نخستین واکنش ایران به انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری ایالات متحد آمریکا

15 آبان 1387

زمانه: وزیر خارجه ایران در نخستین واکنش رسمی تهران به پیروزی باراک اوباما اعلام کرد که امیدوار است رئیس جمهور جدید آمریکا بتواند «خواست مردم این کشور» را برآورده کند.

«فاصله گرفتن از رویکردهای غلط دولت‌مردان فعلی» به اعتقاد آقای متکی، به عنوان خواسته مردم آمریکا در انتخاب باراک اوباما رئیس جمهور این کشور بوده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، امروز (چهارشنبه) به نقل از وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشت: «انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا نشانه بارز خواست و تمایل مردم آن کشور به تغییرات اساسی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا است.»

خبرگزاری فارس نیز گزارش کرد که اعلام پیروزی اوباما بر مک‌کین،نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «جو روانی مثبتی» بر فعالیت‌های بورس تهران گذاشته است.

اوباما اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا و چهل و چهارمین رئیس جمهوری این کشور است که ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ (اول بهمن سال جاری) راهی کاخ سفید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی تا زمان مخابره این خبر، ۳۴۹ رای الکتورال را در ۴۸ ایالت به خود اختصاص داده است.
جان مک کین هم تاکنون ۱۶۳ رای الکتورال کسب کرده است.

اوباما تاکنون ۶۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۶۹۰ رای کسب کرده و ۵۵ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۱۲ نفر به مک‌کین رای داده‌اند.

این آمار مربوط به شمارش آراء ۹۵ درصد صندوق‌های رای است.

در ایالت میسوری با ۱۱ الکتورال و کارولینای شمالی با ۱۵رای الکتورال هنوز نتایج اعلام نشده است.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که گمان نمی‌کند اجازه داده شود اوباما رئیس جمهور آمریکا شود.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که درباره نامزد‌های انتخاباتی آمریکا بی‌طرف هستند.
حمیدرضا بابایی نماینده مجلس هشتم نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «اوباما قول تغییر داده است و ما منتظر آن تغییر هستیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل هم در واکنش به پیرزوی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «این پیروزی واقعیت شکست آمریکا در سراسر جهان است».

روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از سال ۵۸ و پس از حمله «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت در آبان ماه همان سال، قطع شد.

اکنون ۲۹ سال است که هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours