آخرین وضعیت عشا مومنی، از اعضای کمپین کالیفرنیا

19 آبان 1387

مدرسه فمنیستی: بعد از گذشت 24 روز از دستگیری عشا مومنی و اعتراضات صورت گرفته از سوی نهادهای حقوق بشر و فعالین اجتماعی٬ وی همچنان در بازداشت به سر می برد.

محمد علی دادخواه، در گفتگو باسایت تغییر برای برابری گفته است با گذشت حدود یک ماه از بازداشت موکل خود هنوز موفق به مطالعه پرونده، گفت و گو یا ملاقات با عشا نشده است. وی سپس اضافه می کند:«با وجود اینکه هنوز از هیچ مرجع رسمی اتهام خانم مومنی به بنده ابلاغ نشده است، اما بنابر اعلام سخنگوی قوه قضائیه در کنفرانس مطبوعاتی اتهام ایشان اقدام علیه امنیت ملی کشور است».

عشا مومنی عضو کمپین کالیفرنیا برای انجام تحقیقات مورد نیاز پایان نامه دانشگاهی خود مصاحبه هایی با اعضای کمپین تهران انجام داد و 24 مهر ماه بازداشت شد و طی تفتیش منزل وی فیلم ها و کامپیوتر وی ضبط شد .

بیش از سه هزار نفر دادخواست آزادی عشا مومنی را امضا نموده اند

به گزارش سایت کمپین کالیفرنیا تا به امروز بیش از سه هزار نفر دادخواست آزادی عشا مومنی را امضا نموده اند. این دادخواست خطاب به رهبر ایران آیت الله سید علی خامنه ای ، محمود احمدی نژاد رییس جمهور و آیت الله محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه است که در آن امضا کنندگان خواستار آزادی عشا مومنی دانشجوی رشته ارتباطات و هنر دانشگاه نورتریج و از فعالین کمپین یک میلیون امضا می باشند. در این دادخواست موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفته است

‫‫۱- تضمین سلامت جسمی و روحی عشا مومنی در تمام مدتی که وی در زندان به سر می برد.

‫‫۲- اجازۀ دسترسی سریع و بی قید و شرط وی به وکیل مدافع، ملاقات خانواده و در صورت لزوم در اختیار داشتن مراقبتهای پزشکی

‫‫۳- پایبندی مسوولین ایران به حقوق انسانی و آزادی های فردی و حقوقی عشا مومنی بر اساس معاهدات و توافقنامه های بین الملی پذیرفته شده توسط ایران.

عشا مومنی از تاریخ پانزدهم اکتبر در سلول انفرادی در زندان اوین بسر می برد و تا به امروز اجازه ملاقات با خانواده و یا وکیل خود را نیافته است. سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده است که وی همچنان تحت بازجویی بسر می برد. وی اتهام عشا مومنی را اقدام علیه امنیت ملی یاد کرد. در سال گذشته نیز تعدادی از فعالین کمپین با همین اتهام از سوی دستگاه قضایی ایران روبرو شده اند

دولت ایتالیا از مقامات ایران خواست به بازداشت عشا مومنی خاتمه دهند

به گزارش خبرگزاری AKI ، دولت ایتالیا در یک موضع گیری رسمی، شکایت و اعتراض خود را نسبت به بازداشت عشا مومنی به دولت ایران ابلاغ و از آنان خواست به بازداشت او خاتمه دهند. وزیر امور خارجۀ ایتالیا، فرانکو فراتینی، از سفیر آن کشور در تهران خواست حامل این پیام برای مقامات ایران باشد و آزادی عشا را درخواست کند. فراتینی همچنین از رئیس دفت خود خواست با سفیر ایران در ایتالیا ملاقات کند و ضمن تشریح مواضع دولت ایتالیا در این موضوع، خواهان اعلام شفاف دلائل دستگیری عشا و زمان آزادی او شود

نگرانی 12 سازمان فعال حقوق بشراز افزایش فشار‌ها بر فعالان حقوق زن

رادیو زمانه: بیش از ۱۲ سازمان فعال در امر حقوق بشر و زنان، با صدور اطلاعیه‌ مشترکی از فشار‌ها علیه فعالان حقوق زن در ایران ابراز نگرانی کردند.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، بخش حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جمله سازمان‌هایی هستند که این اطلاعیه را امضاء کرده‌اند. در این اطلاعیه که چهار نوامبر منتشر شده، آمده است: «حکومت ایران در طی سه سال گذشته، دست به سرکوب سیستماتیک و گسترده فعالان حقوق زنان زده است.» سازمان‌های صادر کننده این بیاینه به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف این سرکوب‌ها «اعضای کمپین یک میلیون امضا هستند.» کمپین یک میلیون امضاء، نام جریانی است که از دو سال گذشته در ایران آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی» است.

در این اطلاعیه به طور مشخص از بازداشت عشا مومنی، دانشجو و عضو کمپین، از ۲۴ مهر تا کنون، ممنوع‌الخروج شدن سوسن طهماسبی از اعضای کمپین و تفتیش منزل پرستو الله‌یاری عضو دیگر کمپین ابراز نگرانی شده است. این سازمان‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که «اگر دولت ایران می‌خواهد به تعهداتش در پیمان‌نامه‌های بین‌المللی که عضو آن است پایدار بماند، سازمان‌های جامعه مدنی باید اجازه مراوده آزادانه و مسافرت برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی را داشته باشند.»

ر این اطلاعیه نوشته شده است خانم مومنی از ۲۴ مهرماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و مقام‌های امنیتی تاکنون حاضر نشده بودند علت دستگیری وی را اعلام کنند. بازداشت این شهروند ایرانی- آمریکایی، برای نخستین‌بار در ششم آبان ماه از سوی وزارت خارجه ایران تائید شده بود. وزارت خارجه آمریکا هم چهارم آبان ماه اعلام کرده بود که برای پیگیری سرنوشت خانم مومنی از طریق سفارت سوئیس در تهران اقدام خواهد کرد. خانم مومنی دومین زن دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است که طی یک سال گذشته از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر می‌شود. پیش از دستگیری این فعال حقوق زنان، سال گذشته هاله اسفندیاری که وی نیز دارای تابعیت دوگانه بود از سوی مقامات امنیتی ایران به اتهام دست داشتن در «طرح انقلاب نرم، جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و مدتی را در زندان اوین به سر برده بود.

شیرین عبادی بازداشت عشا را برخلاف مقررات آیین دادرسی دانست

به گفته سایت تغییر برای برابری عشا مومنی تا کنون هیچ تماس و ملاقاتی با خانواده خود نداشته است و خانواده وی برای پوشش اخبار مربوط به فرزندشان تحت فشار قرار دارند.

بروز 17 آبان پدر عشا مومنی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اظهار امیدواری کرده بود که در مورد پرونده دخترش با رافت و رحمتی که مسوولان نظام به خوبی قضاوت کنند.

چندی پیش شیرین عبادی در گفتگو با سایت تغییر برای برابری درباره قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیتهای و گفت : اساسا پله ی اول این است که این بازداشت بر خلاف مقررات آیین دادرسی کیفری بوده و ضبط فیلم های مذکور مطابق قانون نبوده بنا بر این استفاده از این فیلم ها به عنوان مدرک جرم جنبه ی قانونی ندارد. ضمن این که آنچه در فیلم ها و مصاحبه ها گفته شده انتقاد به قانون است که نه مخفیانه بلکه همواره آشکار و علنی بیان شده است. انتقاد به قانون در هیچ کشوری و بر مبنای هیچ ضابطه ای نمی تواند جرم تلقی شود.

در مورد عشا مومنی باید بگویم که وی از موکلان کانون مدافعان حقوق بشر است که از طرف کانون آقای محمدعلی دادخواه مامور به دفاع از این پرونده شده اند و به کرات مراجعه کرده اند و اجازه ی ملاقات با موکل خود را نداشته اند و حتا اجازه داده نشده که پرونده ایشان را بخوانند. تمام این برخوردها غیرقانونی است. وقتی کسی را بازداشت می کنند بایستی اجازه ی دسترسی به وکیل را داشته باشد.

وی همچنین درباره نحوه برخورد با فشارهای صورت گرفته علیه زنان عنوان کرد : همانطور که می دانید کمپین یک میلیون امضا مسالمت آمیز ترین شیوه ی اعتراض به قوانین تبعیض آمیز است. نمی توان جامعه ای که تعداد زنان تحصیلکرده در آن از مردان بیشتر است را با چنین شیوه هایی اداره کرد. خیلی طبیعی است که این قوانین مورد اعتراض قرار بگیرد و خوشبختانه زنان فعال در جنبش زنان این عقلانیت را در کار داشته اند که همواره با مسالمت آمیزترین شیوه ها صدای خود را به گوش مسئولان و جامعه برسانند و اما ضریب تحمل دادگاه های انقلاب متاسفانه بسیار پایین است و می بینیم که این افراد را متهم به اقدام علیه امنیت ملی می کنند. من بارها گفته ام که اگر به عنوان مثال زنی بگوید من دلم نمی خواهد هوو سرم بیاید آیا آمریکا به ایران حمله می کند؟ یا اگر بگوید حقوقی که برادرم دارد را می خواهم آیا باعث می شود که دشمن به ما حمله کند؟ این چه شیوه ی استدلالی است که می کنند؟ جای تاسف دارد که خواسته های برحق زنان نه در دادگاه و نه در مراجع دیگر تحمل نمی شود و نمونه ی روشن این امر لایحه حمایت از خانواده است که ماده ۲۳ و ۲۵ کاملا نشانه ی این عدم تحمل است. در حالی که زنان به وضعیت موجود اعتراض دارند آمدند و قوانینی را پیشنهاد کردند که وضع را بدتر می کند. من امیدوارم که حکومت متوجه این باشد که با مدارا و مصلحت جویی کار بهتر پیش می رود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours