احضار 50 دختر دانشجو، جلوگیری از سفر و ادامه احضار و بازداشت فعالان زن

5 آبان 1387

ادامه بازداشت عشاء مومنی و پتیشنی برای آزادی او

مدرسه فمینیستی: عشاء مومنی یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء در کالیفرنیا از روز 24 مهرماه دستگیر و در زندان اوین بسر می برد. از آن زمان تلاش ها و اعتراضات بسیاری برای آزادی وی صو.رت گرفته است. اخیرا در وبلاگ «برای آزادی عشاء» (که توسط گروهی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء در کالیفرنیا به راه افتاده)، پتیشنی برای جمع آوری امضاء و درخواست آزادی عشاء تدارک دیده شده که در آن آمده است: « استداد ما از خوانندگان و پیگیران اخبار مربوط به عشا مومنی تقاضا می کنیم دادخواست زیر را که خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط عشا مومنی است و خطاب به مقامات عالیۀ جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است ، امضا کنند و دیگران را نیز تشویق و ترغیب به امضای این فراخوان کنند:

http://www.petitiononline.com/EshaM/petition.html

از سوی به گزارش سایت تغییر برای برابری مادر عشاء مومنی در رابطه با دستگیری دخترش با تاکید بر اینکه مطمئن هستم دخترم کار خلافی نکرده و آزاد خواهد شد، گفته است:” خیلی دلم می سوزد ، وقتی یاد روزی می افتم که عشا با چه شور و شوقی تلفنی از پایان نامه دانشگاهی اش برایم صحبت کرد و خوشحال بود که به تهران خواهد آمد و چند ماهی را ضمن این که در کنار هم خواهیم بود پایان نامه فوق لیسانس اش را آماده خواهد کرد.می خواست به استادانش و دوستان آمریکایی اش نشان بدهد که زنان ایران چقدر توانا هستند و اینجا طالبان حاکم نیست و زنان ایران چقدر پیشرفت کرده اند، او می گفت که مردم عادی این جا اصلا اطلاعی از وضعیت زنان ایران ندارندو عموما ماها را با زنان افغانستان اشتباه می گیرندو فکر می کنند که زنان ایران هم پوشیه می پوشند و درخانه محبوسند، حتی فکرمی کنند که ما حق رای دادن نیز نداریم. به همین دلیل هم می خواهم راجع به زنان ایران تحقیق کنم. حالا او در زندان است و من چشم انتظارش.عشا عاشق ایران و مردم ایران است . به همین دلیل هم موضوع تز فوق لیسانس اش را درباره زنان فعال ایران انتخاب کرده ، امیدوارم هر چه زود تر آزاد شود و از کار و درس اش عقب نماند.»

آخرین خبرها از نگین شیخ الاسلامی، از فعالان زن در کردستان

زنان آذرمهر: قریب به‌ ۲۰ روز از بازداشت نگین شیخ الاسلامی روزنامه نگار مستقل و موسس و دبیر کانون زنان آذرمهر کردستان می گذرد اما ایشان هنوز هم در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین تحت شدیدترین فشارها و در شرایط جسمانی به شدت وخیمی قرار دارند.

در گفت و گوی کوتاهی با مادربه شدت نگران نگین شیخ الاسلامی،ایشان گفتند “فقط به صورت تلفنی و در حد سلام و خداحافظی توانسته ام با نگین صحبت کنم” و در مورد وضعیت جسمانی ایشان ضمن ابراز نگرانی شدید و یادآوری عمل جراحی قلب که حدود یک ماه قبل از دستگیری بر روی نگین انجام گرفته بود اضافه کردند که “ما از طرف خانواده درخواست کردیم که به منظور ادامه ی درمان یا دخترمان را آزاد کنند یا اینکه اجازه دهند با پزشک خود در تماس باشد،اما آنان هیچ گونه پاسخی به درخواست ما ندادند”

عدم مراقبت های پزشکی در شرایط بیماری نگین شیخ الاسلامی میتواند منجر به وارد شدن لطمات جبران ناپذیر یا حتی شرایط خطرناک دیگری شود و با تجربه فاجعه آمیزی که از نحوه ی رفتار بازجویان و مامورین امنیتی بند 209 با زندانیان و فعالان مدنی در دست است بر شدت این نگرانیها افزوده میشود.

گفتنی است که از زمان دستگیری خانم شیخ الاسلامی تاکنون سازمان عفو بین الملل طی صدور دو بیانیه پی در پی خواستار تضمین حقوق قانونی این روزنامه نگار، توجه ویژه به وضعیت وخامت بار جسمی و ارایه خدمات پزشکی به ایشان شده است.

ممانعت از سفر و احضار سوسن طهماسبی، عضو کمپین یک میلیون امضا به دادگاه انقلاب

تغییر برای برابری: ماموران امینتی حاضر در فرودگاه بین المللی امام خمینی با ضبط پاسپورت سوسن طهماسبی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا از سفر وی جلوگیری کردند.

این در حالی است که ساعت 10 صبح امروز 5 آبان ماه پس از بازگشت وی از فرودگاه به خانه، پنج نفر از ماموران امنیتی با ارائه ی حکم ورود به منزل، به بازرسی منزل این فعال حقوق زنان اقدام کرده وضمن فیلمبرداری از منزل وی تعدادی سی دی، چندین جلد کتاب، دست نوشته ها و متون درسی، تعدادی نوار و کامپیوتر وی را ضبط کردند. این ماموران همچنین با ارائه ی حکم احضاریه ای که تاریخ آن مربوط به دوم مهرماه بود، از وی خواستند تا ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 8آبان ماه خود را به شعبه ی یکم دادیاری امنیت دادسرای انقلاب معرفی کند.

سوسن طهماسبی در این رابطه به تغییر برای برابری گفت: ” صبح امروز افرادی که خود را از ماموران امنیتی ریاست جمهوری معرفی کردند پس از عبور از گیت گذرنامه با خواندن نامم از بلندگوی فرودگاه و ضبط پاسپورتم مانع از انجام سفرم شدند.”

این فعال کمپین ادامه داد: “این چهارمین بار است که ماموران امنیتی فرودگاه به نحوی از خروج من از ایران جلوگیری می کنند و به رغم پرسش های مکرر، هیچ توضیحی در باره ی علت این اقدام خود ارائه نمی کنند.” سوسن طهماسبی دلیل سفر خود را دیدار با خانواده و شرکت در چند کنفرانس در زمینه حقوق زنان در ایران و کمپین یک میلیون امضا ذکر کرد.

50 احضار و 3 اخراج برای دانشجویان دختر دانشگاه شیراز

خبرنامه دانشجویان شیراز : 50 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شیراز به دلیل آنچه که مسئولین کمیته‌ی انضباطی «بدحجابی» خوانده‌اند، به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند.

بنا به این گزارش تعدادی از این دانشجویان، مسئولین کمیته‌ انضباطی در هنگام مراجعه این دانشجویان برگه‌های احضاریه را از آن‌ها گرفته‌اند و گفته‌اند که تمامی آن‌ها باید ابتدا تعهد دهند که وضع پوشش خود را تغییر می‌دهند و سپس نیز باید به انتظار احکام صادره توسط کمیته‌ انضباطی باشند. نکته جالب در احضار این دانشجویان این است که حراست دانشگاه حتی یکبار هم در مورد وضع پوشش به این دانشجویان تذکر نداده است و تمامی آنها مستقیما به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

بنا به اعلام تعدادی از دخترانی که به کمیته انضباطی مراجعه کردند، مسئولین کمیته انضباطی به آن‌ها گفته‌اند که سه نفر از دانشجویان دختر این دانشگاه قبلا به دلیل بدحجابی از دانشگاه اخراج شده‌اند. این در حالی است که جو عمومی دانشجویی از چنین موضوعی بی‌خبر بوده است و به نظر می‌رسد با فشار بر این سه دانشجوی اخراجی، از علنی شدن اخراج آن‌ها جلوگیری شده است. همچنین به این دسته از دانشجویانی که احضار شده‌اند گفته شده است که باید لیستی از دخترانی که بقیه دخترانِ دانشجو را اغفال می‌کنند به همراه تعهد نامه خود به کمیته انضباطی تحویل دهند! دانشجویانی که احضار شده‌اند مطابق عرف دانشجویی لباس می‌پوشند و هیچکدام از آن‌ها سابقه‌ی احضار یا حتی تذکر قبلی را هم نداشته‌اند.

با احضار این 50 نفر، تعداد احضار دانشجویان به کمیته انضباطی در زمان ریاست دکتر کارپرور بر کمیته انضباطی، به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه شیراز، به بیش از 100 تن رسیده است و به نظر می‌رسد شخص او، مدیریت گروه سرکوب دانشجویان دانشگاه شیراز را به عهده گرفته است. دکتر کارپرور همان کسی است که با انحلال شورای صنفی منتخب دانشجویی، شورای صنفی وابسته را در دانشگاه شیراز روی کار آورد و در جریان انتخابات شورای صنفی این دانشگاه، 108 نفر از کاندیداهای این انتخابات را ردصلاحیت کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours