مبصر کلاس و تفکیک جنسیتی

۱ min read

4 اسفند 1386


گسترش طرح های تفکیک جنسیتی: تفکیک جنسیتی در کتاب های درسی، سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها، تفکیک جنسیتی ستادهای انتخاباتی و کیوسک های تلفن! و…

تفکیک جنسیتی کتاب های درسی

به گزارش روزنامه اعتماد سرپرست آموزش و پرورش پس از تاکید چندین و چندباره در سمینارها و نشست های مختلف بر اتمام تدوین برنامه درسی ملی، خواستار تفکیک جنسیتی و تدوین کتاب هایی جداگانه برای دختران و پسران شد.

تفکیک جنسیتی زنان و مردان در ستاد انتخاباتی و کیوسک های تلفن

به گزارش سایت فردا «تفکیک جنسیتی به مجلس رسید و نمایندگان با اصلاح قانون انتخابات محل ستادهای اصلی نامزدها را به تفکیک خواهران و برادران جدا کردند….در صورت تایید نهایی شورای نگهبان نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران مجاز است.»

از سوی دیگر سایت آفتاب نیوز در 29 بهمن نوشت: « یکی از روزنامه های اصولگرا در ستون پیام های تلفنی به نقل از یکی از خوانندگان خود از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهر مقدس قم خبر داد. در این پیام آمده است که یک طرف کیوسک های تلفن های عمومی مردها می ایستند و طرف دیگر … !»

سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی راجع به مشکلات ناشی از حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تایید کرد که سازمان سنجش در سال 1385 در 26 رشته و در سال 1386 در 39 رشته سقف 30 تا 40 درصدی برای ورود دختران به دانشگاه گذاشته است. در این بخش از گزارش آمده است: “نسبت دختران برای ورود به آموزش عالی و شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری و پذیرفته‌شدگان دختر از سال 1362 تاکنون افزایش چشم‌گیری یافته است به طوری که تعداد شرکت‌کنندگان زن در کنکور از 42 درصد به 65 درصد و میزان پذیرفته‌شدگان نیز از 32 درصد به 65 درصد ارتقا یافته است که این امر زمینه‌ساز بروز نگرانی‌هایی شده و به همین سبب سازمان سنجش در سال 1385 (برای 26 رشته ) و در 1386 (برای 39 رشته ) با اعمال سیاست متناسب‌سازی آزمون سراسری ضرایبی را – به صورت 30-40 درصد زن 30-40 درصد مرد و مابقی به صورت رقابتی – برای توزیع دانشجویان بر حسب جنسبت در نظر گرفته که این امر تاکنون در مراجع و مجامع کارشناسی به دقت واکاوی و بررسی نشده است.”

تفکیک جنسیتی در فرمانداری تهران

سایت کارگزاران نوشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از اتاق‌های کار در ساختمان فرمانداری استان تهران که در آن زن‌ها در کنار مردان کار می‌کردند توسط تیغه جداسازی شده است. هنوز اطلاعاتی از علت این تصمیم در دست نیست اما با آنکه میزان کارمندان زن فرمانداری تهران نسبت به سایر ادارات کمتر از مردان است، با این حال کارمندان زن فرمانداری حدودا از دو هفته قبل با ورود به اتاق‌های کارشان با تیغه‌های گچی مواجه شدند که جهت جداسازی فضای کار آنان از کارمندان مرد ساخته شده است.

تئوریزه کردن تفکیک جنسیتی در جهت فوائد آن

البته، افزایش حوزه های تفکیک جنسیتی در جامعه، توسط برخی زنان وابسته به اصولگرایان تائید نیز می شود. به عنوان مثال، لاله افتخاری، نماینده اصولگرای مجلس گفته است که تفکیک جنسیتی جزء سیاست‌های فرهنگی دولت احمدی‌نژاد است. وی معتقد است که «جدا سازی در اماکن عمومی از جمله ادارات، پارک، سینما، قطار، آسانسور، دانشگاه و سایر اماکن قابل اجراست». او درباره نحوه این جداسازی‌ها هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «شکل اجرایی این جداسازی در سینماها به صورت جداسازی سالن خانم‌‌ها هم قابل اجراست یا می‌توان ساعت حضور دو جنس مونث و مذکر را تفکیک کرد. پارک‌هایی مختص خانم‌ها هم ایجاد شده مثل پارک مادران که امکان دوچرخه سواری برای دختران را هم فراهم کرده است». لاله افتخاری در خصوص تفکیک کارمندان خانم‌ها و آقایان هم اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: «در ادارات هم این سیاست فرهنگی منجر به بازدهی بالاتر کار کارمندان می‌شود».

از سوی دیگر حمید بزرگیان، نماینده سبزوار، در همین رابطه گفت: «آیا به نظر شما این مسئله مشکل دارد؟! در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل ژاپن این طرح را در مورد وسایل حمل و نقل مسافران اجرا کرده‌اند». او در مورد جداسازی زنان و مردان در ادارات نیز می‌گوید: «اگر آقایان و خانم‌ها در بحث اجرا، آموزش و تفکر جدا باشند، به مراتب بیشتر از زمانی که مختلط هستند پیشرفت می‌کنند». او در این باره سراغ صحبت‌های دکتر محمود احمدی‌نژاد هم می‌رود و می‌گوید: «آقای احمدی‌نژاد در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتند: جداسازی زن و مرد و‌ آسانسور، امروز به عنوان یک جوک مطرح می‌شود». کمی مکث می‌کند و بعد از چند لحظه می‌گوید: «اینها احکام اسلامی است. من فکر می‌کنم اگر از این موضوع جوک ساخته می‌شود، یک تخریب برنامه‌ریزی شده است تا ذهن جوانان را نسبت به احمدی‌نژاد بدبین کنند».

همچنین، به گزارش سایت آفتاب نیوز، نماینده دیگری از مجلس هفتم گفت که در برخی موارد طرح تفکیک جنسیتی رشته‌ها در دانشگاه قابل توجیه،‌ جایز و امری پسندیده است. فاطمه رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «بحث سهمیه‌بندی جنسیتی بحثی نیست که ما تازه به آن رسیده باشیم. چند سالی است که این بحث به این صورت مطرح است که در برخی رشته‌ها به بعضی دلایل از جمله سختی کار و یا زیان‌بار بودن نوع اشتغال بعد از تحصیل مانند رشته معدن یا رشته صنایع سنگین برای خانم‌ها و ناهمخوانی آن با فیزیک و خلق و خوی بانوان بهتر است به نوعی برنامه‌ریزی صورت بگیرد که آقایان بیشتر در این رشته حضور یابند». وی افزود: «تجربه نشان داده است که آقایان در این‌گونه رشته‌ها موفق‌تر هستند. یا مثلا در رشته زنان و زایمان دین مبین اسلام هم تأکید دارد که در این گونه رشته‌ها اولویت با حضور خانم‌هاست».

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours