جنگ و خشونت زیر پوست شهر در دو هفته اخیر

۱ min read

4 اسفند 1386

گزارش حاضر، حوادث و وقایعی را در بر می گیرد که طی نیمه دوم بهمن ماه در رسانه ها منعکس شده است. این حوادث نمونه کوچکی است از آن چه هر روز اتفاق می افتد و بی شک صدها مورد دیگر از چنین خشونت هایی در زیر پوست شهرمان جاری است اما به دلایل مختلف پنهان می ماند.

خشونت در اشکال مختلف، همچون همسر کشی، قتل های ناموسی، تجاوز، آدم ربایی به دفعات و در بیشتر مواقع با دلایل یک سان، روز به روز بیشتر و خشن تر اتفاق می افتد و در نتیجه به نا امنی هرچه بیشتر در جامعه می انجامد. خشونت مشکلی اجتماعی است که نیاز به برنامه ریزی کلان، بازنگری در قوانین تبعیض آمیز و تصویب قوانینی در حمایت از قربانیان خشونت دارد .

فرزندکشی توسط پدران

* قتل ناموسی با شیوه سنگسار

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد (28 بهمن)، پدری با انگیزه ناموسی دختر خود را با همدستی مردی دیگر در زاهدان سنگسار کرد. بنا به این گزارش «زن جوانی هراسان در حالی که به سر و صورت خود می کوبید به ماموران انتظامی زاهدان مراجعه کرد و از قتل دخترش خبر داد و گفت: شوهرم به نام شریف مردی بدبین و بداخلاق است با من و دخترم بدرفتاری می کند، سمیه دختر 14 ساله ام را بیش از همه آزارمی داد. بالاخره همسرم او را به بهانه ای از خانه خارج کرد و به محل نامعلومی برد و پس از آن دیگر نه او به منزل بازگشت و نه خبری از سمیه شد. وِی افزود او به دخترم مشکوک بود و تصور می کرد با مردی رابطه دارد. شوهرم بارها سمیه را تهدید به مرگ کرده بود و روز حادثه نیز به شدت خشمگین بود و تصور می کنم بلایی سر فرزندم آورده باشد.

شریف پس از دستگیری نحوه قتل سمیه و انگیزه خود را شرح داد: من از چندی پیش متوجه شدم دختر 14 ساله ام رفتارهای مشکوکی دارد. او بی دلیل از خانه بیرون می رفت و وقتی دیرهنگام بازمی گشت توضیح قانع کننده یی نمی داد. بالاخره تاب نیاوردم و با او دعوا کردم ولی این کار نیز فایده نداشت چون فرزندم مرا متهم به بدبینی می کرد و می گفت هیچ کار خلافی انجام نداده، پس از گذشت مدتی به تدریج به این یقین رسیدم که سمیه با مردی رابطه دارد. آبرویم را از دست رفته می دیدم و تحمل چنین شرایطی و برگزیدن سکوت برایم مرگ آور بود. بنابراین تصمیم گرفتم سمیه را بکشم و خودم را از این ننگ نجات دهم. در این میان باید شیوه ای را برای کشتن دخترم انتخاب می کردم که او به سزای واقعی کاری که انجام داده بود برسد. بالاخره مصمم شدم وی را سنگسار کنم اما از آنجا که به تنهایی از عهده این کار برنمی آمدم از یکی از دوستانم به نام غفور خواستم به من کمک کند و وقتی از مشکلم مطلع شد پذیرفت مرا در کشتن سمیه که لکه ننگی در خانواده بود یاری دهد. غفور چند نفر دیگر را نیز با خبر کرد و محل و زمان اجرای نقشه تعیین شد. روز حادثه دخترم را به زور از خانه خارج کردم و به سمت ارتفاعات هلور کشاندم. او در تمام طول مسیر وحشت زده بود و با اینکه می دانست عاقبت خوشی در انتظارش نخواهد بود اما مطمئن نبود که چه مجازاتی را برای وی در نظر گرفته ام. پس از آنکه به محل مورد نظر رسیدیم دخترم را روی زمین انداختم و سنگسار او را شروع کردیم. سمیه مرتب جیغ می کشید و با خواهش و التماس تلاش می کرد جانش را نجات دهد اما من برای دست یافتن دوباره به آبرویم و داشتن زندگی شرافتمندانه چاره ای جز کشتن او نداشتم.

* قتل دختر 8 ساله توسط پدرش

خبر کوتاه بود: مردی دختر 8 ساله خود را با دستانش خفه کرد (28 بهمن اعتماد ). مرد ابتدا منکر قتل دختر خود شد اما بعد از بازجویی های انجام شده به جرمش اعتراف کرد و گفت؛ من و همسرم 4 سال قبل از یکدیگر جدا شدیم با دخترم به تنهایی زندگی می کردم و به خاطر طلاق همسرم و تنهایی که داشتم به مرور دچار اختلال روانی تا حد جنون شدم. دخترم مدتی بود نزد مادرش رفته بود. من به هر بهانه یی که بود به واسطه بستگان، دخترم را از مادرش تحویل گرفتم و به مهمانی بردم اما چون در قبال فرزندم احساس مسئولیت می کردم و دوست نداشتم او در زندگی خود عذاب بکشد و نفرین او پشت سر ما باشد، خود را قانع کردم تا او را به قتل برسانم. بنا به اظهارات روانپزشک این مرد بعد از طلاق دچار اختلال روانی شدید شده و حین ارتکاب جرم نیز در حالت جنون به سر می برده است و احتمال اینکه در صورت آزادی دوباره به اطرافیان آسیب برساند، وجود دارد.

خشونت های خانگی که منجر به قتل و جنایت شدند

* شوهر کشی

◀️  زن جوانى که به دلیل اختلافات خانوادگى، همسر 28 ساله اش را به قتل رساند ( 18 بهمن ایران ). این زن در مورد انگیزه قتل خود گفت: همسرم همیشه به من سوء ظن داشت و به همین خاطر هم چندین بار کتکم زد. سرانجام چند روز قبل براى رهایى از زندگى جهنمى ام، نقشه قتلش را طراحى کردم. روز حادثه صبح زود از خواب بیدار شدم و کاردى از آشپزخانه برداشتم. احمد در خواب بود که دو ضربه به بدنش زدم، اما ناگهان با بدن خون آلود از خواب پرید و در برابرم مقاومت کرد. من هم چند ضربه دیگر زدم تا این که مرد. سپس به همراه دختر چهار ساله ام که شاهد جنایت بود، خانه را ترک کردیم .

◀️  روزنامه اعتماد خبر داد که مادر و دختری با همدستی یکدیگر پدر خانواده را کشتند (27بهمن اعتماد ). مادر و دختر انگیزه شان را رفتارهای خشونت آمیز این مرد 45 ساله دانستند. دختر می گوید: پدرم پنج سال قبل به زور مرا به عقد مردی درآورد که هیچ علاقه ای به وی نداشتم. ازدواج اجباری باعث شد از پدرم کینه به دل بگیرم و این نفرت زمانی شدت گرفت که اختلافاتی بین من و شوهرم به وجود آمد و پدرم با اطلاع از این مشکلات به جای حمایت از من مرتب مرا به باد کتک می گرفت تا به آن زندگی فلاکت بار ادامه دهم و سکوت کنم. به هر حال پس از سه سال از شوهرم طلاق گرفتم اما این جدایی به رنج هایم پایان نداد چرا که پدرم این بار مرا به زور به عقد مرد دیگری درآورد؛ مردی که نه تنها علاقه یی به وی نداشتم بلکه از لحاظ اخلاقی نیز مشکل داشت و جدایی از او تنها راه چاره من بود. من در تمام این سال ها پدرم را عامل بدبختی هایم می دانستم و از آنجا که می دانستم خود او نیز به لحاظ اخلاقی مشکلاتی دارد بالاخره تصمیم گرفتم وی را بکشم. این زن وشوهرچهار فرزند دارند که یکی از آنان به عنوان متهم به همراه مادرش به قصاص محکوم شده است و دو دختر دیگر او بزرگسال هستند اما کوچکترین دختر8 ساله است .

◀️  زنی 45 ساله هنگام در گیری شدید و جر و بحث خانوادگی شوهر 48 ساله اش را با یک ضربه کارد به قتل رسانید (20 بهمن، ایران). وی بلافاصله با اورژانس تماس گرفت و کمک خواست اما قبل از رسیدن امدادگران شوهر جان باخت . این زن و شوهر دارای پسری 20 ساله اند.

◀️  مأموران پلیس کرج از مرگ مشکوک مرد سالخورده اى در خانه اش باخبر شدند (18 بهمن، ایران). آنها پس از حضور در محل حادثه با پیکر بى جان «على» ۷۶ ساله روبه رو شدند. در ادامه تحقیقات «مینا» ۳۶ساله همسر سوم مقتول را به عنوان مظنون به قتل دستگیر کردند. مینا در بازجویى ها به قتل شوهرش اعتراف کردو در دفاع از خود گفت: همسرم دچار بیمارى آلزایمر بود. روز حادثه او براى استراحت به اتاق خواب رفت و در را هم روى خودش قفل کرد. هر چه او را صدا زدم جوابى نشنیدم. سرانجام تصمیم گرفتم قفل در را با گوشت کوب بشکنم که ناگهان در اتاق باز شد و گوشت کوب از دستم پرتاب شد و به سر «على» خورد. همان لحظه هم شوهرم روى زمین افتاد و جان سپرد. اما من قاتل نیستم و او را نکشتم.

* دیگر کشی

◀️  دختر معتادی نامادری و پدرش را به قتل رساند (27 بهمن اعتماد ). جسد خونین نامادری که آثار اصابت ضربات پیاپی چاقو در کنار جسد بدون سر پدر و به طرز فجیعی به قتل رسیده بودند. کتایون به کشتن پدر و نامادری اش اقرار و اختلاف با نامادری را انگیزه این جنایت عنوان کرد: از همان ابتدا من با نامادری ام مشکل داشتم و او رفتار خوبی با من نداشت و مرا کتک می زد.یک بار آنقدر مرا کتک زدتا کارم به بیمارستان کشیدو از آن زمان بیماری مفصلی پیدا کردم. چاره یی جز سکوت و تحمل شرایط نداشتم از زندگی رنج می کشیدم و پدرم نیز حمایتی از من نمی کرد. دختر جوان معتاد به کراک است .

◀️  روزنامه ایران خبر قتل مردی توسط مردی دیگر را داد (20 بهمن ایران ). فرهاد پس از دستگیری گفت: تورج از دوستان دوران سربازی ام بود . از آن موقع دوستی ما شکل گرفت، من و خانواده ام در همسایگی تورج زندگی می کردیم. در جریان رفت و آمدهای خانوادگی من به ندا همسر تورج علاقمند شدم. پس از مدتی تورج از ماجرا با خبر شد و با ندا درگیری پیدا کرد. تصمیم گرفتم که با تورج صحبت کنم. از دوست دیگرم خواستم تا به من کمک کند . باتفاق دوستم تورج را بزور سوار خودرو کردیم و صحبت کردیم اما بین ما جر و بحث در گرفت. من از شدت عصبانیت با چاقو چند ضربه زدم و تورج جان سپرد. جسدش را در بیابان های اطراف تهران به آتش کشیدیم و به سراغ ندا رفتم و به همراه هم گریختیم.

◀️  زن جوان و پسر هشت ماهه اش به دست برادرش به قتل رسید ( 28 بهمن ایران ). پسر جوانى در ورامین به خاطر حسادت خواهر و خواهرزاده هشت ماهه اش را با ضربه های تبر در خواب به قتل رساند. پدر خانواده گفت: امروز ظهر برادر زن ۲۲ ساله ام میهمان ما بود. من در طبقه پائین کار می کردم متوجه شدم چراغ ها خاموش است. بنابراین خود را به طبقه بالا رساندم. در خانه قفل بود. هر چه همسرم را صدا زدم جوابى نشنیدم و هیچ خبری نیز از برادر همسرم نبود. قفل را شکستم وارد خانه شدم. در کمال ناباورى در اتاق خواب با پیکرهاى خونین همسر و فرزندم روبه رو شدم. برادر زن ضمن اعتراف به جنایت گفت: خواهرم تنها دخترخانواده بود. به همین خاطر همیشه مورد توجه و محبت پدر و مادرم بود. با وجود او کسى به من اعتنایى نمى کرد. از کودکى این مسئله آزارم مى داد که به خاطر این موضوع در بیمارستان روانى مدتی بسترى شدم. روز حادثه تبرى را زیر لباسم مخفى کردم و به خانه خواهرم رفتم. هنگامى که خواهرم و مهدى در خواب بودند به سوى الهام حمله ور شدم و با دو ضربه او را کشتم. هنگام فرار از خانه تصمیم به قتل مهدى گرفتم . او بدون مادر زندگى خوبى نداشت به همین خاطر او را هم کشتم.

تجاوز جنسی: از تجاوز تا تهدید به تجاوز

دانشگاه آفریقاى جنوبى اعلام کرده که سالانه یک میلیون زن و کودک در این کشور مورد تجاوز قرار مى‏گیرند. بنابر آمارى که سازمان بهداشت جهانى (WHO) ارائه داده سوءاستفاده جنسى از کودکان و زنان آمار چشمگیرى داشته و به یکى از اصلى‏ترین نگرانى‏هاى سلامت جهانى تبدیل شده است. حوادث زیر که طی آخرین هفته بهمن ماه گزارش شده نمونه های کوچکی از تجاوز جنسی به زنان در ایران است:

◀️  سه برادر که پیش از این به ارتکاب سرقتهای به عنف طلاجات زنان در زندان بودند، به عنوان عاملان قتل زنانی که اجسادشان طی سالهای 85 و86 در کانال آب ورامین کشف شده بود، شناسایی شدند. به گزارش ایسنا اولین جسد نوزدهم خرداد ماه سال 85 در کانال آب ورامین پیدا شد (24 بهمن، ایسنا). جسد متعلق به زنی 35 ساله به نام «بهاره» که با اصابت ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است. این در حالی است که جسد به شکل عریان در ملحفه‌ای پیچیده شده و درون کانال آب پرتاب شده بود. دو ماه بعد جسد دیگری با همان وضعیت متعلق به زنی 30 ساله «معصومه» هشتم مرداد ماه سال 85 در همان کانال کشف و مشخص شد که این زن، بر اثر خفگی و اصابت ضربات چاقو به قتل رسیده است. به فاصله ای دو ماهه پس از این قتل، جسد زنی 42 ساله به نام «فرح» که بر اثر خفگی به قتل رسیده بود، در محل دیگری از این کانال آب کشف شد و سرانجام آخرین جسد مربوط به زنی 28 ساله تبعه افغانی «نسیم» پیدا شد. جسد عریان این زن در 19 فروردین ماه 86 در یک گونی کشف و مشخص شد وی نیز بر اثر خفگی به قتل رسیده بود. به گزارش ایسنا «بررسی پرونده‌های مشابه حاکی از آن بود که تمامی مقتولان عریان و طلاجاتشان به سرقت رفته بود . پزشکی قانونی نیز اعلام کرد! مقتولان به زور مورد تجاوز قاتل یا قاتلان قرار گرفته‌اند. سه برادر در پوشش مسافرکش با از کار انداختن دستگیره در خودرو، پس از سوار کردن زنان، طلاو اموال قیمتی را سرقت می‌کردند. زنانی که در مقابل آنها مقاومت می کردند به یک دامداری در ورامین برده و با همدستی نگهبان دامداری، پس از تجاوز به عنف آنها را به قتل رسانده و در نقاط مختلف کانال، رها می‌کردند.

◀️  سه دختر هراسان به کلانتری 110 شهدا رفتند و از ربوده شدن دوستشان «بهارک» در خیابان خبر دادند (27 بهمن، اعتماد ). «ساناز» به افسر نگهبان گفت در خیابان منتظر ماشین بودیم که یک دستگاه پراید با چهار سرنشین مرد، سد راهمان شد. یکی از پرایدسواران ناگهان پیاده شد، «بهارک» را با تهدید سوار ماشین کرد و به سرعت گریختند. چهار مرد به ربودن و آزار «بهارک» در خانه شان در خیابان «پیروزی» اعتراف کردند.

◀️  جسد مثله شده زن ناشناسی بعدازظهر دیروز در یک گونی مشکوک در حوالی سیدخندان به پلیس گزارش شد ( 27 بهمن اعتماد ). ماموران پس از حضور در محل و گشودن گونی یک جفت دست و پا را که متعلق به زنی جوان بود پیدا کردند. در حالی که مشخص نبود این دست و پا متعلق به کیست. یک ساعت بعد گونی دیگری در نزدیکی همان محل پیدا شد و این بار کارآگاهان جنایی تهران سایر اندام زن ناشناس را یافتند. تحقیقات اولیه نشان می دهد زن ناشناس حدود 30 سال دارد، پیش از مثله شدن خفه شده است و قاتل یا قاتلان به شدت وی را تحت شکنجه و آزار جنسی قرار داده اند.

◀️  دختر 17 ساله‌ای مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفت (24 بهمن، ایران). فرمانده انتظامی استان تهران با اعلام جزئیات این پرونده به خبرنگاران اظهار کرد: اوایل بهمن ماه، مردی با مراجعه به پلیس آگاهی اعلام کرد دختر 17 ساله‌اش به نام «ساناز» در راه مدرسه از سوی فردی با مشخصات شناخته شده ربوده شده است. ساناز پس از دستگیری گفت : هفتم بهمن ماه، از خانه خارج شدم و دو روز در منزلی واقع در جاده چالوس بودم و پس از آن نیز سه روز در منزل مرد متأهلی در گوهردشت بودم و پس از آن، دوازدهم بهمن ماه سوار خودرو تاکسی فردی بنام «محسن» شدم که به بهانه کمک، مرا به منزلی در حسن‌آباد برد و با جلب اعتماد، مرا در خانه صاحبخانه به نام «مسعود» گذاشت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران: این دختر نوجوان در ادامه اظهاراتش گفت که متاسفانه در جریان رفت و آمد با «مسعود» در ساوه مورد تجاوز قرار گرفته است.

◀️  روزنامه ایران خبر از گشودن پرونده 3 متهم به ربودن ، سرقت و تجاوز به 14 دختر و زن جوان داد ( 28 بهمن، ایران). براساس این گزارش، دختر دانشجویى سوار خودروى پیکان طوسى رنگى شد تا از جنت آباد به فلکه صادقیه برود. اما ناگهان در بین راه از سوى پسرى که روى صندلى عقب کنارش نشسته بود مورد هجوم قرار گرفت.او با زور و تهدید سر دختر جوان را بین صندلى ها برد و بعد هم پارچه اى روى سر او کشید. سه مرد شرور بدون توجه به التماس هاى دختر دانشجو او را به باد کتک گرفته و پس از آزار و اذیت و تجاوز به عنف سرقت طلاها و پول هایش قصد فرار داشتندکه دستگیر شدند. دو تن از آنها حسین ۲۱ ساله و امید ۲۷ ساله اما همدستشان مهدىدر تاریکى شب موفق به فرار شد. در گزارش آمده است : برخى از زنان شاکی ربوده شده، به خاطر رفتارهاى وحشیانه متهمان افسرده و بیمار شده اند. برخى نیز به خاطر حفظ آبروى خانوادگى و پاشیده نشدن خانواده شان، از طرح شکایت خوددارى کرده اند. به عنوان نمونه متهمان، زن ۴۰ ساله اى که همسر و چند فرزند دارد را ربوده و او را مورد آزار و اذیت قرار داده اند. شاکى ها به خاطر حفظ آبروى خانوادگى و ترس از متهمان در جلسه دادگاه حاضر نشده اند.

◀️  به گزارش خبرگزاری ایسنا، چندی پیش طی تماسی از یک دبیرستان با مرکز فوریتهای پلیسی 110شهرستان ورامین، افرادی ناشناس، شبانه وارد دبیرستان دخترانه شده و روی درب و دیوارها و به ویژه محوطه سرویس‌های بهداشتی شعارهای غیراخلاقی می‌نویسند و به این ترتیب با نوشتن جملات تهدیدآمیز به نام باند «کرکس‌ها»، که نام باند مجرمان سابقه دار تجاوز به عنف است دانش‌آموزان دختر را وحشت‌زده کردند. بر اساس این گزارش سه نوجوان در این رابطه شناسایی و دستگیر شدند. بر اساس این گزارش، این سه جوان قصد داشتند که در چندین مدرسه دخترانه اقدامات خود را دنبال کنند. گزارش حاکی از آنست که انگیزه این کار از سوی این سه نوجوان هنوز برای پلیس مشخص نشده است (23 بهمن، ایسنا).

مجازات تجاوز جنسی : از اعدام تا تبرئه!!!

◀️  روزنامه قدس نوشت بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری خراسان مجازات اعدام یک متجاوز به نوامیس صبح دیروز در مشهد اجرا شد (28بهمن، قدس). فردی به موجب دادنامه شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی به اتهام زنابه عنف به تعدادی از دختران زیر 10 سال به اعدام محکوم شد . این رای توسط شعبه 32 دیوان عالی کشور ابرام و تایید شده و پس از طی تشریفات قانونی و شرعی حکم صادره دیروز در محوطه زندان مشهد به مرحله اجرا درآمد.

◀️  براساس گزارش روزنامه ایران، مردی که دختری را مورد آزار جنسی قرار داده در دادگاه تبرئه شد (30 بهمن ایران). این حادثه که منجر به گشودن پرونده برای مرد شده بود در شامگاه ۱۵ اسفند ۸۵ اتفاق افتاده که دختر ۲۰ ساله اى هنگام تردد در حاشیه بزرگراه شیخ فضل الله نورى متوجه مردى شد که سایه به سایه او را تعقیب مى کرد. دختر جوان ناگهان قدم هایش را آهسته کرد تا مرد ناشناس از کنارش عبور کند اما همان موقع مرد ناشناس دستش را گرفت و او را با سرعت به داخل شمشادهاى حاشیه بزرگراه کشاند.وى که چاقویى زیر گلوى دختر جوان قرار داده بود با تهدید او را مورد آزار و اذیت قرار داد و در یک چشم به هم زدن از آنجا گریخت.پس از شکایت دختر ، دستور شناسایى و دستگیرى متهم فرارى صادر شد. متهم ۳۰ ساله پس از دستگیرى در نخستین بازجویى ها به جرم خود اعتراف کرد..متهم پس از محاکمه در جلسه هاى غیرعلنى سرانجام از سوى دادگاه از اتهام آزار و اذیت بیگناه شناخته و تبرئه شد.على دلدارى نماینده دادستان در دادسراى جنایى تهران در این باره گفت: با توجه به محتویات پرونده و اصرار دادسرا – به خاطر شواهد و دلایل موجود به رأى صادره اعتراض کرده تا در این باره تصمیم گیرى شود.

◀️  به گزارش روزنامه ایران دو پسرعمو به اتهام آزار و اذیت زن جوانى محکوم به اعدام شده اند (30 بهمن ایران). دو پسر جوان در جاده شهریار سوار بر خودروى پیکان، زن جوانى را که منتظر تاکسى بود سوار کردند. آنها در بین راه با تهدید چاقو زن جوان را به باغى کشانده و مورد آزار و اذیت قرار دادند. پس از شکایت زن جوان مأموران پس از چند روز موفق به شناسایى و دستگیرى ۲ پسرعموى شدند. متهمان پس از دستگیرى و اعتراف، در شعبه ۷۷ دادگاه کیفرى استان تهران به اعدام محکوم شدند.

طلعت تقی نیا

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours