حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری در ایران

20 آبان 1387

مدرسه فمنیستی :با نزدیک شدن به انتخابات دوباره حضور یا عدم حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری در محافل مطرح شده است.د ر این باره زنان فعال سیاسی رویکردهای متفاوتی دارند و عموما مسئله جنسیت را بعنوان شرط در انتخاب رییس جمهور صحیح نمی دانند.

مریم بهروزی دبیر کل جامعه راه زینب از مسئله کاندیداتوری خود در انتخابات می گوید اگرچه برخی از تشکل‌ها خواهان ورود من به عرصه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک خانم بوده‌اند، اما من ورود خود در این عرصه را در حال حاضر درست نمی‌دانم.
وی همچنین با بیان این‌که ” رجل سیاسی در قانون به معنای مرد سیاسی نیست بلکه به معنای یک شخصیت سیاسی است” در ادامه گفت: برای زنان هم هیچ منعی وجود ندارد که وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند.

دبیرکل جامعه زینب(س) افزود: برخی احزاب و تشکل‌ها از من خواستند که وارد این عرصه شوم و به من گفتند که ما می‌خواهیم شما را نامزد کنیم اما من هنوز به فکر این موضوع نیستم اگر دیگران ورود زنان در عرصه ریاست جمهوری را مطرح کنند و حتی از من به عنوان یک مصداق نام ببرند، خوب است اما من خود حداقل در شرایط کنونی درست نیست که وارد این عرصه شوم.

اعظم طالقانی نیز که نخستین زنی است که بعد از انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده در سخنرانی دانشگاه شیراز پاسخ به نظرخواهی دانشجویی در رابطه با این بند از قانون اساسی که نامزدها و کاندیداها باید از رجال باشند، عنوان کرد: «در دنیای امروز جنسیت مطرح نیست. صلاحیت به توانایی‌هاست. آن چیزی که هست آقایان از به قدرت رسیدن خانم‌ها می‌ترسند. این را به‌راحتی خانم‌های اصولگرا هم می‌گویند. خانم صفاتی کاندیدای مجلس خبرگان می‌شود، از محل ثبت‌نام تا خانه به او تماس گرفته می‌شود که از کاندیداتوری خود انصراف بدهد. حرف اصلی ما این است، خدا در قرآن جنسیت برایش مهم و مطرح نیست. شما چه‌کاره‌اید؟».

به گزارش گویا نیوز زهرا اشراقی با اشاره به مصوبه مجلس خصوص قانون انتخابات ریاست جمهوری و حضور نظامیان در این انتخابات گفت: با مصوبه جدید مجلس نشان داده شد که قوانین الهی نیستند و می‌‏توان آنها را تغییر داد به همین دلیل قانون رجل سیاسی که مانع از حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری شده است نیز می‌‏تواند تغییر یابد زیرا مطمئنا حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری کم‌‏خطرتر از حضور نظامیان است.

اشراقی همچنین در خصوص احتمال کاندیداتوری‌‏اش در انتخابات آینده نیز گفت: احتمال حضورم در انتخابات آینده دور از ذهن نیست.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours