شیرین عبادی: جمع آوری امضا باید با شدت بیشتری ادامه یابد

تغییر برای برابری-3 اسفند 1386

با بازداشت راحله عسگری زاده و نسیم خسروی تعداد کسانی که به جرم جمع اوری امضا تا کنون بازداشت شده اند به 15 نفر رسید. همچنین تا کنون احکام سه تن از آنها اعلام شده است که نمونه اخیر آن حکم احترام شادفر از فعالان حقوق زنان در کمپین یک میلیون امضاست. ایشان به 6 ماه حبس تعلیقی تا دوسال محکوم شده اند. با شیرین عبادی در این باب گفتگویی انجام دادیم.

– به نظر شما صدور احکام سنگینی چون حبس به خاطر جمع آوری امضا به چه دلیل است و آیا این عمل جرم است؟

خوشبختانه جنبش برابری خواهانه زنان ایران به آن درجه از منطق و مشروعیت رسیده که هر انسان عادل و بی طرفی را وادار به قبول مطالبات خود می کند تا حدی که سخت گیرترین قضات نمی توانند این مطالبات را نادیده بگیرند و بگویند که زنان حق ندارند، یا نیمی از مردان هستند اما چون تصمیم گرفته شده با زنان برابری خواه برخورد شود، از در دیگری وارد می شوند و عنوان می کنند این عمل اقدام علیه امنیت ملی است و چون اقدام علیه امنیت ملی یک تعریف بی در و پیکری است سعی می کننداین را با سریشم به جرم بچسبانند حال آنکه اقدام علیه امنیت ارکان مشخص و بارزی دارد.

مهمترین مسأله از دیدگاه حقوقی عنصرمعنوی است یعنی فرد باید به قصد اقدام علیه امنیت ملی کاری کرده باشد، حتی قضاتی که چنین زنانی را محکوم می کنند به خوبی واقفند که خواسته بر حق این زنان این است که هوو سرشان نیاید و همان حقوقی را داشته باشند که برادرانشان دارند و این ارتباطی با امنیت ملی ندارد. اما چرا در دادگاه قاضی صادر کننده رأی حاضر نمی شود با شهامت عنوان کند که زنی به مناسبت خواسته بر حق خود محکوم به حبس و شلاق می شود؟ علت کاملاً بدیهی است. ترس و واهمه از افکار عمومی. یعنی ضمن اینکه دادگاه چنین حکمی می دهد در عین حال حاضر نیست نیت واقعی خود را بیان کند و افکار عمومی را علیه این تصمیم بشوراند بنابراین بدون اینکه اشاره ای به ماهیت جرم ادعایی حکم دادستان شده باشد و بدون اینکه در متن نهایی رأی قید شده باشد بخاطر امضا کسی دستگیر و محاکمه می شود، با جمله مبهم اقدام علیه امنیت ملی سعی می کنندکه توجیهی در افکار عمومی پیدا کنند اما با چنین شیوه و عملکردی تنها حقانیت و مشروعیت مطالبات زنان را به اثبات می رسانند.

– آیا به نظر شما با توجه به هزینه های به وجود آمده برای داوطلبان جمع آوری امضا و فعالین کمپین لازم است که روند جمع آوری امضا ادامه یابد یا متوقف شود؟

نه تنها این روش را نباید متوقف کرد بلکه باید با شدت بیشتری ادامه داد زیرا این دستگیریها و احکام نشان دهنده آن است که این حرکت بسیار تاثیرگذار بوده و از دیدگاه فرهنگ پدرسالار حاکم بر جامعه خطری احساس شده که چنین شدید برخورد می شود این شیوه نباید تغییر کند زیرا مسالمت آمیزترین شیوه مطالبات بر حق است و زنان در کمپین هرگز بحث سیاسی ندارند و هرگز مطالبات سیاسی عقیدتی خود را مطرح نمی کنند و فقط بر برابری تأکید می کنند و این همان مساله ای است که حتی دولتمردان ما نیز مانند آن را قبول دارند یا حداقل در گفتار قبول دارند. امیدواریم روزی عملکرد مجلس شورای اسلامی مطابق با گفتار دولتمردان باشد.

– اخیراً سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری اعلام کرده اند که جمع‌آوری امضا ممکن است خود به خود جرم نباشد ولی گفته می شود که ممکن است تشویش اذهان عمومی‌ ایجاد کند؟

جمع آوری امضا برای برخی از مسایل و شاید برای برخی از افراد تشویش اذهان باشد بعنوان مثال اگر شما امضا جمع کنید که مثلاً یکی از اقوام ایرانی را باید مورد خشونت قرار داد یا پیروان یکی از ادیان را باید مورد اذیت و آزار قرار داد، شایدجمع آوری امضا در این موارد از مصادیق تشویش اذهان عمومی باشد اما توجه کنیدجمع آوری امضا در کمپین برای آن است که زنان خواهان بازنگری در قوانین تبعیض آمیز ایران هستند و چنین خواسته ای هرگز نمی تواند تشویش اذهان عمومی تلقی شودچه برسد به اینکه با مسالمت آمیزترین شیوه یعنی جمع آوری امضا عنوان شود. متاسفانه دامنه دستگیریها و خشونت علیه افرادی که با مسالمت آمیزترین شیوه خواسته های خود را عنوان می کنند روز به روز گسترش می یابد اخیرا دو نفر از داوطلبین جمع آوری امضا دو دختر جوان به نامهای راحله و نسیم هنگام جمع آوری امضا دستگیر شدند و مطابق معمول از عبارت مبهم اقدام علیه امنیت عمومی برای آنها استفاده شده است. برای هر یک 20 میلیون وثیقه صادر شد و خانواده آنها اعلام کردند قادر به پرداخت آن نیستند.این دختران جوان و شجاع به خانواده هایشان گفته اند حاضر نیستند کسی پا پیش گذاشته و برای آنها وثیقه بگذارد و اگر آنها حاضر بودند طرفداران جنبش برابری خواهانه در ایران آنقدر زیاد بودند که به طرفه العینی وثیقه برای آنها تهیه می شداما این دختران جوان خود حاضر نیستند که دیگران برای آنها وثیقه بگذارند زیرا معتقدند مرتکب جرمی نشده اند. در کدامیک از مواد قانون قضا جمع آوری امضا جرم محسوب می شود کسی باید پاسخ این سوال حقوقی منطقی را بدهد اما متاسفانه کسی حاضر نیست.

– تاکنون تعدادی از فعالین جنبش زنان در ایران جوایز متعددی را به پاس فعالیتهای مدنی و مسالمت آمیز خود دریافت کرده اند شما تاثیر اهدا این جوایز را در پیشبرد اهداف جنبش زنان چگونه ارزیابی می کنید؟

دادن جوایز به فعالان جنبش زنان به منزله تأیید حقانیت این جنبش است اهدا جوایز بدین گونه تفسیر می شود که جهان بر فعالیتها و مبارزات بر حق زنان ایران صحه می گذارد آنها را تقدیر می کند و مورد حمایت قرار می دهد به نظر من باارزشترین حمایتها در جهان حمایت افکار مردم در سطح بین المللی و ملی است این جوایز تماماً توسط نهادهای مدنی به فعالین جنبش زنان پرداخت شده است و همین مساله ارزش آنها را صد چندان می کند و مسلماً تاثیرگذارخواهد بود زیرا باعث افرایش اعتماد به نفس زنان و دلگرمی آنها می شود و می دانند که دنیا آنها را فراموش نکرده است.

– با سپاس از شما

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours