چند خبر از خشونت علیه کودکان و زنان در سطح جهان

30 آبان 1387

کمیسیون حقوق بشر افغان از افزایش تجاوز به کودکان اظهار نگرانی کرد

کانون زنان ایرانی: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش موارد تجاوز جنسی به کودکان افغان ابراز نگرانی کرد . به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبرازکابل ، ” نادر نادری ” سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز اعلام کرد : در شش ماه اول امسال سی وپنج مورد تجاوز جنسی به کودکان افغان ثبت شده است . وی آمار ثبت شده از تجاوزات جنسی به کودکان افغان درسال گذشته را پنجاه ویک مورد اعلام کرد .

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با تاکید برلزوم مجازات شدید عاملان تجاوز به کودکان افغان گفت : تازمانی که عاملان نقض حقوق کودکان مجازات نشوند ، میزان خشونت علیه این قشر آسیب پذیر کاهش نخواهد یافت . نادری از وجود شصت هزار کودک کارگر در بازارهای کابل خبر داد و افزود : هفتاد درصد این کودکان کارهای سخت و دشوار انجام می دهند . روز گذشته نیز وزارت کارو امور اجتماعی افغانستان اعلام کرد : شش میلیون کودک افغان درمعرض انواع خطرات از جمله قاچاق و سوء استفاده جنسی هستند . خشونت های خانوادگی و انجام کارهای سخت از دیگر خطرات برای کودکان افغان به شمار می رود .

فحشای اجباری در جزایر قناری

شهرزاد نیوز: روز دوشنبه‌ 17 نوامبر 2008، دو آلمانی در جزایر قناری به اتهام تجارت زنان دستگیر شدند. پلیس اسپانیا در تحقیقات خود پرده از فحشای اجباری پانصد زن برداشت.

طبق گزارش اشپیگل آنلاین، دو آلمانی مظنون ظاهرا این زنان را تحت عنوان توریست عمدتا از کشور برزیل به جزایر قناری آورده و آنان را به سکس-کلوب ها اجاره داده یا به آنان می‌فروختند

شالیز ترون خواهان پایان خشونت علیه زنان شد

شهرزاد نیوز: شالیز ترون، هنرپیشه آمریکایی و دارنده جایزه اسکار که به تازگی به عنوان سفیر صلح سازمان ملل انتخاب شده است، خواهان پایان دادن به خشونت علیه زنان شد.

این هنرپیشه 33 ساله زاده آفریقای جنوبی، طی سخنانی در مقر سازمان ملل متحد درنیویورک، اظهار داشت: ” ما می خواهیم حامل این پیام باشیم که خشونت علیه زنان دیگربه هیچ وجه تحمل نمی شود.”

شالیز ترون از سال 1999 درمرکز بحران زنان قربانی تجاوز کیپ تاون آفریقای جنوبی فعالیت دارد. علاوه بر آن وی بنیادی به نام خود در آفریقای جنوبی برپا کرده است که به کودکان، خانواده های فقیر و قربانیان بیماری ی ایدز یاری می رساند. ترون همچنین با چند سازمان زنان در رابطه است.

وی پس از انتخابش به عنوان سفیر صلح گفت: ” امیدوارم که مرا به خاطر فعالیت هایم انتخاب کرده باشند ونه به خاطر آن که زیبا هستم.”

گفتنی است که ترون خود گذشته کابوس واری داشته است. 15 ساله بود که پدر الکلی اش قصد کشتن مادرش را داشت؛ ومادرش در دفاع از خود، او را با شلیک گلوله از پا در آورد.

زنده به گور کردن 3 دختر در پاکستان

به گزارش “جهان” مردان قبایل پاکستانی روستای «بابا کوت» در منطقه بلوچستان پاکستان، با زنده به گور کردن 3 دختر که سعی داشتند به دور از عادات و تقالید سنتی قبایل، برای خود همسر انتخاب کنند، به اصطلاح آنان را مجازات کردند! مردان این قبایل، تلاش دختران برای انتخاب همسر را بازی با شرف و ناموس قبایل خود دانستند که می­بایست مجازات شدیدی مانند زنده به گور کردن داشته باشد.

با انتشار سریع این خبر، کار به پارلمان پاکستان رسید و نمایندگان منطقه بلوچستان پاکستان به ناچار از جنایت مردان قبایل خود دفاع کرده و آنرا در راستای عادات و تقالید قبیله­ای خواندند. این جنایات در حالی صورت گرفت که این سه دختر 17،16و18 ساله قصد داشتند به دور از تقالید و رسم و رسومات قبیله خود و بدون اجازه پیرمردان، قبیله، به دادگاه خانواده مراجعه کرده و با مردان مورد علاقه خود ازدواج کنند، اما پیش از این کار مردان قبیله به سمت آنان شلیک کرده و درحالیکه هنوز نمرده بودند، آنان را دفن کردند. در این حادثه دو تن از زنان قبیله که تلاش کردند به این سه دخترکمک کنند، با تیر مردان قبیله زخمی و به همراه این سه دختر زنده به گور شدند.

در همین راستا سازمان دفاع از حقوق بشر پاکستان، عدم تحرک مقامات دولتی برای تحقیق و بررسی این حادثه را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و خواستار رسیدگی فوری به این مسأله شدند. «نصر زهری» نماینده بلوچستان در پارلمان پاکستان اظهار کرده که اینگونه اقدامات برگرفته از عادات و تقالید قبایل پاکستان است و به قرن­ها پیش باز می­گردد و من نیز به دفاع از اینگونه تقالید ادامه خواهم داد.

درهمین راستا «سمر منه الله» فعال دفاع از حقوق زنان در اسلام آباد در این باره گفت: «اینگونه رفتارها در این مناطق بسیار رخ می­دهد و دخترکان بیچاره با این وضع دفن می­شوند تا به اصطلاح برای دیگران درس عبرت شود.» گفتنی است ازدواج در قبایل پاکستانی بر طبق رسم و رسومات قبایل برگزار می­شود، نه براساس اصول دینی و خروج از اینگونه عادات و تقالید، خروج از حد ومرز شرف و ناموس به حساب می­آید که مجازات را درپی خواهد داشت.

شایان ذکر است نمونه­ای دیگر از برخورد وحشیانه که در قبایل پاکستان رخ داد، در سال 2002 میلادی بود که به ماجرای «مختار مای» شهرت یافت. درآن حادثه سران قبیله به چند تن از مردان قبیله دستور دادند دختری را مورد تجاوز قرار دهند تا مجازاتی باشد برای برادر وی که با زن دیگری رابطه مخفیانه داشته باشد.

افزایش ۱۶ درصدی جرایم مالی، ۱/۳ درصدی جنائی، ۲۲ درصدی رایانه‌ای و ۱۵ درصدی سرقت در ایران

خبرنامه امیرکبیر: جانشین رییس پلیس آگاهی کشور از افزایش جرائم مالی، جنائی، رایانه ای و سرقت در کشور خبر داد.

سرتیپ دوم احمد محمدی‌فر در مصاحبه خود با ایسنا ضمن اذعان به افزایش این جرائم نسبت به سال گذشته گفت: “میزان وقوع جرایم جنایی در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۸۶، ۱/۳ درصد افزایش داشته است.” وی همچنین از افزایش ۱۶ درصدی جرایم مالی و ۲۲ درصدی جرایم رایانه ای خبر داده و در مورد افزایش سرقت در کشور گفت: “میزان وقوع سرقت در این مدت ۱۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.”

این آمار در حالی توسط محمدی فر ارائه شده است که نیروی انتظامی طی ماه های گذشته به بهانه برقراری “امنیت اجتماعی” و مبارزه با اراذل و سارقین طرح های گسترده ای را در سطح جامعه و با هدف ایجاد رعب و وحشت برگزار کرده است.

پیش از این مسئولین نیروی انتظامی مرتبا از فواید اینگونه طرح ها صحبت کرده و مدعی کاهش جرائم به دلیل برگزاری طرح های امنیتی نیروی انتظامی بودند که این آمار ارائه شده با سخنان مسئولین برگزاری طرح های امنیت اجتماعی در تناقض است.

محمدی فر با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی سرقت در کشور گفت: “در هفت ماهه سال جاری شش هزار و ۷۵۰ خودرو در کشور به سرقت رفته است که به طور میانگین روزانه ۳۷ خودرو به سرقت می‌رود.”

جانشین رییس پلیس آگاهی کشور همچنین با اشاره به افزایش ۳/۱ درصدی جنائی گفت: “بیشترین قتل‌های خانوادگی توسط شوهر به وقوع پیوسته که سهم این گونه قتل‌ها در قتل‌های خانوادگی ۱۶ درصد است. وقوع قتل شوهر توسط همسر سه درصد از قتل‌های خانوادگی را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین سهم قتل فرزندان توسط والدین ۱۰ درصد و قتل والدین توسط فرزندانشان ۱۲ درصد از قتل‌های خانوادگی را تشکیل می‌دهد. این در حالیست که حدود ۵۷ درصد از قتل‌های خانوادگی توسط سایر بستگان به وقوع می‌پیوندد.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours