اخبار احکام، احضار و دادگاه فعالان زن: زینب پیغمبرزاده، محبوبه کرمی، خدیجه مقدم، عشاء مومنی، نگین شیخ الاسلامی، سوسن طهماسبی و…

13 آبان 1387

دادگاه خدیجه مقدم و همسرش با حضور وکیل شان نسرین ستوده برگزار شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات خدیجه مقدم و همسر وی، دکتر علی اکبر خسرو شاهی امروز (دوشنبه) در شعبه 15دادگاه انقلاب تشکیل شد.

این پرونده مربوط به بازداشت خانم مقدم در فروردین سال جاری است. خانم مقدم از منزل خود توسط پلیس امنیت جلب شد و یک هفته در بازداشتگاه وزرا به سر برد. همسر وی نیز در اعتراض به بازداشت خانم مقدم مصاحبه هایی انجام داد که آن مصاحبه ها با عنوان اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” در پرونده خدیجه مقدم ثبت شده است. جالب اینکه در پرونده مذکور دکتر خسرو شاهی متهم ردیف اول شناخته شده است.

خدیجه مقدم، متهم ردیف دوم این پرونده در جلسه دادگاه به سه اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و نیز تمرد و سرپیچی از دستور پلیس پاسخ داد.

نسرین ستوده وکیل این پرونده در گفت و گو با سایت تغییر گفت:«دفاعیات لازم در دادگاه به عمل آمد و لایحه ای با امضای خانم عبادی، خانم علی کرمی و اینجانب به عنوان وکلای پرونده تقدیم دادگاه شد. اتهام اصلی در حقیقت تمرد از دستور پلیس با استناد به احظاریه هایی است که پلیس امنیت تقدیم دادگاه کرده است اما هیچگاه به دست متهم نرسیده اند. ما توجه دادگاه را به این نکته جلب کردیم و امیدواریم دادگاه این موضوع را حین صدور رای نهایی مد نظر داشته باشد».

خدیجه مقدم با بی تنش توصیف کردن جلسه دادگاه در خصوص احظاریه های ارسالی پلیس امنیت توضیح داد:«من تا لحظه بازداشت هیچ احضاریه ای دریافت نکرده بودم در حالی که چند احظاریه در پرونده من ثبت شده است. در حالی که قانونا سرایدار آپارتمان هم می توانست این احظاریه ها را بگیرد و به دست من برساند».

مقدم متهم ردیف اول بودن همسرش را موضوع شگفت انگیز این دادگاه عنوان کرد و گفت: گویا آقایان حق ولایت همسر را در این مورد هم مورد توجه قرار داده اند و همسر مرا متهم ردیف اول قرار داده اند تا پایبندی در اصل جنس دوم بودن زن را در این مورد هم به اثبات برسانند.

دکتر علی اکبر خسرو شاهی به عنوان آخرین دفاع فتوکپی لوح تقدیر سازمان نظام پزشکی برای بیش از سی سال فعالیت صادقانه پزشکی را که چندی قبل دریافت کرده است، تقدیم دادگاه کرد.

خدیجه مقدم پذیرای چندین جلسه کمپین در منزل خود بود. اما پیش از بازداشت خود برای برگزاری مراسم یادبود درگذشت مادر آقای خسروشاهی به پلیس امنیت احظار شد و پلیس مانع شرکت اقوام و دوستان به منزل ایشان شد. مقدم در پایان تاکید کرد که حق خود را برای شکایت علیه پلیس امنیت و بازداشت خود در شرایط غیرقانونی را محفوظ می داند.

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده محبوبه کرمی

دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه کرمی امروز 11آبان ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

بنا به گفته هوشنگ پوربابایی وکیل خانم کرمی اتهامات مطرح شده از سوی دادگاه اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و نیز اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.

این عضو کانون مدافعان حقوق بشر در گفت و گو با سایت تغییر، در خصوص دفاع حقوقی در این جلسه دادگاه گفت:«طبق روال قانونی نماینده دادستان در جلسه دادگاه از کیفرخواست دادگاه دفاع کرد و ما نیز با توجه به محتویات پرونده تقاضای رد کیفرخواست و تبرئه متهم را کردیم و امیدوارم طبق قانون ظرف یک هفته رای دادگاه به ما ابلاغ شود».

پوربابایی همچنین در دادگاه نسبت به اتهام اخلال در نظم عمومی اعتراض کرده و خواهان ارجاع این اتهام به دادسرای عمومی شده است. وی با استدلال به ماده 618 قانون مجازات رسیدگی به این اتهام را در صلاحیت دادگاه انقلاب نمی داند.

محبوبه کرمی در باره این جلسه دادگاه به سایت تغییر گفت:«در این جلسه دادگاه به من فرصت داده شد تا آخرین دفاع خود را انجام دهم و من نیز به طور مختصر به همان مواردی اشاره کردم که بارها در بازجویی ها نیز برآنها تاکید داشتم. من آن روز برای کار شخصی نزدیک پارک ملت بودم که همزمان با حضور من تجمعی نیز جریان داشت. نیروهای لباس شخصی برای بازداشت کسی داخل اتوبوس شدند و اشتباها پسر جوانی را کتک زدند. اعتراض من به این برخورد و اشتباه آنها باعث بازداشت خود من نیز شد».

کرمی در ادامه گفته های نماینده دادستان را اتهاماتی غیر واقعی عنوان کرد و توضیح داد:«نماینده دادستان می گفت من بعد از آزادی از زندان میتینگی در خانه برگزار و اعضای کمپین یک میلیون امضا را به خانه دعوت کرده ام. در حالی که مهمانان آن روز دوستان من در کمپین بودند و حق داشتم دوستانم را دعوت کنم».

دادگاه تجدید نظر به محکومیت زینب پیغمبرزاده رای داد

به حکم شعبه 21 دادگاه تجدید نظ زینب پیغمبر زاده به دلیل حضور در مقابل دادگاه انقلاب در 13 اسفندماه سال گذشته به یک سال حبس به مدت 3 سال تعلیق و معرفی هر 4 ماه یک بار خود به وزارت اطلاعات محکوم شد. محمدعلی دادخواه وکیل این عضو کمپین یک میلیون امضا با تایید این خبر به تغییر برای برابری گفت این حکم قطعی است و چون رای در دادگاه تجدید نظر صادر شده است جای اعتراض و تغییر ندارد، مگر این که رئیس قوه قضاییه از اختیارات خود استفاده کرده و حکم را لغو کند.

پیغمبرزاده اولین کسی است که حین جمع آوری امضاء برای کمپین بازداشت شده و 10 روز را در بند عمومی زندان اوین سپری کرد. وی برای این پرونده حکمی دریافت نکرد. اما پیش از این حکم در خصوص پرونده 13 اسفند سال گذشته در دادگاه بدوی به دوسال حبس به مدت 5 سال تعلیق محکوم شده بود.

این عضو کمپین یک میلیون امضا موظف است هر چهار ماه یک بار خود را به یکی از مراکز وزارت اطلاعات که اجرای احکام دادگاه انقلاب تعیین می کند معرفی نماید.

نامه سازمان عفو بین الملل به رئیس قوه قضاییه: فشار و آزار فعالین حقوق زنان را پایان دهید

سازمان عفو بین الملل در نامه ای که برای رئیس قوه قضاییه ایران فرستاد, از بازداشت اخیر یک فعال حقوق زنان و همچنین ادامه ی فشار بر افرادی که ممنوع الخروج شده بودند, ابراز نگرانی کرد. این سازمان از مسئولین ایرانی خواست که محدودیت های مسافرتی را بر فعالین بردارند و فشار و آزار فعالین حقوق زنان را پایان دهند.

در هفته های اخیر فشار و سخت گیری بر فعالین کمپین تغییر برای برابری که ابتکاری است مدنی, برای پایان دادن به قوانین تبعیض آمیز در ایران, زیاد شده است. کمپین, زنان را از حقوق شان آگاه می کند, و هدفش جمع آوری یک میلیون امضا از میان عموم مردم برای بیانیه ای علیه قوانین تبعیض آمیز است. در طی هفته های گذشته مقامات ایرانی فشار بر فعالین حقوق زنان و اعضای کمپین تغییر برای برابری را شدت داده اند وبه تحدیدات خود با زندانی کردن و احضار تعدادی از آنها برای فعالیت صلح آمیز و در رابطه با کمپین تغییر برای برابری ادامه داده اند. مقامات ایرانی به طور فزاینده ای از ممنوع الخروج کردن فعالین حقوق زنان و حقوق بشری علاوه بر بازداشت و پیگرد, برای بازداشتن آنها از فعالیت استفاده می کنند. این گونه محدودیت های مسافرتی بر خلاف آزادی سفر که در ماده ی 12 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده می باشد که ایران نیز به آن متعهد است. پروین اردلان, منصوره شاعی و طلعت تقی نیا, تمام اعضای جنبش زنان و حداقل پنج فعال مدنی دیگر, کسانی هستند که ممنوع الخروج شده اند.

عشا مومنی دانشجوی ایرانی آمریکایی فوق لیسانس دانشگاه کالیفرنیا از زمان بازداشتش در 24 مهر, در بند 209 زندان اوین در تهران که توسط وزارت اطلاعات اداره می شود, بدون تماس با خانواده و وکیلش به سر می برد. او توسط مقامات رسمی که خود را پلیس راهنمایی رانندگی معرفی کرده بودند در هنگام رانندگی در تهران متوقف شد, سپس آن افراد وی را به منزلش بردند و نوارهای ویدئویی ضبط شده از مصاحبه های اعضای کمپین تغییر برای برابری در ایران, که جزئی از پایان نامه ی عشا را تشکیل می دادند را با خود بردند. سخنگوی وزارت امور خارجه, بازداشت وی را تصدیق کرد اما از نتیجه ی نهایی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت خانواده ی او در حال پی گیری وضعیت ایشان از طریق راه های قانونی هستند.

سوسن طهماسبی و پرستو الله یاری دو فعال دیگر کمپین, اخیرا احضار شده و در دادسرای انقلاب در رابطه با فعالیت هایشان مورد بازجویی قرار گرفتند. خانه های هر دو نفر مورد تفتیش قرار گرفته و برخی از لوازم شخصی آنها مانند لبتاپ و برخی وسایل مرتبط با کمپین یک میلیون امضا, توقیف شده است.

سوسن طهماسبی در 5 آبان از پرواز بین المللی در فرودگاه امام خمینی توسط مامورین امنیتی, ممنوع الخروج و پاسپورت وی توقیف شد. در همان روز در حالی که احضاریه ای با تاریخ یک ماه قبل مبنی بر معرفی خود برای بازجویی به شعبه یک دادگاه انقلاب را دریافت کرد, خانه اش تفتیش شد. او در روز 8 آبان به دادگاه مراجعه کرد و بدون حظور وکیل مورد بازجویی توسط مامورین اطلاعات قرار گرفت و به او گفته شد که اوایل ماه آینده نیز به دادگاه انقلاب مراجعه کند. پلیس به پرستو الله یاری و دیگر فعالین حقوق زنان که در 26 مهر به صورت مسالمت آمیز در پارک لاله تهران جمع شده بودند دستور داد که متفرق شوند. روز بعد منزل پرستو الله یاری توسط مامورین اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت و احضاریه ای مبنی بر حضور در دادگاه انقلاب در همان روز دریافت کرد, او مورد بازجویی قرار گرفت و سپس با شرط بازجویی مجدد اجازه ی خروج از دادگاه را یافت.

پرونده ی دیگری علیه چهار فعال حقوق زنان, ناهید کشاورز, محبوبه حسین زاده, سعیده امین و سارا امینیان, که در سال گذشته به خاطر جمع آوری امضا در پارک لاله به دادگاه برده شدند دوباره به جریان افتاده است و آنها باید در روز 6 آبان مجددا به دادگاه مراجعه می کردند که دادگاه آنها تا دی ماه به تعویق افتاد. سایه ی بازداشت همچنان بر سر این چهار نفر است, گرچه خانم نسرین ستوده وکیل این چهار تن می گوید” امیدوارم که وکلایم تبرئه شوند, زیرا بر اساس قانون اساسی, جمع آوری امضا جرم نیست.”

سازمان عفو بین الملل در نامه ای به آیت الله شاهرودی, رئیس قوه ی قضاییه, خواستار روشن شدن هر چه سریع تر دلایل بازداشت عشا مومنی , و خواستار آزادی هر چه سریعتر وی درصورتی که بازداشتش در رابطه با فعالیت های صلح آمیزش در حمایت از کمپین تغییر برای برابری است, شد. همچنین خواستار توضیح در باره اعمالی که علیه سوسن طهماسبی و پرستو الله یاری صورت گرفت و همچنین تمامی موارد ممنوع الخروجی تحمیل شده به افراد برای فعالیت صلح آمیز در راستای حق آزادی بیان و حق مشارکت و خواستار لغو این گونه محدودیت ها و بازگرداندن پاسپورت فعالین حقوق بشری شد.

سازمان عفو بین الملل ابراز نگرانی خود را از این موضوع که رویدادهای اخیر تنها بخشی از سرکوب و اعمال فشار سیستماتیک مقامات ایرانی بر فعالین حقوق بشر باشدرا ابراز کرد.

نگرانی برنامه نظارت، از وضعیت نگین شیخ‌الاسلامی

سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر (FIDH) از ادامه بازداشت نگین شیخ‌الاسلامی عضو کمپین یک میلیون امضاء در زندان اوین ابراز نگرانی کرد.

این دو سازمان که تحت عنوان برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر فعالیت می‌کنند، در اطلاعیه‌ای که امروز یکشنبه صادر و نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آورده‌اند که «افزایش سرکوب‌ها» از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند.

در این اطلاعیه از مقام‌های قضائی و امنیتی ایران خواسته شده که «براساس استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر» عمل کنند.

نگین شیخ‌الاسلامی ۱۴ مهرماه امسال در شهر تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این فعال مدنی که پیش‌تر مسئولیت انجمن فرهنگی اجتماعی زنان «آذرمهر» کردستان را بعهده داشت از فعالان جنبش زنان محسوب می‌شود.

آن‌طور که برنامه نظارت اعلام کرده، خانم شیخ‌الاسلامی تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و هم اکنون در زندان در حال سپری کردن دوران نقاهت است.

در این اطلاعیه همچنین از مقام‌های ایرانی، آزادی این فعال مدنی خواسته شده است.

نگین شیخ‌الاسلامی که فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه علامه طباطبائی است، گزارش‌ها و تحقیقات متعددی درباره وضعیت زنان کردستان دارد و همکاری نزدیکی با اولین هفته ‌نامه‌ تخصصی زنان کردستان به‌ نام «راسان» داشته است.

‫دانشجویان دانشگاه نورتریج برنامه ای به انتظار آزادی عشا برگزار می کنند

دانشجویان فوق لیسانس دانشکده هنر و ارتباطات دانشگاه نورتریج در حال تدارک دیدن برنامه دانشجویی شب زنده داری برای آزادی عشا مومنی هستند. هدف آنها از این برنامه شب زنده داری به انتظار نشستن برای آزادی سریع عشا می باشد. تدارک دهندگان این برنامه دوستان و همکلاسی های عشا مومنی می باشند که همانند وی در حال گرفتن مدرک فوق لیسانس در دانشگاه نورتریج هستند. در صفحه “مای اسپیس” این برنامه، نوشته شده: “به عنوان اعضای دانشگاه، شهر، و اجتماعی که عشا هم عضوی از آنها است وظیفه خود می دانیم که یکصدا شویم و از وی پشتیبانی کنیم و درخواست آزادیش را بنماییم. چرا که اکنون عشا به ما نیاز‫دارد.”

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید

http://www.myspace.com/pleasefreeesha

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours