بازداشت عشا مومنی دانشجوی ایرانی و فعالیت های او

۰ min read

29 مهر 1387

مدرسه فمینیستی: عشا مومنی دانشجوی ایرانی مقیم کالیفرنیا درحالی که 2 ماه پیش به ایران سفر کرده بود، روز چهارشنبه 24 مهر ماه در تهران به بهانه «سرعت غیرمجاز» دستگیر ولی به بند 209 زندان اوین منتقل شده است.

پیش از انتقال او به اوبن، ماموران وارد خانه آنها می شوند. آنها هم حکم جلب و هم حکم بازرسی منزل آنها را داشتند و ضمن بازرسی خانه، کامپیوتر و فیلم های ضبط شده برای پروژه دانشجویی او را با خود به زندان اوین منتقل می کنند.

از سوی دیگر تلاش های خانواده عشا مومنی برای پیگیری وضعیت وی تاکنون بی نتیجه مانده است و مقامات از مطلع کردن خانواده وی خودداری می کنند.

به گزارش سایت کمپین یک میلیون امضاء در کالیفرنیا، عشا مومنی در سال ۱۳۵۹ در شهر لس انجلس متولد شد، به دلیل تحصیل پدر عشا در رشتۀ مهندسی عمران دردانشگاه ایالتی کالیفرنیا خانوادۀ او از سال ۱۳۵۵ در آمریکا به سر می بردند.اما بلافاصله پس از پایان تحصیل در بحبوحۀ جنگ و در حالی که می توانستند در خارج از کشور دور از آشفتگی و سختی های آن دوران به زندگی ادامه دهند، به ایران باز گشتند و پدر عشا در مناطق جنوبی کشور به کار پروژه های راه سازی دوران جنگ مشغول شد.

عشا پس از پایان تحصیلات دبیرستان موفق به اخذ لیسانس در رشتۀ گرافیک از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شد، در طول دوران دانشجوئی عشا به عنوان داوطلب در پرورشگاه آمنه به کار مشغول بود و سعی بر آن داشت با آموزش تئاتر به کودکان آنها را در بیان احساساتشان یاری کند. سپس او برای ادامۀ تحصیلات به آمریکا رفت و در رشتۀ ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورثریج پذیرفته شد. به دفعات عکسهای گرفته شده توسط عشا در دانشگاه به نمایش گذاشته و همینطور فیلم کوتاهی از او به نام ” کلمه ن” که به مسالۀ نژاد در آمریکا می پردازد، در جشنوارۀ دانشگاه پذیرفته شد.

در طی تحصیلات برخورد و نگاه کلیشه ای به زنان ایران و ترویج چهره ای منفعل و ضعیف و افزایش خطر جنگ علیه ایران عشا را آزار می داد، این قضیه سبب شد که او تحقیق دانشگاهی خود را در مورد مسائل مربوط به زنان در ایران دنبال کند و به منظور تهیۀ فیلمی دانشگاهی از چهرۀ توانای زنان فعال ایران در کمپین یک میلیون امضا به ایران برگردد.

همچنین گروه کمپین کالیفرنیا که عشا مومنی یکی از اعضای آن است در مصاحبه ای با دکتر ملیسا وال، رئیس دپارتمان ارتباطات دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، ‫نورتریج و استاد مشاور عشا مومنی در انجام پروژۀ دانشگاهی است انجام داده که در آن استاد مشاور عشا مومنی در رابطه با دستگیری دانشجویش می گوید: من بسیار از این اتفاق متعجب شدم و مطمئنم که دیگر همکاران من در دپارتمان و دانشگاهها از این دستگیری تعجب خواهند کرد که یک دانشجوی جوان در کشورش به دلیل کار بر روی پروژۀ دانشگاهی اش دستگیر شده است.

همچنین در مصاحبه دیگری که گروه کمپین کالیفرنیا با دیوید بلومن، استاد عکاسی و فیلمبرداری عشا مومنی انجام داده است، بلومن می گوید: عشا از بهترین دانشجویان دانشگاه است، خلاق و هنرمند. عشا علاقه مند بود روی مسائل مربوط به زنان در ایران تحقیق کند با تاکید ویژه ای بر تصحیح برداشت غلطی که نسبت به زنان ایرانی در دنیا وجود دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours