بیشترین آمار ترک تحصیل مربوط به دختران روستایی است

23 آبان 1387

هفته نامه تابان: گروه خبر- بیشترین آمار ترک تحصیل استان مربوط به دختران در مناطق روستایی می‌باشد.

حسینی، کارشناس مسوول و مشاور اداره کل آموزش و پرورش استان با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار تابان اظهار داشت: عدم وجود رشته‌های تحصیلی متنوع و ازدواج زودهنگام، مهم‌ترین عامل ترک تحصیل دختران است. وی ادامه داد: البته در نقاط شهری استان نیز شاهد ترک تحصیل دانش آموزان و به ویژه دختران هستیم که این امر بیشتر از عوامل اقتصادی و نداشتن توانایی مالی والدین برای تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان نشات می‌گیرد.

حسینی تصریح کرد: در واحد مشاوره آموزش و پرورش درصدد هستیم با تغییر نگرش خانواده‌های روستایی و تامین کمک هزینه تحصیلی برخی دانش آموزان محروم از تحصیل شهری، از ترک تحصیل آنها ممانعت به عمل آوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که اختلالات یادگیری، بی علاقگی به ادامه تحصیل و افت تحصیل، دلیل اصلی مراجعه دانش آموزان به این واحد را تشکیل می‌دهد، گفت: مشکلات خانوادگی، طلاق یا ازدواج مجدد یکی از والدین و زندانی یا معتاد بودن آنها، در رده بعدی مشکلات مطرح شده توسط دانش‌آموزان استان قرار دارند.

حسینی اذعان داشت: متاسفانه ریشه اصلی بسیاری از مشکلات جامعه در خانواده‌هاست، چرا که بی‌مبالاتی‌های والدین و تصمیمات نسنجیده آنها موجب از بین رفتن عزت و اعتماد به نفس فرزندان و منزوی شدن آنها می‌شود.

وی بیشترین میزان افسردگی را متعلق به دانش آموزان دختر دانست و اظهار داشت: انتظارات بیش از حد و توان دانش‌آموزان دختر و مسایل و مشکلات خانوادگی و تاثیرات روحی- روانی آن، عامل اصلی بروز این بیماری در این قشر است. کارشناس مسوول آموزش و پرورش یادآور شد: در حال حاضر 5 مرکز مشاوره ویژه دانش آموزان در سطح استان فعال می‌باشد که متاسفانه این مراکز نیز با مشکلاتی نظیر؛ کمبود نیروی متخصص، اعتبار و کادر اداری در خدمت رسانی به دانش آموزان مواجه هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی متخصص موجب شده که تنها در سطح مدارس متوسطه مشاور داشته باشیم و مقاطع راهنمایی و ابتدایی بدون وجود مشاور اداره شوند

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours