تیر 1387

مدرسه فمینیستی: در بخشی از این بیانیه آمده است: ما، جمعی از فعالان جنبش زنان ایران و مدافعان حقوق برابر، این حکم را با معیارهای قانونی و قضایی منطبق نمی دانیم، زیرا:

1 – به هانا عبدی در طول تحقیقات مقدماتی اجازه حضور وکیل داده نشده و فقط پس از پایان تحقیقات و صدور کیفر خواست، وکیل هانا آن هم در حضور ماموران موفق به ملاقات و صحبت با او شده است.

2 – برخلاف “اعلام” علنی بودن دادگاه، حتا با حضور بستگان هانا در دادگاه وی موافقت نشده است.

3 – در نظر گرفتن اشد مجازات و حکم تبعید به مکانی دور از دسترس خانواده و در شهری دورافتاده و مرزی و در میان محکومان عادی و نیز قاچاقچیان مواد مخدر، به راستی برای دختری به سن و سال هانا عبدی، غیرمنصفانه است و سلامتی او را در معرض تهدید جدی قرار می دهد.

4 – در حکم به اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی اشاره شده، اما در صدور حکم مواد قانونی که در ارتباط با جرم محاربه هستند مورد استناد واقع شده اند. روشن نیست که چگونه در روند دادرسی و صدور این حکم، عملی مشخص مشمول دو عنوان مجرمانه قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours