گفتگو با پدر عشا مومنی: آیا دخترم خواسته ای جز برابری انسان ها دارد؟

8 آبان 1387

کانون زنان ایرانی-فریده غائب: “آیا عشا خواسته ای جز برابری انسان ها دارد؟ آیا رفع تبعیض ها و نابرابری ها ی قانونی علیه زنان خواسته بزرگی است؟”

غلامرضا مومنی پدر 60 ساله عشا 12 روز است که از دخترش که در زندان اوین به سر می برد؛ بی خبر است . پدر عشا هنوز نتواسته خود را قانع کند که دختر جوانش فقط به خاطر تلاش برای رسیدن به برابری زندانی شده است .

عشا مومنی ، دختر جوانی است که داوطلبانه به کمپین یک میلیون امضا در کالیفرنیا پیوست. او که دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات و هنر در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نورتریج است برای انجام تحقیق دانشگاهی اش به ایران آمد اما بیست و چهارم مهر ماه در یکی از اتوبان های تهران در حین رانندگی، توسط افرادی که خود را ماموران راهنمائی-رانندگی معرفی می کردند، بازداشت شد. ماموران وانمود می کردند که دستگیری او به دلیل تخلف رانندگی است، اما از آن هنگام عشا به بند ۲۰۹زندان اوین منتقل شده و در زندان انفرادی محبوس است.

آقای مومنی!عشا 12 روز است که در زندان اوین حبس شده است.آخرین تماس تان با او چه زمان بوده است؟

فقط یک بار، روز بعد از دستگیری اش با ما تماس تلفنی داشت و با مادرش و من صحبت کرد.بعد از آن هیچ خبری از او نشد ه است و پی گیری ها رفت و امدهای ما به دادگاه انقلاب هم تا کنون بی نتیجه بوده است.بر اساس نامه ای که به من داده بودند چندین بار به دادگاه انقلاب مراجعه کردم اما هر بار گفته شد که خودشان خبرمان می کنند که تا حالا هم هیچ خبری نشده و ما را در انتظار نگه داشته اند.

شنیده ام که عشا به بیماری سنگ کلیه مبتلاست .آیا حتی شما را از شرایط جسمی دخترتان آگاه نمی کنند؟

بیشترین نگرانی ما هم شرایط بد جسمی عشاست.او سنگ کلیه و نارحتی معده دارد .جسم عشا بسیار ضعیف است و نمی دانم او را در چه شرایطی نگهداری می کنند .قرار بود کلیه عشا چند روز پیش جراحی شود اما او حالا در زندان با ناراحتی کلیه و معده دارد درد می کشد.

این بازداشت غیر از هزینه های جسمی چه هزینه های دیگری برای عشا داشت؟

چه هزینه ای بالاتر از این که دخترم ترم تحصیلی خود ا از دست داد و این ترم به جای دانشگاه در زندان است.همچنین این بازداشت باعث شد عشا کارش را از دست بدهد. او که حسابدار یکی از رستوران های زنجیره ای بود مطئنا به خاطر این غیبت کارش را از دست می دهد و خوب می دانید که پیدا کردن کار در امریکا چقدر سخت است.

پس از بازداشت عشا، ماموران وزارت اطلاعات به منزل شما آمدند و فیلم هایی را که عشا تهیه کرده بود با خود برد.مگر این فیلم ها چه بودند؟

عشا می خواست فیلمی درباره وضعیت زنان در ایران تهیه کند.این فیلم پروژه دانشگاهی عشا بود که می خواست آن را در دانشگاه به نمایش دربیاورد و برای پول و یا مرکز خاصی این فیلم را تهیه نمی کرد.

فیلم هایی که برده اند مجموعه ای از مصاحبه هایی است که دخترم با فعالان اجتماعی و زنان انجام داده بود. این فیلم ها نشان می داد زنان جامعه ما چقدر رشد کرده اند و در چه سطح بالایی از آگاهی اجتماعی قرار دارند. این فیلم می توانست تاثیر خیلی خوبی خارج از کشور داشته باشد. عشا این فیلم ها را برای کار دانشگاهی اش تهیه کرده بود. خود من در آمریکا تحصیل کرده ام و با اینکه قرار نبود این فیلم ها خارج از چارچوب دانشگاه پخش شود اما می دانم که آنجا حتی در سطح استادان دانشگاه ها هم دید خوبی درباره ایران و وضعیت زنان کشور وجود ندارد و عشا هم خیلی روی این موضوع حساس بود. حال اگر عشا تصمیم می گرفت برود از مردم کوچه بازار فیلم تهیه کند می گفتند او می خواهد فقر و محرومیت را در ایران به تصویر بکشد و چهره نظام را خراب کند. اما دیدن این زنان چه تاثیری می تواند خارج از کشور داشته باشد جز نشان دادن رشد جامعه ایران؟ اقدام ایران موجب شد که دانشگاه نوتریج علیه ایران شکایت کند.

آیا هیچ وقت عشا درباره اینکه چرا موضوع پروژه اش را زنان ایران انتخاب کرده با شما حرفی زده است؟

عشا روی نگرش امریکایی ها درباره زنان ایران بسیار حساس بود.تصور آنان درباره زن ایرانی زنی عقب مانده ی با پوشیه است و عشا در واقع با مصاحبه با زنان آگاه ایرانی می خواست این تصور را تغییر دهد.

می خواهم بدانم آیا خود عشا در زندگی اش با نابرابری های قانونی دست و پنجه نرم کرده است؟

بله.او در ایران ازدواج ناموفقی داشت.شوهرش یک بیمار روانی بود که جز لذیت و آزار عشا کاری نمی کرد.البته این مرد را هر که در بیرون می دید تصور نمی کرد که بیمار است.و قانون ما هم آنقدر به نفع مردان نوشته شده که حق طلاق را به مرد داده و زن از این حق بهره مند نیست.دختر من هم با هزاران مکافات توانست طلاق خود را بگیرد.این تنها یکی از نابرابری هاست.

آیا شما خودتان هم در باره نابرابری های قانونی در باره زنان فکر می کنید و ذهن تان را مشغول می کند؟

به نظر من هرکسی که این نابرابری ها را می بیند نمی تواند به ان فکر نکند.من چطور می توانم درباره قانونی که به مرد اجازه داده چهار زن بگیرد و حق طلاق هم با او باشد نیندیشم؟آیا به نظر شما این نابرابری نیست؟ چرا در حالی که 60 درصد دانشجویان ما را دختران تشکیل می دهند هنوز در قانون نصف مردان به حساب می روند؟ کمپین یک میلیون امضا هم به دنبال رفع همین نابرابری هاست و عشا هم از این تلاش ها مستثنی نیست.من هم با تلاش های دخترم موافقم و حتی گمان نمی کردم فیلمی که عشا درباره این بدیهیات ساخته موجب شود او به زندان بیفتد.

در جایی گفته بودید برای اطلاع رسانی درباره وضعیت عشا با رسانه های خارجی مصاحبه نمی کنید.چرا؟

چون وزارت اطلاعات گفته بود اگر می خواهیم عشا هر چه زودتر آزاد شود نباید مصاحبه کنیم.اما آنها به قول خود عمل نکردند و من هم از حالا به بعد مصاحبه خواهم کرد.

خیلی ها می پرسند معنای عشا چیست.آقای مومنی چرا اسم عشا را برای دخترتان انتخاب کردید؟

قبل از انقلاب که در آمریکا درس می خواندم به دلیل علاقه ام به نماز مغرب و عشا نام دخترم را عشا گذاشتم وگرنه معنای دیگری ندارد. وقتی می بینم امروز همان دختری که از ناز و نعمت در امریکا به خاطر دغدغه هایش به ایران آمد اما امروز در یک سلول انفرادی در زندان است دلم به درد می آید.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours